• Pinky81

Tvätta overall...

Dottern på 5 år har haft en overall nu hela säsongen... Nu ser den för jäklig ut och jag MÅSTE tvätta den...
    Dock vet jag att den inte alls blir lika bra efter tvätt om än ren ;)

Ngn som har tips på hur man får overaller eller täckbyxor att funka mot kyla och väta efter tvätt???

Försökt impregnera ett par byxor själv men de sög upp vatten som aldrig förr så de fick vi tyvärr kasta!

Trist om en overall som annars är hel och fin inte går att spara till Lillebror för att den är tvättat och blir blöt!

/Anneli        

• Svar på tråden Tvätta overall...
  • vampyria2

Det finns ett medel att köpa på intersport som man har i maskinen när man tvättar overallen, den funkar bra tycker jag.

• En blå giraff

Men visst kan man väl ändå spara en overall även om den inte är 100 vattentät längre? När det är riktigt blött och plusgrader använder inte jag overall på barnen ändå utan då blir det fodrad galon eller liknande. Det viktigaste är ju att overallen är varm och att den andas. Men visst är det sant att en helt otvättad overall är bäst.

• pluvdo

Om det är en bra overall så tycker jag att den borde klara av en tvätt. Sonens overall tvättades ett par gånger nu under säsongen och höll ändå tätt efteråt. Sedan fick den reklameras eftersom det blivit något slitage på den (som inte hade med tvätten att göra), men om inte så hade jag med gott samvete kunnat sälja den vidare.

• Annelie 76

Köp specialtvättmedel för vattenavstötande saker. Sen efter tvätt och torkning så sprayar du med ett annat impregneringsmedel som gör det hela vattentätt. Finns på sportaffärer och jag har även sett en hel radda grejjer på coop forum.

• Pinky81

Annelie 76 skrev 2013-03-01 15:35:25 följande:
    Köp specialtvättmedel för vattenavstötande saker. Sen efter tvätt och torkning så sprayar du med ett annat impregneringsmedel som gör det hela vattentätt. Finns på sportaffärer och jag har även sett en hel radda grejjer på coop forum.

Jag har köpt impregnerings spray (köpte det för åkpåsen till vagnen i första hand då den oxå läckte in efter tvätt...)
    men jag tycker inte den verkar funka på den tidigare overallen vi hade... Tvättade den som det stod och sprayade efter men ändå var dottern blöt på fsk vilket hon inte var tidigare!

Jag ska kika på sprayen på intersport eller kanske Stadium har ngn...
    Värt att prova efter tvätten iaf!!!

Tack alla      
  • Natulcien

Vad är det för konstig overall som inte tål tvätt? Vi har tvättat vår Polarn-overall flera gånger, och den är lika bra som tidigare.

• pigglet

Våra pop- och gneiskläder verkar klara hur många tvättar som helst. Läste att gneis skulle tvättas så ofta att den var ren hela tiden för att den skulle funka optimalt, så den ska klara i princip hur många tvättar som helst.

Jag har fått för mig att sådana tvättmedel för vattentäta plagg ska man inte använda till overaller, utan bara ofodrade plagg som skalkläder/regnkläder? Tror det står så på gneis hemsida i alla fall. Övriga sprayar man på efter tvätt om det behövs. 

• Jigge

De overaller vi har haft (gneis, pop, reima) har varit lika vattentäta efter tvätt som innan. Jag brukar torktumla dem ett par minuter på hög värme efter de torkat, då aktiveras inpregneringen (vet inte om det bara gäller gneis men jag har gjort det med alla).

Didriksons overaller blir ofta sämre efter tvätt, de som är upp till 5000 vattenpelare har 2000 vattenpelare efter tre tvättar.

Vad är det för overall du har?

• pigglet
    Jigge skrev 2013-03-01 20:50:41 följande:
    Jag brukar torktumla dem ett par minuter på hög värme efter de torkat, då aktiveras inpregneringen (vet inte om det bara gäller gneis men jag har gjort det med alla).
    Precis - så ska man helst göra.
Svar på tråden Tvätta overall...