Hej Pumpa73
Åh vad jag känner igen mig i precis allt du skriver
Vi väntar lilla 3:an och vi var oxå inne på nupp i v.13 och fick då besked att vårat lilla barn hade en nackspalt på 4.2 och hela vår värld rasade. Vi upplevde inte heller att vi fick någon slags hjälp efteråt, utan blev hemskickade med ett beklagande och en tid för f.p 3 veckor senare, 3 VECKOR!!!!Det är nåt dom måste ändra på, det är inte rimligt att man ska behöva gå så länge och må så otroligt dåligt :/ Vi blev förvisso erbjudna en telefonkontakt med en kvinnoläkare men det samtalet gjorde varken till eller från eftresom vi det laget redan hade läst på så mkt om det så vi visste nog mer än läkaren kunde svara på. JAg gjorde mkt egna undersökningar, ringde runt till diverse privat läkare och googlade på engelska sidor osv. Iallafall, vi levde i vårt nattsvarta hål i 3 veckor innan vi fick komma in och göra f.p (kollade även upp möjligheten att göra moderkaksprov privat, men det skulle kosta ca 7000 kr så vi la ner det) Jag bestämde mig inte för att genomföra det förens jag låg där på britsen, tankarna gick fram och tillbaka. Men tillslut gjorde jag det, f.p blev en hemskt upplevelse eftersom vår läkare uppenbarligen inte visste vad han gjorde, b la förorenade han provet med mitt blod vilket resulterade i att vi inte kunde få reda på snabbsvaret, d v s YTTERLIGARE nästan 3 veckors väntetid. Under dessa 3 v fick jag träffa en psykolog. I vårt fall resulterade tyvärr i att vi inte fick nåt svar på f.p, detta p g a att det var för mkt blod i provet vilket gjorde att det bara var mina mammaceller som växte :( Vi blev erbjudna att göra om provet men tackade faktiskt nej, med vetskapen om att vårt lilla barn mkt väl kunde vara sjukt. Å andra sidan så fick vi 1:74, trots den rätt stora nackspalten, men jag tror att blodproverna var så pass bra så därför höjde det siffran. Vi vet om ett par veckor om vår lilla pojke är frisk eller inte (är i v.34+3) men har förlikat oss med tanken att det kan vara så att han är sjuk. Vi har fått göra totalt 6 UL varav ett en stor organscreening där 2 UL läkare gick igenom honom från topp till tå + ett hjärt UL, alla ul har varit helt u.a dvs läkarna har inte hittat nåt som skulle tyda på att han är sjuk. Det finns ju nämligen en risk att en bred nackspalt även kan indikera på organfel så skulle ert f.p vara bra så begär att få göra ett utökat UL av en UL-läkare (inte bm) Vi fick även info från en läkare i närliggande län att det finns en ökad risk för sen fosterdöd i magen (peppar peppar ta i trä) vilket är det som jag oroar mig mest för just nu, sover knappt inget om nätterna..ligger bara och känner efter rörelser (det blir inte bättre av att vår prins är en rätt stillsam liten herre
) vilket innebär att vi ska försöka få igång fl tidigare med hjälp av läkare alt. genomföra ett snitt, det är inte bestämt vilket ännu, ska på aurorasamtal inom det närmaste. JAg ångrar så IN I HELVETE rent ut sagt att vi gjorde nuppet, det var nämligen bara av egoistiska skäl, vi tänkte att Åhh vad mysigt att få se bebisen så tidigt! Annars hade den här graviditeten varit som vilken annan, det hade varit mkt bättre. Men det är lätt att vara efterklok, det vet man ju. Hur som helst, fråga gärna om du undrar nåt..annars håller jag tummarna för att erat lilla underverk är frisk och kry och att du orkar uthärda dessa veckor. Vi är många som har uthärdat detta och vet vad du går igenom :( MÅNGA VARMA KRAMAR! P.s Det finns mkt info att finna på internet och många solskenshistorier att läsa om, så kolla runt lite.