• Anonym

Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.

Och där stod det:

Handlingarna i ärendet genomgår, varefter tingsrätten meddelar följande: Beslut.
    Tingsrätten förordnar med stöd av 1 § 1 st lagen (1999:997) om särskild företrädare för barn, advokaten NN, orten, till särskild företrädare för NN, att ta tillvara barnets fätt under förundersökningen och i efterföljande rättegång i anledning av den brottsmisstanke som framgår av bilaga A.

Jag vet vad som framgår av den bilagan skriver jag inte mer än att pappa till NN är misstänkt för misshandel.

Min fråga är nu, vad betyder detta?
    Att det blir rättegång?
    Vad händer under tiden isåfall, om pappa "förlorar" blir det vårdnaden han förlorar?
    De andra barnen isåfall, hur blir det med vårdnaden av dem?
    Frågorna börjar hopa sig.           

• Svar på tråden Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.
  • Anonym (Så)

att ta tillvara barnets fätt under förundersökningen och i efterföljande rättegång i anledning av den brottsmisstanke som framgår av bilaga A
    .

• Anonym (Så)

Så nog blir det rättegång efter vad jag fattar utifrån det skrivna...

• Anonym (kjh)

Som jag tolkar det handlar det här om ett brottsmål och inte en vårdnadstvist. Om pappan blir fälld för misshandel, döms han till en lämplig påföljd.

• Vickan I

Det betyder att din barn har fått NN som sitt sk målsägandebiträde. Den personen ska närvara vid förhör och andra ev utredningsåtgärder som berör barnet under förundersökningen. När förundersökningen är klar och om åklagare då tycker att det finns tillräckligt med bevisning för att väcka åtal mot barnets pappa så kommer NN, målsägandebiträdet närvara även under rättegången och bl.a. föra talan om barnets ersättningsyrkande (skadestånd).

• Vickan I

Detta har inte med vårdnaden att göra utan rör endast brottsmisstanken och ditt barn som målsägande.

• Anonym

Det kan bli rättegång om förundersökningen visar misstanke om att N.N misshandlat barnet. Vårdnaden förlorar han inte.

• Anonym

Ok, så än är dte inte "avgjort" om rättegång eller ej?
    Särskild företrädare hade NN redan under förhöret, och denne ska närvara fram tills att beslut är taget. 

Jag trodde att man "blev av med" vårdnaden om man dömdes för misshandel på barnet. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 13:36:40 följande:
    Ok, så än är dte inte "avgjort" om rättegång eller ej?
    Särskild företrädare hade NN redan under förhöret, och denne ska närvara fram tills att beslut är taget. 

Jag trodde att man "blev av med" vårdnaden om man dömdes för misshandel på barnet. 
    Det måste du fråga åklagaren om.

Nej varför skulle man det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 13:39:08 följande:
    Det måste du fråga åklagaren om.

Nej varför skulle man det?

Anser att man är olämplig som förälder om man kan misshandla sina barn.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-02 13:42:51 följande:

Anser att man är olämplig som förälder om man kan misshandla sina barn.
    Ok det får du tycka.
Svar på tråden Fick pappert ja väntade på från tingsrätten.