• Anonym (*)

Sälja bil som reservdelsbil.

Har en begagnad Nissan Micra från -99 som har en del plåtskador som behöver åtgärdas och som är rätt omfattande.
    Bl.a på höger framdörr är det intryckt så det går bara att öppna dörren delvis, bagageluckan är tilltryckt  och kan endast öppnas inifrån med spaken som reglerar bagaget, ej via nyckel i låset då det inte går att få in nyckeln där.
    Även en del skador på förarsidan framtill i plåten och framtill vid stötdämparen.

Utöver dessa plåtskador har bilen följande fel:

Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 7)
    1. (EG: 4.2) Positionslykta, fram höger, ur funktion
    2. (EG: 2.1.3) Styrled, höger yttre, glapp
    3. (EG: 3.2) Vindruta, skadad-spricka
    4. Färdbroms hjulbroms, bak höger, anliggning
    5. (EG: 4.2) Positionslykta, bak vänster, ur funktion
    6. (EG: 4.1) Strålkastare reflektor, vänster, fastsättning lös
    7. (EG: 4.1) Strålkastare helljus, höger, ur funktion
    Bra att veta:
    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, glapp
    Drivaxelknut, yttre, båda sidor, skyddsbälg skadad
    Krängningshämmare, stag, bak vänster, fastsättning glapp

Hur mkt skulle man kunna sälja den för i nuvarande skick? Som reservdelsbil att plocka vad man vill från eller för någon som är intresserad att meka med den och göra nåt annat. Lite är bättre än inget ju och jag förväntar mig inte alls många kronor men hoppades på att kunna få några få tusenlappar för den, är det möjligt tror ni?

• Svar på tråden Sälja bil som reservdelsbil.
  • Bengt ek

En obes micra med så mycket fel på få du ingenting för
    du får va glad om skroten tar emot den gratis! 

• Anonym (*)

Kan försäkringsbolaget köpa ut den? (med tanke på plåtskadorna som har självrisk på 3000kr vardera och säkerligen kommer överstiga bilens värde att laga, det är 4 olika skador).

• Bengt ek
    Anonym (*) skrev 2013-03-02 13:45:12 följande:
    Kan försäkringsbolaget köpa ut den? (med tanke på plåtskadorna som har självrisk på 3000kr vardera och säkerligen kommer överstiga bilens värde att laga, det är 4 olika skador).
    Men har du krockat med bilen ?
  • Nyfikna72

Det är bara skroten som gäller. Förs bolaget lär knappast betala nåt för den med tanke på skicket. Du kanske kan göra en skadeanmälan på en del av skadorna men om de värderar den till tvåtusen och självrisken är femtusen så inser du nog själv hur det slutar.

• Pallas

Allra mest får du om du plockar sönder bilen och säljer delarna för sig. Om du säljer den som den är kan du kanske få en tusenlapp för den som reservdelsbil. Om du har tur. Själv köpte jag en reservdelsbil av betydligt äldre årsmodell för 1500, men då var det motorn jag var ute efter.

• Dang it

En bil med så mycket fel får du inte mycket för. Inte ens "några få tusenlappar". Sätt ut bilen för 500 kr på blocket och skriv att den måste hämtas på plats. Försäkringsbolaget tror jag är tveksamt om de ens bryr sig om en bil som blivit i det skicket av just slitage. Men har du pratat med dem?

Elias 080127 Tristan 100122 Kevin 110909 BF 130214
  • Bengt ek
    Pallas skrev 2013-03-02 14:46:44 följande:
    Allra mest får du om du plockar sönder bilen och säljer delarna för sig. Om du säljer den som den är kan du kanske få en tusenlapp för den som reservdelsbil. Om du har tur. Själv köpte jag en reservdelsbil av betydligt äldre årsmodell för 1500, men då var det motorn jag var ute efter.
    Om han säljer bilen i delar och den inte är komplett måste han 
    betala för att få bilen skrotat ,skroten tar bara bilen gratis om den är
    komplett .Det går inte att komma till skoten med en halv bil utan att
    betala+ att bilen måste transporteras dit . 
  • bängolle

Har länge letat efter en sån raritet, betalar vad som helst. Kan du hålla den till i eftermiddag?

• Pallas
    Bengt ek skrev 2013-03-02 15:20:34 följande:
    Om han säljer bilen i delar och den inte är komplett måste han 
    betala för att få bilen skrotat ,skroten tar bara bilen gratis om den är
    komplett .Det går inte att komma till skoten med en halv bil utan att
    betala+ att bilen måste transporteras dit . 
    Vad jag menar är att om man säljer delarna var för sig så har man tjänat in skrotningsavgiften med råge. Förutsatt at någon är intresserad av delarna, såklart. En kotor får man iaf 2500 spänn för om den är i gott skick, lika med växellåda osv. Men det kräver ju att man kan göra jobbet själv, samt förvara delarna  och billiket tills någon ids köpa dem.
Svar på tråden Sälja bil som reservdelsbil.