Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Vad anser du om plankning?

Jag var inne Stockholm i dag och åkte tunnelbana. När jag drog mitt Access kort (kort som fungerar som en biljett) i spärren och gick igenom kom det en tjej bakom mig och tryckte sig mot mig och gled igenom spärren på min biljett innan spärren stängdes. Jag blev skitlack och vände mig och skällde ut henne för att hon plankade på min biljett. Tyvärr fanns det ingen spärrvakt i närheten så hon bara mumla nåt och sprang i väg ner för rulltrappan. 

Att planka är att snylta på skattepengar tycker jag. Att dessutom försöka snicka sig in på andras biljetter är jävligt lågt.

Vad anser ni om plankare? Plankar ni själva?  

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad anser du om plankning?
  • SpanskaFlugan

Jag tycker de borde ha öppen spärrlinje som i Oslo. Där aktiverar man sitt kort i en läsare, sen går man på tåget utan att gå igenom någon spärr. Men å andra sidan har de biljettkontroller väldigt ofta. 

• SpanskaFlugan
    Elaifiknow skrev 2013-03-03 08:08:25 följande:
    Det är inte OK. Mitt bästa tips för att slippa "ryggsäckar" som plankar: Dra kortet, gå igenom spärren så att ingen plankare får plats bakom dig. Ställ dig så du har balans (ena foten lite framför den andra, en bit isär) - ifall någon plankare ändå skulle försöka tränga sig, stoppa långsamt ned kortet i väskan, fortsätt sedan gå. Vet inte hur många gånger jag nästan ramlat för att folk som inte betalar för sig velat tränga sig förbi. Inte numera, nu är jag jävlig tillbaka.
    Ska göra det nästa gång jag måste åka in till Stockholm (håller mig för det mesta undan stan, orka med alla människor...

Och du som plankar, varför plankar du?  
  • SpanskaFlugan
    Lillkossan skrev 2013-03-03 12:45:57 följande:
    Jag plankar sällan bakom folk på det sättet. Jag skickar fusk biljetter mm.
    Varför plankar du? 
  • SpanskaFlugan
    Lillkossan skrev 2013-03-03 14:33:57 följande:
    Jag är medlem i planka.se och gör det av principskäl. Jag vill ha en kollektivtrafik för alla, gratis. För det mesta har jag busskort (dock reducerat) men har jag glömt det så plankar jag garanterat.
    "Gratis" är en illusion. Någon måste betala underhåll och löner, var tror du de pengarna kommer ifrån? Personligen tycker jag skattepengar gör bättre nytta i vården och omsorgen än att bekosta gratis kollektivtrafik. 
  • SpanskaFlugan
    Lillkossan skrev 2013-03-03 19:15:51 följande:
    Om vi skulle bekosta kollektivtrafiken med skattemedel så skulle alla kollektivtraffiksnter med under 75.000 i månadslön gå plus.
    Har du en källa på det? Skulle vara mycket intressant att se hur man har räknat ut det. 
  • SpanskaFlugan
    Flash Gordon skrev 2013-03-05 04:14:27 följande:

stockholm.etc.se/nyhet/pendlare-sparar-6-200-...

Det är en schablonmässig uträkning av en tiding som visar att de som förlorar på "gratis" kollektivtrafik är alla kollektivtrafikanter som tjänar över 75000 OCH alla som inte använder kollektivtrafiken.

Inget parti är för en helt skattefinansierad (dvs "gratis", i barnamun) kollektivtrafik. Det finns andra värden än rent ekonomiska med att låta de som brukar systemet vara med att delbetala för det:

" Men bland politikerna i landstingshuset är intresset lågt för nolltaxa. Den borgerliga majoriteten är enig i sitt motstånd.

– Dagens fördelning har en bra balans. Höjd skatt skulle hota jobben och slå hårdast mot dem som tjänar minst, säger trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm via sin pressekreterare. På den rödgröna sidan råder viss splittring. Varken MP, S eller V är för nolltaxa, även om det finns representanter för partierna som tycker annorlunda. 

- Det är fel att den som inte reser dagligen med kollektivtrafiken ska behöva betala högre skatt för något som den inte utnyttjar, menar Miljöpartiets trafikpolitiske talesperson i landstinget, Yvonne Blombäck. 

-   Det är viktigare med turtäthet och kvalitet. Det som är helt gratis får inte ett lika högt värde hos resenären. Risken finns att man tappar respekten för det allmänna, säger hon. 

Socialdemokraternas talesperson i trafikfrågor i landstinget, Erika Ullberg, är inne på samma linje.

– En 50-50-fördelning mellan skatt och avgift är ett rimligt sätt att finansiera kollektivtrafiken. Det skulle vara kostsamt att införa nolltaxa vilket skulle påverka skatten. Det vore inte alldeles enkelt att förankra hos medborgarna, säger Erika Ullberg."
    Mnja...det där kan knappast räknas som källa. ETC är en utpräglat vänsterorienterad tidning som gjort en egen uträkning. Dessutom säger de inte ord om hur de har gjort uträkningen, vilka sifforr de har använt och så vidare. Resultatet passar föga förvånande in perfekt i ETC:s ideologiska profil.
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 00:09:14 följande:
    Precis. Vi pratar om det svindlande beloppet  f y r t i o  (40) kronor!

Nån jävla måtta får det vara med myggsilandet och kamelsväljandet tycker jag.
    Och vad kostar plankandet oss övriga skattebetalare varje år då? BIljetterna skulle kunna vara billigare om ALLA som åker i kollektivtrafiken betalade för sig. Dessutom gör inte två fel ett rätt. Får jag sno din cykel då? Eftersom du ändå plankar liksom? 
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 17:22:50 följande:
    Vad kostar allt fusk på hög nivå?
    Det är många miljarder som drabbar "oss stackars hulkande skattebetalare"

Det är bara patetiskt att man eldar upp sig för inte ens kaffepengar.
    Som sagt, två fel gör inte ett rätt... Och det är inte kaffepengar. 40 kronor per plankning blir rätt mycket pengar om siffrorna som talar om ca 1 miljon plankningar om året stämmer. 
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 20:04:21 följande:
    Läs det jag skriver.
    Källa på att du läser det jag skriver. Tack.
    Moget sätt att argumentera. Folk ber dig om en källa på dina påståenden men du bara slingrar dig. Kan du ge oss en källa på att plankning kostar "kaffepengar"? Du talar om 40 kr per person som plankar, jag menar att det är betydligt mycket mer när man lägger ihop alla de personer som plankar varje dag under ett år. 

Och säg inte igen att politker fuskar så därför är det ok att planka. Många gör många illegala saker, det betyder inte att det per automatik är rätt för alla att göra det också. Många kör för fort utanför förskolor och skolor, får jag också göra det? Många fuskar på högskoletentor, betyder det att jag får fuska på mina tentor? O.s.v. o.s.v. Ditt argument håller inte. 
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-09 23:46:52 följande:
    Orka bry sig.
    Däremot blir jag irriterad över politiker och pampar som fuskar och roffar åt sig. Aldrig händer ett piss trots att det skrivs om det tom.
    Man ska bli politiker då fuskar man stort med grova pengar och man åker aldrig dit.
    Vad fan är en plankning i tunnelbanan mot det?

Regnig måndag skrev 2013-04-10 17:46:19 följande:
    Självklart inte men man gör något åt förebilderna som fuskar i stor omfattning innan man klagar på de som gör det minimalt.
    Varför gapas det jävligt mycket om de här kaffepengarna (som fortfarande är blygsamt i sammanhanget) när man inte ens vill fundera över de stora elefanterna? Det viftas nämligen alltid bort.
    Där har du fyra citat från dig där du argumentarar för att det är ok att planka eftersom det finns så många andra storfuskare. "Gör något åt förebilderna som fuskar i stor omfattning innan man klagar på de som gör det minimalt". 

Och där har du även citat från dig när du hävdar att det bara rör sig om kaffepengar. 

Så jag skulle vilja veta varför du anser att det rör sig om "kaffepengar" och varför du använder andras, i dina ögon mycket större, fuskande för att rättfärdiga plankande i kollektivtrafiken? 

• SpanskaFlugan
    Butterscotch skrev 2013-04-10 21:29:10 följande:
    Enligt SL kostar plankarna runt 350 miljoner per år (2011): www.svd.se/opinion/ledarsidan/snala karna-skickar-reserakningen-till-dig_6432582.svd

Det borde bli dyrare att åka dit för plankning, det skulle nog avskräcka några.

Tack för länken, jag letade efter lite siffror men hittade bara planka.nu och det känns inte opartiskt. 
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-10 21:38:17 följande:
    Läs om läs rätt. Läs alltså inte det du vill läsa.
    Citera där jag skrivit att det är ok. Det är du som anklagat att jag sagt det och du ska visa att jag skriver att det är ok.

Lär dig diskutera och argumentera, det är mycket mer konstruktivt än att tjafsa om detaljer.
    Du har inte ordagrant skrivit "Det är ok att planka". Men du argumenterar för att man ska se mellan fingrarna på plankning därför att det finns, enligt dig, värre fuskare. 

Tycker du det är ok att planka?  
  • SpanskaFlugan
    Regnig måndag skrev 2013-04-11 10:47:28 följande:
    Nej det har jag inte. Om du läser det så kan du öht inte läsa.
    Eller är du bara ute efter att tjafsa?
    Vi börjar med att du svarar på den ja/nej-frågan, annars är allt annat meningslöst.

Nej, jag är inte ute efter att tjafsa, men jag börjar tro att du är det. 

Tycker du det är ok att planka?

Och här nedan ser du dina inlägg där du säger att plankning i tunnelbanan är ingenting jämfört med politikers fuskande. 

Om du fortsätter med ditt fåniga tjafsande så lämnar jag diskussionen här för det är uppenbart att du inte är intresserad av att diskutera något vettigt. 
    Regnig måndag skrev 2013-04-09 23:46:52 följande:
    Orka bry sig.
    Däremot blir jag irriterad över politiker och pampar som fuskar och roffar åt sig. Aldrig händer ett piss trots att det skrivs om det tom.
    Man ska bli politiker då fuskar man stort med grova pengar och man åker aldrig dit. 
    Vad fan är en plankning i tunnelbanan mot det?

Regnig måndag skrev 2013-04-10 17:46:19 följande:
    Självklart inte men man gör något åt förebilderna som fuskar i stor omfattning innan man klagar på de som gör det minimalt. 
    Varför gapas det jävligt mycket om de här kaffepengarna (som fortfarande är blygsamt i sammanhanget) när man inte ens vill fundera över de stora elefanterna? Det viftas nämligen alltid bort. 

Svar på tråden Vad anser du om plankning?