• josen 1

Recept på potatissoppa?

Många som ska göra något snabbt och enkelt gör ju potatissoppa. Men hur gör man?! Jag gjorde ett försök i förra veckan med potatis, purjolök, buljong och timjan, men det blev verkligen inte gott, Något som kan ett gott och enkelt recept?

• Svar på tråden Recept på potatissoppa?
  • Majsan70

Jag kokar potatis o purjolök. Mixar i det befintligakokvattnet och tillsätter sen grädde och salt o peppar. Strör knaperstekt bacon över.

• KimPossible

Jag brukar göra den här www.recept.nu/recept_nu/soppor_och_grytor/gronsaker/creme_vichyssoise/

Supergod! Allra godast blir den om man tar färsk, finhackad timjan i. Och så kommer ihåg att mixa den alldeles slät.

Både vi och barnen älskar den, och den är hur enkel som helst att göra. 

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • KimPossible
    KimPossible skrev 2013-03-02 16:17:09 följande:
    Jag brukar göra den här www.recept.nu/recept_nu/soppor_och_grytor/gro.../

Supergod! Allra godast blir den om man tar färsk, finhackad timjan i. Och så kommer ihåg att mixa den alldeles slät.

Både vi och barnen älskar den, och den är hur enkel som helst att göra. 
    Just det! Det står gräddmjölk, men jag gillar inte att fjösa så jag kör på riktig grädde istället. Solig
    People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Liten1108

Potatis,gul lök, purjo + buljong som får koka tills potatisbitarna nästan smulas sönder. Blanda i körvel samt 2 dl crème fraîche lite salt och peppar. Supergott och enkelt!

• Tow2Mater

Potatis, lök i olika sorter, lite morotsslantar, buljong. Mjolk, skinkbitar och färdigt potatismospulver for att gora det tjockare. Salt peppar. Mums.

• Tesserese
    Potatis och purjolökssoppa

6 pers.

25 g smör
    200 g tunt skivad purjolök, 
    den vita delen av ca 1 purjo
    ½ tunt skivad gul lök
    250 g skalad och skivad potatis, ca 4 st
    1 lagerblad
    ½ tsk timjan
    1 liter kyckling- eller grönsaksbuljong
    1 dl vispgrädde
    salt, peppar

Smält smöret i en kastrull.
    Lägg i purjolöken och löken.
    Låt det mjukna utan att det tar färg.
    Lägg  i potatisen, lagerbladet och timjanen och häll på buljongen.
    Koka upp och låt sjuda under lock i ca 40 min.
    Plocka upp lagerbladet.
    Mixa soppan med en stavmixer.
    Tillsätt grädden. 
    Smaka av med salt och peppar.
    Koka upp igen.
    Om du tycker att soppan är lite blaskig kan du reda 
    med lite maizenamjöl till önskad konsistens.
  • amia01

Jättelätt och jättegott! Kokar potatis och lite blandade lökar mjuka. Med små bitar och inte för mycket vatten så går det fort. Viktigt att tänka på att det inte ska vara för mycket potatis, trots namnet. kanske en fjärdedel eller max en tredjedel potatis, resten gul lök, purjolök eller liknande. Ett tips är att göra sig av med gul lök som börjat gro, eftersom man kan ta med allt det gröna i soppan.

Mixar det sedan slätt tillsammans med hönsbuljong, grädde och lite mjölk efter smak.

Kan tro att du hft för mycket potatis och vatten i ditt recept, och för lite grädde. Och vilken kryddning hade du på buljongen för att lägga till timjan? Med hönsbuljong kan jag tänka mig att det inte blir nån toppenkombination...
     Nej, hoppa timjan och byt buljong så blir det nog bättre     

Svar på tråden Recept på potatissoppa?