• pomperipossa

katt som oprovocerat anfaller barnen!

jag har en katt, ca 2 år, okastrerad hona, som har börjat anfalla barnen! Katten har varit hur snäll som helst tidigare, men har för någon vecka sedan börjat anfalla barnen, särskilt om kvällarna när de kommer ut ur sina rum för att kissa eller dyl., och då sätter hon både tänder och klor i dem, och är svår att stoppa. Barnen har alltid varit snälla med katten och har ej plågat den, eller fått leka med den som en leksak. 

Katten har även på senaste väckt mig mitt i natten med att bita mig i armarna och benen när jag ligger och sover! Hon lyssnar inte trots skarp tillrättavisning, utan anfaller på nytt så fort jag försöker sova.

Härom dagen så anföll hon mitt yngsta barn på 4 år (oprovocerat) och klöste honom på flera ställen över kroppen (tyvärr så hade han oturen att endast vara iklädd kortkalsonger när det hände) så att det blev riktiga sår som blödde och gjorde ont. Barnet var uppenbart rädd för katten efter det........

När hon inte ägnar sig åt anfall, så är hon som normalt, dvs, en kelig nyfiken katt som gärna vill bli klappad och lekt med, och inte är några problem att hantera.

Vet inte riktigt vad jag ska göra.....tycker ju om katten, men vill inte riskera att hon skadar mina barn igen......finns det något man kan göra åt det, eller är det bara avlivning som är det enda alternativet? 

• Svar på tråden katt som oprovocerat anfaller barnen!
  • Ruggugglan

Ta henne till veterinären för att kolla om hon är sjuk i något. Hon kanske har ont och känner sig hotad.

Om det inte är något fel så hade jag tagit bort katten.

• Lijkan

Låter som att du bör ta katten till en veterinär för undersökning!

• BELLAm2

Gå till veterinär och kolla upp henne. Hon har kanske ont eller är sjuk? Eller bara väldigt uttråkad?

• pomperipossa

Ja ....det blir nog att boka en tid och ta dit henne.......hittar de inget får jag väl avliva henne.

• Birmafröken

Varför är folk så snabba med att se AVLIVNING som det självklara alternativet så fort det blir problem med en katt?

Din katt är ung och okastrerad. Att hon är ung innebär att hon har ett stort aktivitets- och stimulansbehov. På vilket sätt får hon det behovet tillgodosett i dagsläget?

Att hon är fertil innebär att hennes temperament påverkas av en massa hormoner, vilket är helt onödigt eftersom de allra flesta katter (och ALLA huskatter) bör vara kastrerade vid 2 års ålder.

• felicityporter

Fertila honkatter har mycket hormoner som kan ställa till med besvär och vara oerhört påfrestande både för dem själva och dess människor, självklart bör du kastrera henne för hennes egen och er familjs skull. Det är mitt bästa tips!

• Hermansson
    Birmafröken skrev 2013-03-02 19:52:10 följande:

Varför är folk så snabba med att se AVLIVNING som det självklara alternativet så fort det blir problem med en katt?

Din katt är ung och okastrerad. Att hon är ung innebär att hon har ett stort aktivitets- och stimulansbehov. På vilket sätt får hon det behovet tillgodosett i dagsläget?

Att hon är fertil innebär att hennes temperament påverkas av en massa hormoner, vilket är helt onödigt eftersom de allra flesta katter (och ALLA huskatter) bör vara kastrerade vid 2 års ålder.

Well said!
  • Birmafröken

Glömde en annan viktig sak:

Har man barn eller flera katter är det viktigare än någonsin att se till att det finns MÅNGA fredade zoner där katten kan känna sig säker och ifred. Förutom gömställen i golvnivå ska det finnas så många platser på höjden som möjligt som katten enkelt kan ta sig upp på när den vill vara ifred eller bara övervaka reviret från en trygg plats som ger god överblick över rummet och de som vistas där.

• Petite Chérie
    pomperipossa skrev 2013-03-02 17:13:01 följande:
    Ja ....det blir nog att boka en tid och ta dit henne.......hittar de inget får jag väl avliva henne.
    Nej, du ser till att göra allt du kan för att hon ska må bättre, för hon gör inte det nu, uppenbarligen. Kastrera henne och se hur hon är sen. Är hon likadan så finns det säkert någon utan barn som kan ta hand om henne.
    There's a frog on every coin?!
  • Labolina70

Kan du inte skänka bort henne till någon som inte har barn? Jag hade också en katt som anföll min baby och han fick flytta till ett mycket bättre boende för honom. Katten alltså.
    Vi bodde i radhus och katten var innekatt. Han fick flytta till landet och springa ute i stället. Good for him! 

• lennartsdotter

Helt oprovocerade attacker beror så gott som alltid på sjukdom. Dock är mycket få attacker oprovocerade. Det är bara det att ägarna mycket ofta missar att läsa sin katt rätt.

Ta katten till veterinären och få den undersökt, kastrera den och är hon frisk går ni vidare och söker hjälp hos en etolog eller kattbeteenderådgivare som kan hjälpa er att förstå kattens beteende. 

• nemo1

Och så hade vi avlivning på tapeten igen så fort katten inte gör som man vill. För helvete, man tar väl katten till veterinär för att utesluta sjukdom?? Och varför är katten okastrerad kan man också fråga sig?
    Boka tid imorgon dag och be om urin och blodprover, inget klämmande på magen titta tänder och öron och sen är det bra. En ordentlig undersökning och kastrering!! 

• tjofräs

Det låter lite som vår största katt. Hon är okastrerad (kastreringen händer den 18 mars, så ingen går bananas nu) och helt stollig med jämna mellanrum. Som en skräckfilmskatt låter hon, morrar och skrikjamar och blir kränkt för allt.
    Jag tror våra katter kommer bli helt müsiga efter kastreringarna. Säkert din också. - det är värt ett försök iaf.

• MoaElis

Men alltså, hoppar katten upp och biter/klöser dig på natten? Låter väldigt märkligt... Min katt jag hade kunde "attackera"/jagat fötter men det var ju på lek. Väldigt vanligt bland unga katter. Det du beskriver låter dock inte som det jag varit med om... Så ja, katten kan ju vara sjuk eller understimulerad. Om veterinären inte hittar något fel, omplacera till någon utan barn.

Svar på tråden katt som oprovocerat anfaller barnen!