katt som oprovocerat anfaller barnen!
jag har en katt, ca 2 år, okastrerad hona, som har börjat anfalla barnen! Katten har varit hur snäll som helst tidigare, men har för någon vecka sedan börjat anfalla barnen, särskilt om kvällarna när de kommer ut ur sina rum för att kissa eller dyl., och då sätter hon både tänder och klor i dem, och är svår att stoppa. Barnen har alltid varit snälla med katten och har ej plågat den, eller fått leka med den som en leksak.
Katten har även på senaste väckt mig mitt i natten med att bita mig i armarna och benen när jag ligger och sover! Hon lyssnar inte trots skarp tillrättavisning, utan anfaller på nytt så fort jag försöker sova.
Härom dagen så anföll hon mitt yngsta barn på 4 år (oprovocerat) och klöste honom på flera ställen över kroppen (tyvärr så hade han oturen att endast vara iklädd kortkalsonger när det hände) så att det blev riktiga sår som blödde och gjorde ont. Barnet var uppenbart rädd för katten efter det........
När hon inte ägnar sig åt anfall, så är hon som normalt, dvs, en kelig nyfiken katt som gärna vill bli klappad och lekt med, och inte är några problem att hantera.
Vet inte riktigt vad jag ska göra.....tycker ju om katten, men vill inte riskera att hon skadar mina barn igen......finns det något man kan göra åt det, eller är det bara avlivning som är det enda alternativet?