Vi tog bort blöjan när hon var 1 år och 10 månader, över julledigheten nu 2012. Då hade hon kissat på pottan någon enstaka gång ett halvår tidigar men inte alls nyligen.
1) Hur gammalt var barnet och vad var hans/hennes reaktion?
1år och 10 månader. Ingen vidare reaktion, hon gillar att vara naken.
2) Hur gick det?
Det gick bra! Hon fick vara naken hela dagen, från morgon till kväll. Vi var lediga så det var genomförbart. Dock mitt i vintern så vi höll oss inne i några dagar. Dag 1 kissade hon på golvet 4 gånger, resten i pottan. Dag 2 kissade hon bara på pottan, och bajsade också. Hon fick vara naken ytterligare 1 vecka (bara någon enstaka olycka). Efter 1 vecka satte vi på henne kläder. Då kissade hon i byxan 3 gånger första dagen och andra dagen var hon torr. Veckan efter började förskolan igen och då gick hon utan blöja. Det har bara hänt någon enstaka olycka men absolut inte varje vecka. Det har gått jättebra!
3) Hur löste ni det faktum att det plötsligt dyker upp blöja på kvällen om ni sagt att de var "slut"? (Om ni lät dem ha blöja på natten vilket jag tror de flesta gör)
Det var inga problem de första dagarna. Efter 1½ vecka ville hon helst vara utan på natten också och då fick hon sova utan! Det tog 2 veckor innan hon råkade kissa i sängen på natten och då satte vi på blöja igen. Den är i princip alltid torr på morgonen men de nätter hon accepterar att ha den så for hon ha den!
4) Hur gjorde ni med förskolan? Fick barnet inte ha blöja där heller?
Nej, direkt efter ledigheten var det ingen mer blöja på förskolan (förutom när hon sover eftersom de sover utomhus - skulle hon kissa på sig då skulle det bli väääldigt kallt såhär mitt i vintern). Det har gått jättebra, över förväntan!