• Nicolina00

Hyra radhus i Sthlm?!

Hallå på er,

Tänkte höra om någon här har koll på det här med att hyra radhus/hus runt om i sthlm?

Vi bor i dagsläget i en tvåa som vi trivs oerhört bra i, men med tre stycken under samma tak börjar det bli så trångt att det är ohållbart. Bonusen är snart 13 år, han har sovrummet som sitt när han är här, men vi går ändå "på" varann allihop, och det blir väldigt rörigt när bäddsoffa är uppbäddad osv., och så är det som sagt otroligt trångt. Vill dock inte sälja lägenheten ännu utan vi letar hyres tills vi hittar rätt bostad, och rätt tid för att sälja.

Har funderingar på om det kanske är möjligt att hyra radhus? Någon som vet något om detta, och kanske har tips om var vi kan vända oss för detta ändamål? Visst är vi även intresserade av lägenhet, men är det möjligt att hyra radhus så väljer vi det i första hand.

Alla tips vore kanon!

• Svar på tråden Hyra radhus i Sthlm?!
  • Elaifiknow

Hur länge har ni stått i bostadskö? Tänkte ni ha dubbelt boende (du skriver att ni inte vill sälja)?

• M i l l a n

Runt om i Stockholm, hur långt ut från Stockholm kan ni tänka er då? Det är lättare om ni kan tänka er att bo längre ut. Det är ganska svårt att hitta hyresradhus öht i Stockholm. Antingen behöver ni ha stått väldigt lång tid i bostadskön. Typ 15 år eller mer. Eller om ni kan tänka er en väldigt hög hyra, så kan ni få något med kortare kötid. Eller som någon föreslog så kan man hitta dyra hyresradhus i Blocket. Men då är det inga förstahandskontrakt, vad jag sett.

• Isola80

Vi hyr ut vår undervåningen på 100 kvm. I Bromma. Vad tror ni vi kan få för den?

• ModestyB

Det finns fina, inte allt för dyra, radhus inom allmännyttan i Tullinge, Jakobsberg och i Tyresö, vad jag vet, så det finns betydligt fler. Kötiden är några år, så det gäller ju att ni har köat. Privata uthyrningar kan ni hitta på Blocket, nya lagen om hyressättning för bostadsrätter och privata bostäder innebär ju dock att hyrorna kan bli väldigt höga.

• Nicolina00

Jag har stått i bostadskö i ca 6 år (flera olika), mannen står inte i någon kö. Bostadsrätten kommer att hyras ut en tid innan det är läge att sälja.

Vi tänker att vi vill bo i någon av "närförorterna", måste ju inte vara strax utanför tullarna, men huddinge/stuvsta, farsta, stureby. Även norrort/västerort som sundbyberg, solna, sollentuna, vallentuna och där omkring. Inte i ngn alldeles för "stökig" förort dock. Tyresö kan också funka, men allt handlar om priser. Tullinge kan jag tänka mig dock, men inte maken (inbiten aik:are, haha! så tullinge är inte direkt hans första val :P) vi har ju ändå bil så därför spelar det ingen roll, dessutom är det bara för en kort stund då framöver ska köpas vårt eget, men eftersom det inte är läge att sälja så kan vi inte heller köpa nu, tyvärr.

Jag vet att det kan vara riktigt svårt att få tag i hyresradhus, därför jag tänkte höra här om ni har några bra tips om var man kan vända sig. Visst kan vi även hyra privat, men det föreligger alltid en större risk när man gör det. Men vi fortsätter kika runt och hoppas vi kan finna något. Viktigaste är att det finns två sovrum egentligen. Vi kan betala upp till 12.000:-/mån, om el osv. ingår.

• M i l l a n

Tror ni kommer ha svårt att hitta något just nu. 6 års kötid kommer man tyvärr inte långt med i dom områden du nämner. Bara i Tyresö får man vänta minst 10-15 år på att få ett hyresradhus. Att hyra i andra hand kommer kosta mer än 12000 i månaden. Det enda tips jag kan ge är att kolla alla privata värdar och ställa dig i deras köer. Har hört att vissa värdar förmedlar till den som är först till kvarn, istället för kötid. Varför väntar ni med att sälja er BR egentligen?

• ModestyB
    M i l l a n skrev 2013-03-05 12:58:20 följande:
    Tror ni kommer ha svårt att hitta något just nu. 6 års kötid kommer man tyvärr inte långt med i dom områden du nämner. Bara i Tyresö får man vänta minst 10-15 år på att få ett hyresradhus. Att hyra i andra hand kommer kosta mer än 12000 i månaden. Det enda tips jag kan ge är att kolla alla privata värdar och ställa dig i deras köer. Har hört att vissa värdar förmedlar till den som är först till kvarn, istället för kötid. Varför väntar ni med att sälja er BR egentligen?
    Jag har ännu inte hittat någon hyresvärd i Stockholm som förmedlar utanför bostad Stockholm. 6 år är i sammanhanget kort tid. Går möjligen att få en trea i Tensta.
Svar på tråden Hyra radhus i Sthlm?!