• ClaraV

Kramp i vader nattetid

Jag har haft det här problemet i ungefär 8 månader med kramp i vaderna nattetid. Detta sker oftast när jag druckit alkohol.
    Vaknar mitt i natten och skriker av smärta pga kramp i vaderna, oftast är det i vänstra benet.
    Detta upphörde runt jul och har nu kommit tillbaka. Det spelar ingen roll om det så bara är ett glas vin, minsta lilla så börjar kramperna som även kommer morgonen efter när jag sträcker på mig.
    Jag dricker alltid mycket vatten i samband med att jag dricker alkohol så jag har svårt att tro att det hänger ihop med vätskebrist, är det någon som upplevt detta och har några tips och råd om vad det kan vara?

• Svar på tråden Kramp i vader nattetid
  • Meddelande borttaget
  • ClaraV

Kan man ringa vårdcentralen och få kolla om man har magnesiumbrist? Det tar emot för mig att äta tillskott osv när jag inte vet vad som stämmer.

Jag tränar regelbundet, mest dans men även annan styrketräning. Dock så kommer kramperna nästan aldrig i samband med träning. Kan få kramp av det med.
    Men denna kramp är mer intensiv och ihållande. Det känns nästan som att det aldrig ska gå över och får nästan lust att slita av mig benet för att det ska gå över.

• HWR

Jag säger som föregående, det låter som magnesiumbrist.
    Jag tror inte det kan kollas upp med blodprov, däremot med håranalys.

Men köp magnesiumtabletter på hälsokosten eller apotek. 

• Meddelande borttaget
  • ClaraV
    HWR skrev 2013-03-03 10:57:04 följande:
    Jag säger som föregående, det låter som magnesiumbrist.
    Jag tror inte det kan kollas upp med blodprov, däremot med håranalys.

Men köp magnesiumtabletter på hälsokosten eller apotek. 
    Okej tack så mycket..
    röderaff skrev 2013-03-03 10:58:49 följande:
    Dans frestar ju på vaderna en hel del så det kan säkert vara dansen som är boven. Ladda ner ett gratis kostanalysprogram på nätet och registrera allt du äter under ngn månad så kan du få en indikation på om du får i dig tillräckligt magnesium alternativt googla på vilka livsmedel som innehåller magnesium och börja käka mycket av just dom.
    Jo dansen kan vara grymt jobbig ibland, men krampen kommer ju som sagt inte i samband med dansen, Utan flera dagar efteråt. Kan det ändå vara ett samband?

• rosakatt

Jag är ryttare och jag hade mycket kramp i mina vader för några år sen. Hörde att de skulle vara c-vitamin brist? I alla fall så käkade jag några apelsiner varje dag och kramperna slutade? Värt att prova iaf TS, istället för att stoppa i sig massa tabletter o skit!

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • ClaraV

Fast har ganska nyligen börjat dansa. Började dansa som träningsform i höstas och kramperna kom på sensommaren, första gången det hände var i augusti, visserligen hade jag varit ute och festat och dansat ganska mycket på kvällen. Så ja du kanske har rätt.

Äter faktiskt väldigt mycket frukt redan, inte just apelsin men kiwi, banan och clementiner är något som går åt här hemma. =)

• Meddelande borttaget
  • ClaraV
    röderaff skrev 2013-03-03 11:46:58 följande:
    Höga klackar? Om du har det när du är ute och partar och/eller även dagtid så kan det vara förklaringen. Får nästan alltid vadkramp efter en festkväll i klackar!
    Nej jag går alltid i låga och stadiga skor. Det där med klackar är en sak jag aldrig lärt mig gå i.
  • marilm

Har vad krakm varje dag? Även om jag navänder gympa skor eller låg skor eller skor med klackar. Även natte tid har provat magnesium tabletter det hjälpte inte mycket. Det gör fruktvärds ont kan vara öm i flera dagar i vaden mest i vänsta. Kan det beror på åldern 62 år. Kan någon ge mig ett bra tips.

• Zizzy Zimsson

Mandel innehåller massor av magnesium. Sätt i dig en rejäl näve om dagen och se om det hjälper.

• KMF

Det finns inga vetenskapliga belägg för att det som föreslagits skulle fungera.
    Det som har haft effekt är att stretcha.

Jag har provat, och det funkar.

MF 

• johanssonc

Tag 1-2 Resorb vid sänggåendet efter att ha druckit vin och du slipper kramp i benen!

Svar på tråden Kramp i vader nattetid