Ta över svärföräldrarnas hus? Önskar råd och tankar kring detta
Vi bor i dag i ett mindre (ganska slitet) hus i en mellanstor stad. Vi består av mig, min sambo och våra två barn. Vårt hus köpte vi för 8 år sedan för 930 000kr. Min sambo är enda barnet och hans föräldrar som börjar bli uppåt åren och som går i flytt-tankar) har ett stort hus. Deras hus är väl underhållet och betydligt större än vårt eget. En gissning är att deras hus skulle kunna säljas för mellan 2-3 miljoner. Nu har hans föräldrar nämnt under några år att de gärna ser att vi tar över huset. Självklart då inte köper det för 2-3 miljoner (det skulle vi inte ha råd med) utan till en symbolisk summa. Vi har finderat på detta i några år och tankarna lutar allt mer att detta vore en bra ide. Vi får naturligtvis kontakta en ekonom eller jurist för detta men jag tänkte ändå fråga om någon av er vet lite kring detta.
Har någon av er gjort något liknande?
Vilken summa skulle man betala (symbolisk) för att det ska bli så bra som går ekonomiskt? Vad händer om man skriver gåva? Blir det skatter och grejer då? vad ska man tänka på?
Eftersom jag och min sambo inte är gifta går också tankarna kring detta? Ska bara min sambo äga huset? Ska vi skriva in mig på något sätt? Hur gör man?
Tankarna går kring att vi på detta sätt skulle få ett mycket fint hus till en mycket billig peng vilket skulle göra att det påverkade vår ekonomi stort. Idag betalar vi ju lån, amortering och drift på vårt hus. Vi har en stor summa pengar på kontot så vi skulle kunna betala den symboliska summan kontant (utan lån) till hans föräldrar. Jag har stort ekonomiskt stöd i mina föräldrar och skulle kunna få stöd därifrån i en sån här fråga.
Vi är som sagt inte gifta, vi har levt ihop i 10 år och har 2 gemensamma barn. Inga andra barn utanför förhållandet.
En sista fråga; vem kontaktar man för dessa frågor? En jurist? En ekonom? Känns som att om man går till banken så vill de så klart tjäna pengar på ett lån. De känns inte så opartiska i en sån här fråga.