• Anonym (Bo)

Ta över svärföräldrarnas hus? Önskar råd och tankar kring detta

Vi bor i dag i ett mindre (ganska slitet) hus i en mellanstor stad. Vi består av mig, min sambo och våra två barn. Vårt hus köpte vi för 8 år sedan för 930 000kr. Min sambo är enda barnet och hans föräldrar som börjar bli uppåt åren och som går i flytt-tankar) har ett stort hus. Deras hus är väl underhållet och betydligt större än vårt eget. En gissning är att deras hus skulle kunna säljas för mellan 2-3 miljoner. Nu har hans föräldrar nämnt under några år att de gärna ser att vi tar över huset. Självklart då inte köper det för 2-3 miljoner (det skulle vi inte ha råd med) utan till en symbolisk summa. Vi har finderat på detta i några år och tankarna lutar allt mer att detta vore en bra ide. Vi får naturligtvis kontakta en ekonom eller jurist för detta men jag tänkte ändå fråga om någon av er vet lite kring detta.

Har någon av er gjort något liknande?
    Vilken summa skulle man betala (symbolisk) för att det ska bli så bra som går ekonomiskt? Vad händer om man skriver gåva? Blir det skatter och grejer då? vad ska man tänka på?

Eftersom jag och min sambo inte är gifta går också tankarna kring detta? Ska bara min sambo äga huset? Ska vi skriva in mig på något sätt? Hur gör man?

Tankarna går kring att vi på detta sätt skulle få ett mycket fint hus till en mycket billig peng vilket skulle göra att det påverkade vår ekonomi stort. Idag betalar vi ju lån, amortering och drift på vårt hus. Vi har en stor summa pengar på kontot så vi skulle kunna betala den symboliska summan kontant (utan lån) till hans föräldrar. Jag har stort ekonomiskt stöd i mina föräldrar och skulle kunna få stöd därifrån i en sån här fråga.

Vi är som sagt inte gifta, vi har levt ihop i 10 år och har 2 gemensamma barn. Inga andra barn utanför förhållandet.

En sista fråga; vem kontaktar man för dessa frågor? En jurist? En ekonom? Känns som att om man går till banken så vill de så klart tjäna pengar på ett lån. De känns inte så opartiska i en sån här fråga.                

• Svar på tråden Ta över svärföräldrarnas hus? Önskar råd och tankar kring detta
  • TaSe

Vi har gjort samma sak, ungefär.
    Gåvoskatten är borta, så det behöver du inte tänka på. En kontakt på banken är bra, de sköter den juridiska biten.
    Det man behöver tänka på är att om den symboliska summan understiger husets taxeringsvärde räknas det som gåva. När ni säljer huset får ni vinstskatta från den summan som hans föräldrar en gång köpte det för. Där blir en rejäl skattesmäll alltså.

• Anonym (Bo)
    TaSe skrev 2013-03-03 11:12:18 följande:
    Vi har gjort samma sak, ungefär.
    Gåvoskatten är borta, så det behöver du inte tänka på. En kontakt på banken är bra, de sköter den juridiska biten.
    Det man behöver tänka på är att om den symboliska summan understiger husets taxeringsvärde räknas det som gåva. När ni säljer huset får ni vinstskatta från den summan som hans föräldrar en gång köpte det för. Där blir en rejäl skattesmäll alltså.

Tack för ditt svar! Så om vi köper det under tax. värdet som får vi en gång skatta när vi sedan säljer huset? Ska man då istället betala en högre summa redan nu då för att slippa detta sen? Men då tvingas vi ta lån. Vi får helt enkelt ta kontakt med banken (kontaktar man rådgivning då?). Eller vart vänder man sig?

Hur var det för er, är ni gifta eller hur löste det sig som sambo?

• Anonym

Ni får inget när ni säljer ert hus?

Om ni köper huset för taxeringsvärdet, vad blir vinstskatten för hans föräldrar då? (Tänkte om ni kan ge den summan ni har på banken för huset och 'låtsas' att de får resten som avbetalning, alt faktiskt avbetala eller om ni får resten utan att det syns, att ni hjälper dem med en del av deras skatt. ) Det låter dock olagligt så.. :-/

Hur stor skillnad är det på taxeringsvärdet och den summa ni kan betala utan att ta lån?

Ang din medverkan i huset, ni kan komma överens om att vid en ev skilsmässa så får han vara den som stannar kvar i huset, men han köper ut dig, som vanligt alltså men att ni skriver in att han är den som kan köpa ut dig, inte tvärtom (om han inte skulle vilja det alltså) så sitter han säkert i huset som ju är hans föräldrars.

Du bör ju skrivas som ägare av hälften eller på det vis som är mest ekonomiskt fördelaktigt för er, men ändå ha rätt till hälften av värdet vid en ev skilsmässa, annars hamnar du på 'bar backe' så att säga, du förlorar pengar men får inget. Ni investerar ERA pengar i huset antar jag, inte bara hans?

• TaSe

Vi är gifta.
    När det gäller vinstskatten, så blir den på höga summor hur ni än gör. I vårt fall är huset taxerat till 1.5 miljoner och skulle betinga ett värde på ca 3,5 miljoner på öppna marknaden. Skulle vi betalat 1,5 milj är det från den summan vi hade skattat, men nu är det en gåva och föräldrarna köpte huset för 600.000 för många år sedan och då är det därifrån vi får skatta.
    Skatten blir billigare än vad det hade varit att låna upp mellanskillnaden från 600.000 till 1,5 miljoner ändå. Är du med?

Rent juridiskt spelar det ingen roll att ni inte är gifta. Huset kan ges som gåva åt er båda ändå. Det är i det läget bra att ni inte har några egna barn utan bara gemensamma.

• Anonym (Bo)
    Anonym skrev 2013-03-03 11:28:47 följande:
    Ni får inget när ni säljer ert hus?

Om ni köper huset för taxeringsvärdet, vad blir vinstskatten för hans föräldrar då? (Tänkte om ni kan ge den summan ni har på banken för huset och 'låtsas' att de får resten som avbetalning, alt faktiskt avbetala eller om ni får resten utan att det syns, att ni hjälper dem med en del av deras skatt. ) Det låter dock olagligt så.. :-/

Hur stor skillnad är det på taxeringsvärdet och den summa ni kan betala utan att ta lån?

Ang din medverkan i huset, ni kan komma överens om att vid en ev skilsmässa så får han vara den som stannar kvar i huset, men han köper ut dig, som vanligt alltså men att ni skriver in att han är den som kan köpa ut dig, inte tvärtom (om han inte skulle vilja det alltså) så sitter han säkert i huset som ju är hans föräldrars.

Du bör ju skrivas som ägare av hälften eller på det vis som är mest ekonomiskt fördelaktigt för er, men ändå ha rätt till hälften av värdet vid en ev skilsmässa, annars hamnar du på 'bar backe' så att säga, du förlorar pengar men får inget. Ni investerar ERA pengar i huset antar jag, inte bara hans?
    Jag vet inte alls vad taxeringsvärdet ligger på. Fpr jag ta reda på. Tanken var att vi inte skulle ja lån alls utan bara betala drift. Ja, det är gemensamma pengar vi investerar i huset och tex i kommande renoveringar så på något sätt vill jag vara med i huset.

Hur vore de om hans föräldrar fortsatte att äga det då? Vad händer då? Vad händer vid en tex dödsfall av dem då? (Han har ju inga syskon).  
  • Anonym (Bo)
    TaSe skrev 2013-03-03 11:31:44 följande:
    Vi är gifta.
    När det gäller vinstskatten, så blir den på höga summor hur ni än gör. I vårt fall är huset taxerat till 1.5 miljoner och skulle betinga ett värde på ca 3,5 miljoner på öppna marknaden. Skulle vi betalat 1,5 milj är det från den summan vi hade skattat, men nu är det en gåva och föräldrarna köpte huset för 600.000 för många år sedan och då är det därifrån vi får skatta.
    Skatten blir billigare än vad det hade varit att låna upp mellanskillnaden från 600.000 till 1,5 miljoner ändå. Är du med?

Rent juridiskt spelar det ingen roll att ni inte är gifta. Huset kan ges som gåva åt er båda ändå. Det är i det läget bra att ni inte har några egna barn utan bara gemensamma.
    Jag får läsa det några gånger för stt hänga med

Tror att hans föräldrar gav ytterst likte för huset då det var redan i början av 70talet och de byggde det själva. Så ska man gå på summan av vad de en gång gav så är den väldigt låg, antar jag.      
  • isadora81

Om ni köper huset för samma summa som de betalade en gång i tiden så behöver inte de betala någon skatt. Om ni köper huset för en större summe än vad de har köpt huset så får de skatta på vinsten.

Ni behöver inte skatta något för att ni tar över huset. Det ni betalar är den summa som ni ger till dem. Ni behöver inte betala något alla eftersom de kan välja att ge er hela huset i gåva utan att det är olagligt.

Det ni behöver tänka på är två saker. Vad händer om ni skiljer er och vad händer om en av er dör.

1. Vad händer om ni skiljer er. Gå till en jurist och skriv ett äktenskapsförord som reglerar detta. Det går att formulera precis hur som helst. Om ni inte skriver något så har du rätt till halva värdet på huset om ni skiljer er. Det kan ju bli lite snett eftersom han då inte har möjlighet att bo kvar. Mest rättvist kanske är att ni skriver att han ska lösa ut dig med en viss summa exempelvis lika mycket som du har lagt in i huset uppräknat med exempelvis 5% per år. Som sagt det går att göra hur som helst. Så sätt er ner och tänk efter vad som känns rättvist för båda parter.

2. Vad händer om han dör. Ska du få ärva huset eller ska era barn ärva huset? Det är också något som man ska gå till jurist och skriva ner.        

• SupersurasunkSara
    isadora81 skrev 2013-03-03 13:20:16 följande:
    Om ni köper huset för samma summa som de betalade en gång i tiden så behöver inte de betala någon skatt. Om ni köper huset för en större summe än vad de har köpt huset så får de skatta på vinsten.

Ni behöver inte skatta något för att ni tar över huset. Det ni betalar är den summa som ni ger till dem. Ni behöver inte betala något alla eftersom de kan välja att ge er hela huset i gåva utan att det är olagligt.

Det ni behöver tänka på är två saker. Vad händer om ni skiljer er och vad händer om en av er dör.

1. Vad händer om ni skiljer er. Gå till en jurist och skriv ett äktenskapsförord som reglerar detta. Det går att formulera precis hur som helst. Om ni inte skriver något så har du rätt till halva värdet på huset om ni skiljer er. Det kan ju bli lite snett eftersom han då inte har möjlighet att bo kvar. Mest rättvist kanske är att ni skriver att han ska lösa ut dig med en viss summa exempelvis lika mycket som du har lagt in i huset uppräknat med exempelvis 5% per år. Som sagt det går att göra hur som helst. Så sätt er ner och tänk efter vad som känns rättvist för båda parter.

2. Vad händer om han dör. Ska du få ärva huset eller ska era barn ärva huset? Det är också något som man ska gå till jurist och skriva ner.        
    Och, om de i framtiden behöver sälja huset så måste de skatta på vinsten räknat på svärföräldrarnas köpesumma, dvs VÄLDIGT mycket då vinsten isf blir väldigt väldigt hög.
  • isadora81
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-03 14:02:18 följande:
    Och, om de i framtiden behöver sälja huset så måste de skatta på vinsten räknat på svärföräldrarnas köpesumma, dvs VÄLDIGT mycket då vinsten isf blir väldigt väldigt hög.

Absolut helt sant! Åh andra sidan kommer de ju då få ut väldigt mycket pengar. Pengar som en del går bort i skatt. Men det är väl bättre att betala skatt då när det finns pengar än att låna pengar nu för att slippa betala lika mycket skatt i framtiden.
  • SupersurasunkSara
    isadora81 skrev 2013-03-03 14:15:51 följande:

Absolut helt sant! Åh andra sidan kommer de ju då få ut väldigt mycket pengar. Pengar som en del går bort i skatt. Men det är väl bättre att betala skatt då när det finns pengar än att låna pengar nu för att slippa betala lika mycket skatt i framtiden.
    Förvisso, jag tänkte mer på om de 'satt i skiten' och behövde sälja pga det Då kanske det inte räcker med de pengar de får loss vid en försäljning i framtiden om det ska räknas på den stora summan.
Svar på tråden Ta över svärföräldrarnas hus? Önskar råd och tankar kring detta