Inlägg från: xMariax |Visa alla inlägg
  • xMariax

Sent tal..? 1½åring.

Jag var lite orolig över min sons språk (15 mån nu), vid ett år så sa han kanske 3-5 ord.. Eller ja, mumlade fram ljud som lät som ord iaf. Nu däremot så lär han sig jätteofrt och är uppe i 20-25 ord redan! Det berodde på nappen. Vi har börjat ta den ifrån honom på dagtid nu och han lär sig jättefort..

• xMariax
    k girl skrev 2013-03-10 11:40:54 följande:
    Att ha 3-5 ord vid ett års ålder är fullt normalt och t om ganska mycket för en generell ettåring. Napp försenar INTE språkutvecklingen, men kan orsaka vissa uttalsfel om den används för extensivt.
    BVC och min och sambons föräldrar klagade på att han var sen. BVC misstänkte att det kunde bero på nappen så vi började ta den ifrån honom och efter det började han säga mycket mer ord.
  • xMariax

Jag har inte ''kollat upp det'' eller något utan berättar bara hur bvc och våra släktingar reagerat och sagt till oss.. Det var ju pga dem som vi över huvud taget funderade på saken.. Jag berättar inte detta för att skrämma upp någon. Förlåt ifall någon blev uppskrämd.

Vi fick ofta höra kommentarer som ''Ja han säger ju inte så mycket, men det är inte så konstigt. Han är ju ändå pojke och pojkar är ju långsammare!''.. Tyckte det lät konstigt att han ''borde'' kunna säga mer.. Däremot så är det inga tydliga ord utan mer mummel. Tex gung gung=Gunga acka=Flaska..

Angående BVC så verkar inte dem som jobbar här kunna sin sak.. Först och främst detta med språk och napp, men också innan fick vi berättat för oss att vi SKA ge sonen mat/gröt från 4-5 månader (inte att han kan få börja smaka).

Svar på tråden Sent tal..? 1½åring.