• Gurkan

Hur beräknar jag buffen?

Födelsedagskalas i antågande och jag tänkte bjuda på buffe men har svårt att räkna ut hur mycket som behövs av varje. Vi blir 22 vuxna och 5 barn. Vad tror ni? räknar jag helt åt skogen?
    Couscoussallad (10 portioner couscous och så majs, gurka och tomat)
    Bönsallad (gjort på 500 gram bönor och 500 gram tomater plus lite till räcker det med en sats?)
    Dubbelmarinerad fläskfilé i tunna skivor (kallskuret gjort på 1,5 kilo fläskfilé är det för lite?)
    Kycklingklubbor (2 per person, så typ 60 st )
    Tzatziki (2 liter?)
    Spett med köttbullar, ostkuber och körsbärstomater (i första hand till barnen så två köttbullar och en ostkud och en tomat per spett men säg 45 st)
    och så fyller vi på med lite bröd och smör, brödpinnar, en brietårta, några dessertostar, en sallad med bland annat morot och gurka samt frukt som färsk ananas, melon och vindruvor

Sen kommer det serveras fika med tårta och 2 sorters kakor, färsk frukt och godis

Tror ni jag har räknat för lite mat?

• Svar på tråden Hur beräknar jag buffen?
  • paret

En normalportion är ca 200 gram kött, sen grönsaker etc till det, är det unga sportande personer får du kanske dubbla det, är det äldre med lugnare livsstil kan du kanske minska på storleken.
    Bara att se hur ni äter hemma, om ni är 4 och ni köper låt säga 800 gram kött till måltiden så enkelt att räkna.
    Bufffe kan det gå åt mer än vid vanlig servering.
    Ha så skoj

• Gurkan

Nu hittade jag en sida som räknade lite. 100 gram kallskuret vid 1-2 rätter och 50 gram om man har 3 rätter eller fler. Så fläskfilén får jag nog lägga på ett halv kilo-kilo sen borde jag vara på banan. Har ju kycklingklubbor och spett med köttbullar till och bröd och kex och diverse annat.

200 gram kött per person låter väldigt mycket och speciellt på en buffe där man brukar räkna mindre köttåtgång. 200 gram kött äter vi inte per person och måltid. Vi ligger snarare på 100-120 gram per person och måltid. 

• paret
    Gurkan skrev 2013-03-03 19:11:55 följande:
    Nu hittade jag en sida som räknade lite. 100 gram kallskuret vid 1-2 rätter och 50 gram om man har 3 rätter eller fler. Så fläskfilén får jag nog lägga på ett halv kilo-kilo sen borde jag vara på banan. Har ju kycklingklubbor och spett med köttbullar till och bröd och kex och diverse annat.

200 gram kött per person låter väldigt mycket och speciellt på en buffe där man brukar räkna mindre köttåtgång. 200 gram kött äter vi inte per person och måltid. Vi ligger snarare på 100-120 gram per person och måltid. 

Vi har frågat kockkarna vi har i släkten, och de säger restaurangportionen är 200 gram kött.
    Då vi hade studentuppvaktning, vi hade kallskuren kalkonnbuffe, då gick betydligt mycket mer än 200 gram per person
  • Gurkan
    paret skrev 2013-03-05 17:32:01 följande:
    Vi har frågat kockkarna vi har i släkten, och de säger restaurangportionen är 200 gram kött. Då vi hade studentuppvaktning, vi hade kallskuren kalkonnbuffe, då gick betydligt mycket mer än 200 gram per person

Nu räknar jag på ungefär 80 gram fläskfilé, 2 kycklingklubbor, två spett med köttbullar och ost, couscoussallad, bönsallad, grönsallad, kex, dessertost, brieost, baguette, hårdost, brödpinnar och färsk frukt. Jag tror nog det ska räcka. Därtill kommer fika med tårta. Jag tror nog snarare på att vi kommer ha mat över
  • Ann Lee
    Gurkan skrev 2013-03-05 20:12:26 följande:

Nu räknar jag på ungefär 80 gram fläskfilé, 2 kycklingklubbor, två spett med köttbullar och ost, couscoussallad, bönsallad, grönsallad, kex, dessertost, brieost, baguette, hårdost, brödpinnar och färsk frukt. Jag tror nog det ska räcka. Därtill kommer fika med tårta. Jag tror nog snarare på att vi kommer ha mat över
    Det tror jag också! Kommer att räcka och bli över!
    Låter mums!
    Lycka till!  
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Hur beräknar jag buffen?