• Turbo2013

Gräslig migrän 3 dygn och kan inte amma då-vad göra?!

Hej!
    Jag har gräslig migrän som sitter i 60timmar, och som oftast innebär att jag kräks under de första 24 timmarna. Under den tiden ligger jag bara och gråter och kan inte ta hand om min lilla dotter, utan det krävs hjälp från tex att sambon är hemma eller någon annan kan ta hand om henne.

Jag brukar ta Imigran injektion men vet att tar jag det nu får jag inte amma på 12 timmar efteråt...

Hur ska jag göra?!

- Om jag tar min medicin måste jag ju ha pumpat ut mjölk innan så att jag kan mata henne de 4 mål (hon äter var tredje timme) med mjölk som jag har i frysen. När ska jag pumpa ut den? Blir inte brösten helt "bananas" av att dels mata henne och dels pumpa - hur regleras mjölktillgången då?

- Om jag ger ersättning-då måste jag ändå pumpa ut under de 12 timmarna och kassera mjölken eftersom brösten annars kommer sprängas, eller?

-Är det dåligt/negativt att ge henne ersättning under 3 dygn som jag brukar ha min migrän? Jag brukar nämligen behöva ta ca 6 sprutor under mitt anfall eftersom de bara håller i ca 4 timmar...

-Om hon inte ammas måste hon ju ta flaska... när ska jag träna på det så jag vet att det inte blir problem för henne att äta? Annars blir hon ju utan mat i 12 timmar...

BVC vill inte riktigt förstå mitt problem och hur besvärlig migrän jag faktiskt har, och hon verkar inte tycka att jag ska börja pumpa ännu.... jag blir lite förvirrad.... hur ska jag göra? Nu har jag precis haft migrän, men tyvärr brukar denna komma tillbaka en gång i månaden så jag vill vara beredd inför nästa omgång....

Någon som har liknande problem eller kan råda mig hur jag ska göra? Jag kan ju inte förlita mig på att folk ska kunna hjälpa mig under mina migränanfall som nu senast, där jag matade henne gråtande och mellan kräkattackerna, det skulle kännas bättre att vara "drogad" på min medicin och ändå kunna mata henne...eller är det dåligt för henne med ersättning? 

Tack för synpunkter, tips och råd

• Svar på tråden Gräslig migrän 3 dygn och kan inte amma då-vad göra?!
  • Höghus

Jag tog citodon istället för imigran under graviditet och amning. Inte samma sak såklart men hjälper ok tillsammans med vila i ett mörkt rum. Så jag har kunnat amma trots en hel del migränanfall.

• Turbo2013

Hej Höghus,

Tyvärr hjälper bara imigran injektioner på mig och det är det som är så jobbigt... Skönt att du kunnat lösa det med citodon. Hatar migrän  

• Höghus

Stackars dig . Migrän är hemskt. Det låter nästan som att du får försöka pumpa ur och bunkra men funkar det inte brukar ersättning gå bra för de flesta barn. Hoppas du hittar en bra lösning.

• Elgar

Jag blev sjuk och låg på sjukhus när sonen var ett par veckor. Åt starka mediciner som gjorde att jag inte kunde amma på tre veckor. Jag pumpade och sonen åt ersättning, var inga problem alls. Sen när jag var medicinfri började jag helamma igen, tog ett par dagar att få upp full produktion.

• cosinus

En del pumpar lätt upp ett förråd av mjölk. Jag har kompisar som fyllt typ hela frysen utan problem.

Jag är inte sån, jag kan i princip inte pumpa, det krävs en bebis för att få mina bröst att ge ifrån sig något.

Kan du lätt pumpa upp ett förråd så gör det, men annars hade jag i ditt läge sett till att alltid har ersättning hemma samt oavsett om du väljer att mata med bröstmjölk eller ersättning se till att hon tar flaska och sen upprätthålla flaskan så hon inte tappar vanan. Jag gissar att det räcker med en flaska var 3e-4e dag för att hon ska behålla vanana och du ska kunna lita på att hon fixar att flaska när du har dina anfall.

Mina har fått prova flaska med bröstmjölk någon gång då och då när de varit jättesmå men sen har jag inte gett på flera veckor och då har det varit kört. Sen har de inte velat se åt flaskan föränn de varit över året så hade jag trott att jag verkligen hade behövt kunna flaska då hade jag gjort det relativt ofta.

• mandipandi

usch stackare! om du tycker det är jobbigt/svårt att pumpa kan du prova att ge henne ersättning, det är absolut inte dåligt för henne! och om du då dessutom ammar resten av tiden så behöver du inte oroa dig... hur gammal är hon? Hoppas att du hittar ett sätt som fungerar :)

• ELLEoClara

Tips! Köp en Calma nappflaska, finns på apotek och babyaffärer. Ska efterlikna amningens sugteknik mer än andra flaskor och inte störa vidare amning efter. Används även på BB och andra sjukhus avd.

Min tjej hade tidigt en vana/ rutin där hon sov 3-4 timmar i sträck mitt på dagen och då passade jag på att pumpa 1 gång.

Kanske din bebis har någon tid på dygnet då den äter mindre / sover länge så du kan pumpa 1 gång per dag.

Fick ett litet lager i frysen och så fyllde jag upp med ersättning när hon behövde flaska. Använde tyvärr vanlig nappflaska, det fungerade bra några veckor sen blev hon "flasklat" och vägrade bröstet vid 4 månader ålder.

Fortsatte pumpa ( ca 3-5 gånger per dag ) och ge i flaska blandat med ersättning tills hon blev nästan 6 mån, sen orkade jag inte pumpa mer + att  min mjölk minskade kraftigt.

• Turbo2013

Hej!
    Tack för tips!
    Ska testa pumpa och ge henne flaska vid tillfälle. Hur mkt äter man vid 7 v så jag pumpar tillräckligt för en måltid?
    Det finns inte risk hon blir förvirrad av napp flaska och bröst och inte tar ngt sen?

• Venne

Om det bara kommer vara enstaka tillfällen och du inte vill riskera problem med amningen så kan ni även ge mjölk på kopp. Alltså en särskilt liten kopp för matning av bebisar. 

• Höghus

Ang. Pumpningen så kan det vara ett bra tips att pumpa tidigt på morgonen. Då brukar det vara enklast att få ut mkt av nån anledning.

• Turbo2013

Hej!
    Vill bara återkoppla här om ngn läser ;)
    Har pumpat mjölk i en vecka sen kom migränen. Tog mina sprutor och Gav henne mjölk och ersättning fr flaska. Gick hur bra s helst! Hon åt! Och i natt fick hon bröstet igen och det gick också bra (tänkte hon kanske blir förvirrad)
    Slutsats - jag är mer orolig och nojjig. Bebisar kan också samarbeta :)

Svar på tråden Gräslig migrän 3 dygn och kan inte amma då-vad göra?!