• liv

15-åring beter sig konstigt. Diagnos?

Behöver lite input från er som har lite koll på diagnoser. Min systerdotter är 15 år gammal. Hon är yngst bland sina syskon och har tre bröder. Det sista året har hon varit superstrulig! Vi har ursäktat mycket med att det är tufft att vara ensam tjej och att hon har blivit tonåring men jag tycker att hennes beteende är orimligt!

Hon har en mycket bestämd vilja. Och den ska igenom om någon så ska dö på kuppen. Så långt inget konstigt. Problemet är att hon kan sätta sig emot saker som hon egentligen tycker om och vill göra. Hon kan flippa ur och vägra åka till farmor och farfar som hon älskar att vara hos. Hon kan inte göra klart några uppgifter i skolan i tid. Hon kan vägra att åka med på läger som hon tycker är jätteroliga. Jag undrar om det kan vara någon form av diagnos då hennes utbrott i princip alltid kommer när hon är under tidspress eller vet att något är inplanerat. Det spelar alltså ingen roll att hon ska med ett tåg, hon ska bara åka sen istället. Samma visa varje gång. När man försöker få henne att skynda på och göra det hon ska kan hon bli vansinnig och skrika håll käften och försvinn. Vilket inte är likt henne annars. De talar aldrig så till varandra i familjen.

Hon får alltså aggressionsutbrott och hon vägrar göra inplanerade aktiviteter eller passa tider.

Hon har haft problem med magen också vilket gjort att hon missat mycket i skolan. Troligtvis stressrelaterat fast hon utåt sett inte haft särskilt mycket att göra. Både på riktigt men hon har också skyllt på magen för att slippa saker hon inte vill göra.

Tror ni att det kan vara någon form av diagnos? Vi vill så gärna hjälpa henne men just nu blir det bara fel då alla skriker att hon är jobbig och att hon måste skärpa sig.

Hjälp! 

• Svar på tråden 15-åring beter sig konstigt. Diagnos?
  • Philippa

Varför måste det alltid pratas om diagnos bara för att en tonåring är jobbig....??

*SUCK*

• liv

För att just nu behandlar alla henne som att hon är en bortskämd elak unge som bara vill ställa till problem. Och ja g tror inte att det är så enkelt.

• mrsStatham

Diagnos: Högstadieelev, tonåring och laktosintolerans

Bara två saker är oändliga
  • Sötnöten

Varför måste det vara diagnos?! 15 år, mycket hormoner, stress i skolan, problem med magen, anhöriga som tjatar på henne osv osv... Jag tycker det låter ganska normalt faktiskt.. Dessutom kanske hon har nåt annat bekymmer som hon inte har outat för hela familjen..

• liv

Jo mycket av hennes beteende låter ju som vilken tonåring som helst. Men det stämmer liksom inte riktigt. Aggressionsutbrotten kommer bara vid vissa tillfällen. Hon har inte varit bortskämd tidigare utan det här med tidspressen har liksom smugit sig på. Varför klarar hon inte av att göra saker som hon tycker är roligt? Förra veckan låg hon i sängen i flera timmar och vägrade följa med till kusinerna. Hon skrek att hon skulle sova nu. Familjen stog uppradad och skulle åka och hon skulle bara gå och lägga sig mitt på dagen. Är det verkligen normalt?

• mrsStatham
    liv skrev 2013-03-03 20:09:39 följande:
    Jo mycket av hennes beteende låter ju som vilken tonåring som helst. Men det stämmer liksom inte riktigt. Aggressionsutbrotten kommer bara vid vissa tillfällen. Hon har inte varit bortskämd tidigare utan det här med tidspressen har liksom smugit sig på. Varför klarar hon inte av att göra saker som hon tycker är roligt? Förra veckan låg hon i sängen i flera timmar och vägrade följa med till kusinerna. Hon skrek att hon skulle sova nu. Familjen stog uppradad och skulle åka och hon skulle bara gå och lägga sig mitt på dagen. Är det verkligen normalt?
    För en 15-åring? Ja, det tycker jag.
    Hur var du själv som 15åring?? 
    Bara två saker är oändliga
  • jashrinah
    jodå det är ganska normalt ;)
     eftersom hon har haft problem med magen kan jag tänka mig att hon kanske hade det då och inte kände för att berätta för hela familjen att hon hade jobbig diarre och / eller kanske  mensvärk från hellvetet. Drömmer
  • hojnas
    Jag var sån som tonåring och jag har inga diagnoser. Däremot mådde jag väldigt dåligt och var i en ganska djup depression, ingen visste hur jag mådde utan jag höll allt inom mig.
    Inget blev bättre av tjat och gnäll utan då satte jag mig bara mer på tvären och ville absolut inte prata om hur det svarta hålet inom mig bara växte sig större.
  • liv
    mrsStatham skrev 2013-03-03 20:11:29 följande:
    För en 15-åring? Ja, det tycker jag.
    Hur var du själv som 15åring?? 
    Jag var jättejobbig fram tills jag var 13... Då lugnade jag ner mig. Jag surade på mamma och jag blev ledsen för småsaker och jag retades en hel del... Men jag hade inga problem med att passa tider och göra roliga saker?
Svar på tråden 15-åring beter sig konstigt. Diagnos?