15-åring beter sig konstigt. Diagnos?
Behöver lite input från er som har lite koll på diagnoser. Min systerdotter är 15 år gammal. Hon är yngst bland sina syskon och har tre bröder. Det sista året har hon varit superstrulig! Vi har ursäktat mycket med att det är tufft att vara ensam tjej och att hon har blivit tonåring men jag tycker att hennes beteende är orimligt!
Hon har en mycket bestämd vilja. Och den ska igenom om någon så ska dö på kuppen. Så långt inget konstigt. Problemet är att hon kan sätta sig emot saker som hon egentligen tycker om och vill göra. Hon kan flippa ur och vägra åka till farmor och farfar som hon älskar att vara hos. Hon kan inte göra klart några uppgifter i skolan i tid. Hon kan vägra att åka med på läger som hon tycker är jätteroliga. Jag undrar om det kan vara någon form av diagnos då hennes utbrott i princip alltid kommer när hon är under tidspress eller vet att något är inplanerat. Det spelar alltså ingen roll att hon ska med ett tåg, hon ska bara åka sen istället. Samma visa varje gång. När man försöker få henne att skynda på och göra det hon ska kan hon bli vansinnig och skrika håll käften och försvinn. Vilket inte är likt henne annars. De talar aldrig så till varandra i familjen.
Hon får alltså aggressionsutbrott och hon vägrar göra inplanerade aktiviteter eller passa tider.
Hon har haft problem med magen också vilket gjort att hon missat mycket i skolan. Troligtvis stressrelaterat fast hon utåt sett inte haft särskilt mycket att göra. Både på riktigt men hon har också skyllt på magen för att slippa saker hon inte vill göra.
Tror ni att det kan vara någon form av diagnos? Vi vill så gärna hjälpa henne men just nu blir det bara fel då alla skriker att hon är jobbig och att hon måste skärpa sig.
Hjälp!