• liv

15-åring beter sig konstigt. Diagnos?

Behöver lite input från er som har lite koll på diagnoser. Min systerdotter är 15 år gammal. Hon är yngst bland sina syskon och har tre bröder. Det sista året har hon varit superstrulig! Vi har ursäktat mycket med att det är tufft att vara ensam tjej och att hon har blivit tonåring men jag tycker att hennes beteende är orimligt!

Hon har en mycket bestämd vilja. Och den ska igenom om någon så ska dö på kuppen. Så långt inget konstigt. Problemet är att hon kan sätta sig emot saker som hon egentligen tycker om och vill göra. Hon kan flippa ur och vägra åka till farmor och farfar som hon älskar att vara hos. Hon kan inte göra klart några uppgifter i skolan i tid. Hon kan vägra att åka med på läger som hon tycker är jätteroliga. Jag undrar om det kan vara någon form av diagnos då hennes utbrott i princip alltid kommer när hon är under tidspress eller vet att något är inplanerat. Det spelar alltså ingen roll att hon ska med ett tåg, hon ska bara åka sen istället. Samma visa varje gång. När man försöker få henne att skynda på och göra det hon ska kan hon bli vansinnig och skrika håll käften och försvinn. Vilket inte är likt henne annars. De talar aldrig så till varandra i familjen.

Hon får alltså aggressionsutbrott och hon vägrar göra inplanerade aktiviteter eller passa tider.

Hon har haft problem med magen också vilket gjort att hon missat mycket i skolan. Troligtvis stressrelaterat fast hon utåt sett inte haft särskilt mycket att göra. Både på riktigt men hon har också skyllt på magen för att slippa saker hon inte vill göra.

Tror ni att det kan vara någon form av diagnos? Vi vill så gärna hjälpa henne men just nu blir det bara fel då alla skriker att hon är jobbig och att hon måste skärpa sig.

Hjälp! 

• Svar på tråden 15-åring beter sig konstigt. Diagnos?
  • eastforest

Min syster har adhd, men hon har alltid haft stark vilja och haft många utbrott samt koncentrationssvårigheter. Om det bara kommit helt plötsligt kan det nog vara relaterat till annat.
    Jag hade en såndär period när jag var 13, man sa emot allting och var asjobbig i nåt år. DOck var jag ändå bra i skolan, men sköt upp saker.  Massa nytt med kompisar och killar, krama henne så ofta det går, hon behöver det nog! Och är nog tacksam över att ha föräldrar som säger till och bryr sig. är det bara hormonerna så är det bara att härda ut :) 

• liv
    hojnas skrev 2013-03-03 20:16:04 följande:
    Jag var sån som tonåring och jag har inga diagnoser. Däremot mådde jag väldigt dåligt och var i en ganska djup depression, ingen visste hur jag mådde utan jag höll allt inom mig.
    Inget blev bättre av tjat och gnäll utan då satte jag mig bara mer på tvären och ville absolut inte prata om hur det svarta hålet inom mig bara växte sig större.
    Ja hon kanske är deprimerad men vill inte prata om det? Hon kan vara superglad och tycka att allt är fint men så fort det börjar närma sig en tid hon måste passa får hon panik. Var du också sån?
  • mrsStatham
    liv skrev 2013-03-03 20:16:16 följande:
    Jag var jättejobbig fram tills jag var 13... Då lugnade jag ner mig. Jag surade på mamma och jag blev ledsen för småsaker och jag retades en hel del... Men jag hade inga problem med att passa tider och göra roliga saker?
    Har din systerdotter betett sig som du?

Alltså bara för att man fortsätter vara en finne i rumpan på folk så är det ju inte onormalt bara för att man själv slutade med det vid 13år.
    Bara två saker är oändliga
  • liv
    mrsStatham skrev 2013-03-03 20:23:10 följande:
    Har din systerdotter betett sig som du?

Alltså bara för att man fortsätter vara en finne i rumpan på folk så är det ju inte onormalt bara för att man själv slutade med det vid 13år.
    Nej att hon är dryg mot aandra oroar jag mig inte för. Men hon vill liksom inte ens göra saker för sin egen skull.
  • hojnas
    liv skrev 2013-03-03 20:17:39 följande:
    Ja hon kanske är deprimerad men vill inte prata om det? Hon kan vara superglad och tycka att allt är fint men så fort det börjar närma sig en tid hon måste passa får hon panik. Var du också sån?
    Nej jag fick inte panik vid tider och låste mig. Däremot ville jag aldrig följa med och göra saker och sov helst så mycket jag kunde göra, en blandning av vanlig tonårströtthet och min depression.
  • Ant3

Om det bara har pågått det senaste året skulle jag absolut inte oroa mig över någon diagnos.
    Hon låter som en helt vanlig tonåring.

Det här med aktiviteterna, är det saker som hon ser fram emot och plötsligt bara backar ur? Eller sånt som ni utgår från att hon ska tycka om, för att hon alltid gjort det? Man kan ju vara jävligt ombytlig i den åldern och det som var roligt förut kanske helt enkelt inte är lika intressant längre, som att åka på läger till exempel. Och det måste väl vara okej att ändra sig.

• liv

Nej det är saker hon planerar in själv. Allt som är planerat och bestämt i förväg får hon panik av. Även om hon bestämt det själv.

Ant3 skrev 2013-03-03 21:02:01 följande:
    Om det bara har pågått det senaste året skulle jag absolut inte oroa mig över någon diagnos.

Hon låter som en helt vanlig tonåring.

Det här med aktiviteterna, är det saker som hon ser fram emot och plötsligt bara backar ur? Eller sånt som ni utgår från att hon ska tycka om, för att hon alltid gjort det? Man kan ju vara jävligt ombytlig i den åldern och det som var roligt förut kanske helt enkelt inte är lika intressant längre, som att åka på läger till exempel. Och det måste väl vara okej att ändra sig.

• mrsStatham
    liv skrev 2013-03-03 21:04:25 följande:
    Nej det är saker hon planerar in själv. Allt som är planerat och bestämt i förväg får hon panik av. Även om hon bestämt det själv.
    Vad tror du att det är för något då?

• liv
    mrsStatham skrev 2013-03-03 21:46:28 följande:
    Vad tror du att det är för något då?

Någon slags depression låter inte helt otroligt. Hon har lite svårt att kommunicera sina känslor på ett bra sätt. Alltid haft. I kombination med ATS (allmänt tonårssyndrom). Det enda som känns lite konstigt och som jag inte kan förklara är varför hon får panik av inplanerade saker och all form av tid. Hon får liksom panik varje morgon för att hon måste komma i tid till skolan. Spontana saker är inget problem. Ska ta med henne på något kul och prata med henne. Eller rättare sagt lyssna. Hon har alltid varit svag för moster Liv så hon kanske kan tänka sig att öppna sig lite för mig. Vill bara henne väl!
  • mrsStatham
    liv skrev 2013-03-03 23:15:40 följande:
    Någon slags depression låter inte helt otroligt. Hon har lite svårt att kommunicera sina känslor på ett bra sätt. Alltid haft. I kombination med ATS (allmänt tonårssyndrom). Det enda som känns lite konstigt och som jag inte kan förklara är varför hon får panik av inplanerade saker och all form av tid. Hon får liksom panik varje morgon för att hon måste komma i tid till skolan. Spontana saker är inget problem. Ska ta med henne på något kul och prata med henne. Eller rättare sagt lyssna. Hon har alltid varit svag för moster Liv så hon kanske kan tänka sig att öppna sig lite för mig. Vill bara henne väl!
    Seriöst, finns det verkligen en diagnos/syndrom för att vara tonåring nu för tiden???
    Depression är ju också ett vanligt inslag i en tonårings liv.
    Så varför tror du att hon är onormal och utmärker sig? Är det för att hon inte beter sig på det sättet du gjorde när du var i samma ålder?
  • liv
    mrsStatham skrev 2013-03-04 09:13:08 följande:
    Seriöst, finns det verkligen en diagnos/syndrom för att vara tonåring nu för tiden???
    Depression är ju också ett vanligt inslag i en tonårings liv.
    Så varför tror du att hon är onormal och utmärker sig? Är det för att hon inte beter sig på det sättet du gjorde när du var i samma ålder?
    Haha! Nej det är bara något jag slänger mig med för att det är roligt.'

Jag har aldrig jämfört med mig själv det var det du som gjorde.

Jag har aldrig stött på en person som inte klarar av att leva efter klockan och kalendern. Tidsoptimister så klart men inte ett konsekvent panikbeteende när hon närmar sig en tidpunkt när hon ska göra något. Hon har missat en hel termin för att hon vägrat att gå till skolan och göra sina läxor. Så skoltrött vet jag inte heller någon som varit. utan anledning. Hon är mycket smart och har lätt för sig men hon vill/kan inte göra något på en bestämd tid. Jag tycker inte att det känns normalt.. 
  • mrsStatham
    liv skrev 2013-03-04 09:28:25 följande:
    Haha! Nej det är bara något jag slänger mig med för att det är roligt.'

Jag har aldrig jämfört med mig själv det var det du som gjorde.

Jag har aldrig stött på en person som inte klarar av att leva efter klockan och kalendern. Tidsoptimister så klart men inte ett konsekvent panikbeteende när hon närmar sig en tidpunkt när hon ska göra något. Hon har missat en hel termin för att hon vägrat att gå till skolan och göra sina läxor. Så skoltrött vet jag inte heller någon som varit. utan anledning. Hon är mycket smart och har lätt för sig men hon vill/kan inte göra något på en bestämd tid. Jag tycker inte att det känns normalt.. 
    Varför tar du inte upp saken med henne själv då?
    Såhär kommer man inte komma fram till någonting, bara en massa spekulationer och teorier. 
  • Fannytiger

Jag känner igen mig i din systerdotter en del. Från att jag var 14 tills för några månader sen (är 17 år nu) hade jag ett beteende liknande hennes. Jag kan ju inte veta säkert men det låter som om hon kan ha ångest och/eller vara deprimerad. Jag själv vågade inte visa hur jag kände så jag lät arg mot människor istället för att visa att jag var ledsen.
    Bara för att man säger eller vill en sak är det inte alltid så lätt att göra det när det väl kommer till kritan.
    Hon kanske är lika besviken själv och mår jätte dåligt över det här? En annan sak det skulle kunna vara är tonårs trots, hon kanske provocerar för att se hur långt hon kan driva er? Försök att prata med henne och visa att du bryr dig!

• liv
    Fannytiger skrev 2013-03-07 00:12:59 följande:

Jag känner igen mig i din systerdotter en del. Från att jag var 14 tills för några månader sen (är 17 år nu) hade jag ett beteende liknande hennes. Jag kan ju inte veta säkert men det låter som om hon kan ha ångest och/eller vara deprimerad. Jag själv vågade inte visa hur jag kände så jag lät arg mot människor istället för att visa att jag var ledsen.
    Bara för att man säger eller vill en sak är det inte alltid så lätt att göra det när det väl kommer till kritan.
    Hon kanske är lika besviken själv och mår jätte dåligt över det här? En annan sak det skulle kunna vara är tonårs trots, hon kanske provocerar för att se hur långt hon kan driva er? Försök att prata med henne och visa att du bryr dig!

Tack! Ja jag lutar åt att hon mår dåligt och inte vågar prata med någon om henne. Hon har en väldigt tuff image. Jag ska försöka prata med henne igen men det är svårt. 
Svar på tråden 15-åring beter sig konstigt. Diagnos?