• Empan88

ivf nästa

har provat på pergotime 4 ggr. jag hade ingen ägglossning. inget plus för det. har fått äl. nästa grej blir ivf. men har en sån enorm rädsla att det inte kommer att funka. vi har precis gift oss för att ifall vi ska adoptera. men vill ju hemskt gärna biologiskt barn. min man har en dotter från tidigare förhållande. om inte ivf funkar såkommer jag bli knäckt. även om adoption är ett alt så känns allt väldigt jobbigt.. har kommit in i en deppig period igen.. är det nån som har som jag lr som gått igenom..? jag har ingen pco utan min ägglossning funkar inte. är så fruktansvärt rädd barn har jag längtat efter i många många år...

• Svar på tråden ivf nästa
  • many87

Hej vi har gått genom ivf, för 2år sedan. Jag hade precis samma rädsla att de inte skulle fungera.. Hur man skulle ställa sig till att inte kunna bli gravid osv.. Var sjukskriven 3månader när vi stod i kö till ivf, pga alla tankar fick mycke oro osv..
    Hoppas allt går bra för er..
    Försök (vet att de är skit svårt) men försök tänka positivt..
    Kram

• Camille

Hej! Jag är i nästan samma situation som dig. Jag har inte heller någon egen ägglossning. Har ätit 2 kurer pergotime utan att få någon ägglossning då heller. Skall äta en tredje kur nästa månad men enligt barnmorskan är det ej särskillt troligt att det kommer fungera då heller. Så vi har redan fått hem provtagningsunderlag för blodprov inför IVF så att de kan skicka en remiss så snabbt som möjligt. Det är dock ca 4mån väntetid för IVF här så det kommer väl inte bli någon behandling förrän höst/vinter för vår del. Men jag är som du orolig för att det inte ska fungera med IVF heller... Men jag försöker lugna mig med att tänka "vad är det som säger att det inte ska funka?" Och att det inte är någonting som jag kan påverka nu iallafall så att jag får bara försöka acceptera att läget är som det är just nu.. Men visst är det tufft, och många tårar som faller. Ska ni göra IVF via landstinget eller privat?

• Empan88

Fy vad tråkigt att du inte fått någon ägglossning med pergotime. Jag ägglossar fint med pergotime. Sen har de missat att göra en äggledarspolning.:( men när vi var där förra v. Så ska vi fortsätta en 3 mmånaderskur med pergotime. Jag blev så ledsen o arg. Var inställd på ivf med tanke på att de hade sagt det.. men räknar ju inte mef att det händet något här heller.. så blir väl onte förens hösten vintern som de vlir något...:( vi går via landsting och där har vi tre månaders garanti. De innebär att vi måste komma in på första samtal.. hur går ni? Hur länge har ni försökt?

• Camille

Jo det känns lite hopplöst faktiskt, ska köra med trippelkur härnäst. Förra kuren kändes det verkligen som jag fick ägglossning så jag blev så fruktansvärt besviken och ledsen när blodprovet visade alldeles för låga värden. Har du fått någon förklaring till varför inte du ägglossar utan pergotime?
    Vi går oxå via landstinget.
    Jag har träffat 3 olika läkare p.g.a att läkarna har bytt jobb. Den första diagnostiserade mig med PCO pga polycystiska ovarier. Den andra tyckte inte att jag hade typiska pcoäggstockar och alla värden är normala. Så hon trodde att anledningen till min infertilitet berodde på att jag tränade för mkt. Så det senaste året har jag tränat väldigt lite men det har ju inte gett något resultat. Så det känns frustrerande att inte veta vad som är fel...
    Jag slutade äta p-piller för tre årsedan och gjorde infertilitetsutredning för ett årsedan.
    Hur länge har ni försökt?

Men det är ju jättebra att du ägglossar med pergotime iallafall! Och skulle de inte tro att det ska fungera såsmåningom så tror jag att de skulle skickat er på IVF redan nu. För de vinner ju ingenting på att behandla om de inte tror att det ska fungera. Men förstår att det kändes jobbigt när du nu ställt in dig på IVF. För den här eviga väntan och förhoppningarna hela tiden är ju fruktansvärt!
    Tappa inte hoppet!

• Empan88

vi har inte fått någon förklaring varför. jag har tydligen väldigt fina äggstockar. jag har inte pco. jag har en känsla att det är mini pillerna som har förstört kroppen. vi har försökt få barn i 2 år o 5 månader. så vi börja vår utredning för ca 1,5 års sen o vi har inte kommit så långt. detta med pergotime är den första åtgärden.. det känns skönt att man ägglossar med pergon.. och de känns lite misslyckanden att man inte kan få egen ägglossning.. det som egentligen varit svårast är att kontrollera ens känslor.. haft ett par ggr som jag har brytit ihop.. har undebara vänner som stöttar. men önskar man hade nån som gått igenom samma sak.. ingen som sitter i denna sits vet ju knte hurde känns.. värsta jag vet är när folk säger til att slappna av.. lr som min mans kompisar gjorde. berätta vilka fel vi gjorde när vi försöker göra barn.. jag blev skogstokig när mi man kom hem o berätta detta.. vi får hoppas att det nån dag blir vår tur.. vart kommer du ifrån & hur gamla är ni ?

• Camille

Känner verkligen igen mig i det du skriver. Känslan av att känna sig misslyckad för att inte kunna få ägglossning känner jag väldigt ofta. Ja det där med att "slappna av" eller "sluta oroa dig" så ska du se att du blir gravid. Folk vill väl bara väl men det känns som att få en smäll i ansiktet av en sådan kommentar.
    Önskar också att jag hade någon i närheten som kunde förstå. Jag har iförsig min syster som gått igenom flera IVF och förra året äntligen fick en adoptivson! Så henne kan jag prata med men hon bor i Stockholm och vi i Borås så vi ses inte så ofta tyvärr. Min syster hade dock inga problem med sin fertilitet, i deras fall var det hennes man som inte kunde få barn.

Vart bor du?
    Jag är 27år, hur gammal är du?

• Empan88

tur du har din syster meb förstår att det e jobbigt med avståndet. vad kul att hon fått en adoptivson vi går oxå i dom banorna.men drömme är ju att få ett biologiskt barn. min man har ju ett barn sen innan o de gick på första försöket. o de känns jobbigt för då känner jag mig ännu mer misslyckad. de enda jah vill kunna ge honom är just ett barn. vet ju att han intw tycker jag är misslyckad..

jag är 25 år och bor i falköping..

• Camille

Ja förstår att du gärna vill ha ett biologiskt barn även om du är öppen för adoption. Så känner jag också. Du ska verkligen inte känna dig misslyckad för att du har svårt att bli gravid! Det är ju inte något som vi valt själva eller har orsakat, eller hur?! Fast jag kan ju också hamna in i de känslorna när jag vet att det är min kropp som gör att min sambo och jag inte har något barn än.
    Då tillhör vi ju samma landsting om du bor i Falköping! Om det blir IVF för er sedan kan ni göra det i Falköping då eller blir ni remitterade någon annanstans?
    Vi kommer att få åka in till Sahlgrenska i Göteborg.
    Du skrev tidigare att du tror att det är mini-piller som orsakat dina besvär med utebliven ägglossning. Är det något som läkare sagt till dig eller din egen teori?

Idag fick jag förresten igen höra kommentaren att "du ska se att det kommer fungera när du slappnar av och börjar tänka på annat". Det var en kompis till mig som sade det och hon är gravid i v.20... Suck.

• Empan88

vi kommer få åka till göteborg. vår utredning är i skövde.. o de har tagit enorm tid.. det är min egen teori att de kan vara minipiller.. doktorn har inte sagt något. ibland känns det som att de bara chansar vi prövar lite så får vi se om de blir bra... vi skulle ju vilja veta mer. men när man väl är där så glömmer man allt man vill säga. jag går även på akupunktur. med hjälp av de känner ja att kroppen går framåt. har snart hållt på i 1 år.. har du prövat akupunktur?

dessa jäkla kommentarer alltså

• Camille

Okej så det blir Göteborg för er oxå alltså om det blir IVF efter pergotime. Vad jobbigt att de inte kommer med några bra svar. Jag brukar skriva ned frågor som dyker upp och ta med mig lappen till läkaren när jag väl är där/ har lappen bredvid vid telefonkontakt. Dock dyker det ofta upp frågor efteråt ändå :/.
    Spännande med akupunktur! Hur många behandlingar har du fått och hur ofta får du akupunktur?
    Har inte testat. Jag har haft funderingar på att testa. Jag jobbar som sjukgymnast och jobbar mkt med akupunktur. Så jag tänkte sätta nålar på mig själv. Men det har inte blivit av. Det är nog bättre att jag isåfall går till en akupunktör så att jag får bokade tider att passa:)!
    Var går du på akupunktur?

Svar på tråden ivf nästa