Vart hittar jag de som vill skänka pengar till välgörenhet? Tips på tillvägagångsätt?
Jag har länge velat gjort något för att förbättra världen! Har många jular slagit in julgåvor och skickat till fattiga familjer/barn i Estland och Lettland bland annat. Slagit in julgåvor och gett bort lokalt här också. Är kontaktperson till en flicka med problem, har planer på att hjälpa flere barn i närheten så snart ”myndigheterna” tycker jag och mina egna barn är tillräckligt gamla för att hjälpa till. Ger bort mycket till välgörenhet och har samlat in saker tillsammans med olika grupper.
Har ju läst runt mycket och gjort en del research och mycket pekar i denna riktningen:
http://www.gp.se/kulturnoje/1.224139-radda-barnens-pengar-gar-till-lyx
En bok som jag rekommenderar inom ämnet är Det svenska biståndsberoendet av Pär Krause.
http://www.timbrobokhandel.se/B%C3%B...beroendet.aspx
Där tar han upp vad som händer med vårt bistånd osv. Hörde en föreläsning om detta och de pengar vi skänker går b.la. till massa förmåner för Sida's anställda/volontörer och feta bonusar. Vidare bryr vi oss inte om vad som händer med våra pengar som vi ger till fattiga länder, hur de distribueras och används. Huvudsaken är att vi skänker pengar tycker många…
Tydligen ska ju bara ca 25% gå till administration. Men det gäller i Sverige. Och vem kontrollerar ens dom svenska siffrorna? Sen tillkommer ju kostnader utomlands, frakt, korruptioner etc. Vart kommer reklamkostnaderna in etc.
MEN JAG TYCKER att det spelar roll! Efter många års research så hittade jag för ett år sedan ett företag som jag ville börja jobba tillsammans med!
Initiativet startade 2002 då dom beslöt sig att jobba med att lösa hungern hos världens svältande barn. Med dessa kan man känna sig trygg med pengarna man donerar! Man vet exakt vad man får för pengarna: pengar = näringsrik mat till barnet! Dom har fått en Stewie Award för ”Best Corporate Social Responsibility Programme”.
Så för 195:-/månad så får 1 barn mat varje dag hela månaden. För 325:-/månad föder man 2 barn med mat och så vidare. Dom har ingen reklam och dom har förlagt matfabriker på de platser dom har fokuserat på för att skapa arbetskraft, bygga upp samhället etc. Dom ger ut maten när barnen är i skolan vilket gör att även flickorna kommer till skolan! Jag har blivit helt kär i organisationen och har bestämt mig för att bli en ambassadör för programmet. Det betyder att jag måste hitta viss många som vill donera.
Men frågan är Hur går man till väga för att hitta dom? Jag har redan pratat med de jag känner som jag vet är villig till att bidra till världen, men behöver fler! Det är inget ekonomiskt med att nå titeln Ambassadör utan bara ärofyllt! Över 250 miljoner måltider har blivit donerad hittills sen 2002!
Anledningen till att jag vill det så starkt är för att jag har en kollega som har vart till Afrika och besökt de byar som har blivit uppbyggda med hjälp av detta programmet och hon har vart ambassadör för dom under några år nu! Så det är min nya dröm att åka ner och se vad jag hjälpt till att bidra med!
SÅ HUR GÅR JAG TILL VÄGA? Någon med erfarenhet eller bra tips! Vill inte vara någon jobbig människa utan vill hitta de som är intresserad på eget initiativ! De som kanske har gett bort till välgörenhet men förstår att deras bidrag inte kanske benyttas så som dom önskar!
Är en blogg vägen att gå? Google Ads?
Fast jag vill helst inte att det ska kosta så mycket.
Med vänlig hälsning/Mickan
ps.
Jag tänker inte göra reklam här utan har ni specifika frågor får ni kontakta mig privat! Om du har en önskan om att involvera dig i att förbättra världen så kan jag gärna skicka lite länkar och så…
I tråden vill jag bara ha TIPS på tillvägagångsätt!!!