• Lovali

Min 10 åring, så svårt att somna

Hon har det senaste året legat vaken så länge att jag tycker synd om henne. Vi har ganska strikta läggtider. Hon skall vara i säng 21.15 senast & ha släckt då. Oftast somnar hon inte förrän jag går & lägger mig ca 22.30-23.00. Hon är trött på morgonen men klarar skolan bra ändå. Vi har försökt bena ut varför hon inte kan somna. Det är inget hon är rädd för eller oroar sig för säger hon. Hon är ofta jättetrött men kan ändå inte somna. Jag tycker himla synd om henne & blir samtidigt lite förargad när hon ropar för tionde gången att hon inte kan sova.

Om hon lyssnar på "sago"-skiva/bok så somnar hon lite lätttare. Får hon sova inne hos mig somnar hon också lättare men det är inget hon ngnsin haft för vana att göra. Vi är i processen att försöka få bort lillebrodern från vårt rum, han är 7 år så det känns inte aktuellt att be en snart 11 åring att komma in till oss för att sova bättre...

Finns det ngt vi kan göra för att hjälpa henne? Jag vill absolut INTE ge henne sovmedicin.

• Svar på tråden Min 10 åring, så svårt att somna
  • Challe N

Låter jobbigt.. Svårt att ge råd.. Är det något ni kan förändra som tex att ha det mörkare i hennes rum. Eller att hon äter nåt litet innan hon lägger sig.. Kanske ingen lösning men tänker bara att man kan fundera på saker att förändra.. Annars får ni väl hoppas det är en period som går över. Lycka till!

• bustjejen

Inte för att det är någon tröst, men våran 10 åriga dotter är precis likadan!

Hon har jättesvårt att somna och ligger alltid vaken till minst 22.00.Sen när hon väl somnar, så är hon extremt lättväckt.   
    Jag tror kanske att det har med åldern att göra. Någon sovmedicin är inte aktuellt för våran del, så länge det inte märks av på henne dagtid att hon sover lite.
    Huvudsaken är att hon ligger i sängen och försöker sova. Ljudbok får hon gärna lyssna på om hon vill.  

• 010306

så är 11 åriga tjejen här med.. ränner ofta upp till 23 fast hon lägger sig senast vid 21 & läser :s Hon är nog mer kvällsmänniska än jag helt oxå för hon är inte märkbart trött vid 07 då hon går upp till vardags heller. Helgerna sover hon gärna till 9 dock :p Tror också det kan va åldersrelaterat..

• elles mamma

Gick precis in här för att skriva ett likadant inlägg, följer ditt istället eftersom min dotter har exakt samma problem. Tycker också så synd om henne för hon börjar oftast gråta när hon inte kan somna och det gör ju att det tar ännu längre tid :-/ min dotter fyller snart 10 år och problemet har varat i en månad nu och har inte heller nån aning om vad man kan göra för att hjälpa...

• Lovali

Känns lite skönt att veta att man inte är ensam om detta problem. Hoppas det går över. Det stör mig att jag/vi inte lyckas bena ut VARFÖR hon är så svårsomnat numera. Vi får se tiden an, ich vara glada att hon ändå orkar med skolan bra & så fortfarande. Tack för era svar.

• Maria222

Hur mycket vistas hon utomhus på dagarna?

Utomhusvistelse gör gott för sömnen.

• En blå giraff

Om hon lättare somnar inne hos er - varför inte låta henne göra det? Hon kommer garanterat bara att vilja göra det under en period. Snart kommer hon in i tonåren och kommer inte att vilja ligga hos mamma och pappa längre. Jag skulle ha låtit henne sova var som helst bara det funkar. 

• Tarren

Testa med spikmatta, brukar ge bra insomningseffekt om man ligger minst 15 min. Min tjejja på 8 år brukar använda den nån gång ibland och använder t-shirt så att det inte ska sticka så mycket på ryggen.. Oftast så somnar hon på den.

Själv brukar jag ta extra magnesium på kvällen, de är bra för sömnen. Men vet dock inte hur det är att ge till barn, men skulle kännas mindre farligt än att ge någon sovmedicin :)

Hoppas att det löser sig med sömnen, jag vet ju själv att man kan tänka rätt mycket konstigt även om man inte är särskilt orolig över något och när man väl börjar tänka på ditten och datten så blir det ju oftast jättesvårt att låta bli att tänka på nåt och så kan man ligga där och reta upp sig över småsaker...

Svar på tråden Min 10 åring, så svårt att somna