• Anonym (hopplöst)

Trött på dessa flagnor i hårbottnen! Känns ofräsht! Se bild, varning för känsliga

Detta börjar bli ett både pinsamt och jobbigt problem...

Jag hade vanligt mjäll i hårbottnen innan till och från, aldrig haft problem med mjäll i hårbottnen förr... men kommit det senaste året/åren...

Jag är 25 år ... och även nu gravid sedan några månader...

Mina värden är kollade, och allting ligger jättebra.

Jag tvättar håret med mjällshampoo, Apoliva... men det hjälper ju inte ! =(

Kör även inpackning lite då och då, håret blir alltid jättebra och fint efteråt.
    Jag använder inga stylingpreparat, låter det självtorkas efter varje tvätt..

Men när jag borstar håret, det är inte såhär varje dag, men ibland är det värre! Vet inte vad det beror på?? Det är inget vanligt mjäll längre, utan feta hudflagnor som lossnar från hårbottnen när jag borstar håret =( Man kan liksom riva bort flagnorna från hårbottnen.
    Det känns så ofräsht !

Det kliar inte..

La in en bild, om någon vet vad det kan vara för något.  

• Svar på tråden Trött på dessa flagnor i hårbottnen! Känns ofräsht! Se bild, varning för känsliga
  • Anonym (hopplöst)
    Josse112 skrev 2013-03-04 14:57:24 följande:
    Använder du balsam? Om du inte gör det så kan det vara en anledning till att du får mjäll. Det var en frisör på TV som sade det en gång Glad
    jo balsam, men inte i hårbottnen...däremot tar jag hårinpackning i hårbottnen sedan shampoo..
  • SupersurasunkSara

Har samma problem. Eller det ser ut som det iaf

Min frisör säger att min hårbotten är torr. Jag använder schampoo för torr hårbotten, utan silikon, eller ännu hellre, kör 'noo poo'. 

När det kliar köper jag bikarbonat och blandar med ett balsam utan silikon, aldrig aldrig silikon i håret, blöter hårter, masserar in bikarbonat/balsam-blandingen under ca 2 min och låter verka ca 10 min. Skölj ur, noga. Ta ekologisk citron, pressa själv eller köp på flaska, men ekologisk iaf, ta ett par msk i 1½ l vatten och skölj igenom som sista sköljning. Låt lufttorka.

Däremellan kör jag bara balsam, masserar in under ca 2 min, låter sitta 10 min (medan jag tar mig ett bad tex) och så sköljer jag ur sen.

Ibland fuskar jag och använder schampoo, men alltid ett utan silikon, mest blir det Jane hellen eftersom dottern har det Alltid med balsam som jag masserar in i hårbotten och sen sköljer ur. Fuskar jag blir jag så där direkt.   

• soetnoet

Som sagt. Läs om mjälleksem. Låter onekligen som det. Inget kli, men "skorpor" av mjäll i hårbotten som kan lossna om man borstar håret.

• SupersurasunkSara
    soetnoet skrev 2013-03-04 14:56:24 följande:
    Då hjälper inte mjällschampoo (inte på mig iaf), men daktacort hjälper. Har i ansiktet och hårbotten, salvan tar bort det på sisådär 3 dagar. Salvan kan vara jobbig att ha i hårbotten, det ser väldigt fett ut och är lite svårt att tvätta bort. Men totalt värt det.
    Om salvan i sig är fet kan det underlätta att inte ha vatten i innan du använder schampoo. Skölj sen ur och schamponera en gång till.
  • Anonym (hopplöst)

Huvudsaken lillen i magen mår bra, viktigast för mig, men självklart hade jag velat leva utan dessa hemska flagnor man kan skrapa av me naglarna i hårbottnen. 

Jag verkar inte tåla shampoo :-s  

• Anonym
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-03-04 15:09:04 följande:
    Huvudsaken lillen i magen mår bra, viktigast för mig, men självklart hade jag velat leva utan dessa hemska flagnor man kan skrapa av me naglarna i hårbottnen. 

Jag verkar inte tåla shampoo :-s  

Ingen tål eg schampoo eftersom det tar bort kroppens naturliga oljor, därför uppfann man balsamet, som skulle ersätta det som schampoot förstörde..
  • MeJustMe

Jag fick så när jag var gravid, Fungoral fungerade för mig. Dock så har det kommit tillbaka lite till och från även efter graviditeten.... Men antar att det bara är att stå ut med det.

• Anonym (hopplöst)
    MeJustMe skrev 2013-03-04 15:22:16 följande:
    Jag fick så när jag var gravid, Fungoral fungerade för mig. Dock så har det kommit tillbaka lite till och från även efter graviditeten.... Men antar att det bara är att stå ut med det.
    Fungoral ? Vad är det och vart kan jag köpa det ? ....Hjälper det?
  • Anonym
    Anonym (hopplöst) skrev 2013-03-04 15:28:49 följande:
    Fungoral ? Vad är det och vart kan jag köpa det ? ....Hjälper det?

Apoteket receptfritt
  • Anonym

En del mjällschampon är jättestarka så kolla upp så du kan använda dem nu när du är gravid.

Det är inte psoriasis.

Din hårbotten behöver fukt och jag kan rekommendera dig att inte schamponera håret ofta.
    Du kan prova med Dove mot mjäll eller bara tvålen dove.

Har din sambo mjäll? Kanske ni använder samma borste/kam? Inte bra. 

• Baby Firefly

Jag får så där när jag blir extremt stressad en längre tid. Inte mycket, bara i tinningarna. För mig går det över av sig själv när jag får lugn och ro igen. 

• Anonym (My)

Tycker det ser ut som psoriasis. Jag har psoriasis i hårbotten och det varierar i grad, ibland är det bättre och ibland blir det liksom vita kakor som man kan klösa bort. Det kliar inte. Efter graviditet har det blivit mer. Använder en kutanlösning som lindrar väldigt mycket och som tar bort det vita.

• MeJustMe

Precis, apoteket.
    För mig hjälpte det, inte till 100% men kanske 95 iallafall. Så det mest kliade sen.. men syndes inte. 

• OliviaP

Fungoral eller selsun behandlar svampen som oftast är orsaken till att det blir så.

• Anonym (hopplöst)

Sådär , har nu köpt Fungoral och ska testa det nu! Hoppas att det fungerar, hade varit guld värt!

• Leola

Jag har något liknande i min hårbotten som jag främst får efter att ha sovit med blött hår, men även ibland annars också, mer under vissa perioder.. Jag använder Ketokonazol, som är receptfritt på apotetet. Kan vara så att fungoral är ungefär samma, men den är dyrare än ketokonazol så jag tipsar dig om den! Glad

Svar på tråden Trött på dessa flagnor i hårbottnen! Känns ofräsht! Se bild, varning för känsliga