• MajaLarsson

För få vita blodkroppar

Hej!

Jag är så orolig just nu och hoppas få lite råd och förhoppningsvis lugnande ord här inne.

I fredags var jag på vårdcentralen med min snart 11årige son. Han har haft magproblem i ett par månader och vi skulle träffa läkare och lämna blodprov. De kollade gluten, socker, järn och sköldkörteln. Han har varit trött hela hösten och haft mycket huvudvärk på sistone.

I torsdags kväll blev han sjuk och i fredags på vårdcentralen hade han feber. Sen blev det bara värre med ont i kroppen och väldigt ont i halsen. Han har munsår på hela läpparna. Han var alltså sjuk vid provtagningen.
    Han är fortfarande sjuk med feber och halsont.

Idag ringde läkaren och sa att min son har för få vita blodkroppar och att han behöver lämna ett nytt blodprov, senast på onsdag morgon. Jag var på jobbet och hade inte alls förväntat mig ett sådant provsvar så jag ställde inga frågor. När vi la på började tankarna snurra och jag blir mer och mer orolig.
    varför får man färre vita blodkroppar?
    Hon sa att det möjligen hade att göra med att han var sjuk, men att hon inte visste.

Någon som har koll på detta?

• Svar på tråden För få vita blodkroppar
  • Namine

Ja alltså det finns ju många orsaker till att man kan ha för få vita blodkroppar. Men det är ju jättebra att dom vill kolla upp det för fort.
    Det är ju bra att dom kollar upp det och utesluter farliga saker. Det kan ju säkert bero på helt ofarliga saker också men jag skulle nog tippa på att dom vill utesluta en del saker.

Och i de allra flesta fallen så är det ingenting så du behöver nog inte oroa dig.

• MajaLarsson

Tack för svar. 
    Kan inte låta bli att att tänka på otäcka sjukdomar, bara orden för få vita blodkroppar låter hemskt i samma mening som mitt barns namn...

Har oxå läst att det innebär att immunförsvaret är nedsatt men då tänker jag; är han sjuk för att han har för få vita blodkroppar eller har han för få vita blodkroppar för att han just nu är sjuk?

• Namine

ja det är nog svårt att svara på helt ärligt. är nog därför dom vill kolla igen. för har han låga vita blodkroppar så borde dom blivit högre ju längre tiden går och ju friskare han blir men om det inte blir så måste dom kunna utreda vidare och utesluta sjukdomar som orsakar låga vita blodkroppar.

• Mamma Cecilia

Benmärgen påverkas av virus så om sonen har virus så kan blodvärdena sjunka. Särskillt de vita reagerar på virus och kan både sjunka och höjas mycket pga virus. Det är bra att de kollar upp med ett blodstatus. Som tidigare sagt borde de bli normala igen när han blir frisk igen. Annars kan det vara någon annan sjukdom som gör att de kan bli låga. Och då har han ett sämre immunförsvar.

• MajaLarsson

Pratade med läkaren idag som lugnade mig lite

Hon sa att det mest troliga är att värdena är låga för att han är sjuk just nu. På vissa blir värdena högre vid sjukdom och på vissa lägre. Hon tyckte ändå att det var viktigt att följa upp, så snart som möjligt. hans värde är 2,3.
    Nu när dom ändå ska ta om provet så passar dom på att titta på de olika sorterna av vita blodkroppar oxå, vilket man inte gör vanligtvis egentligen.

Lite orolig är jag fortfarande för jag tänker att så många sjuka som kommer in och lämnar prov, då borde ju just LKP (heter det va?) vara helt bananas på dom flesta? Och alla får säkert inte ta om provet...

Vad tror ni som kan lite mer? Är 2,3 jättelågt? 

• Mamma Cecilia

Lkp(leukocyter) är de totala vita. 2,3 är definitivt ett lågt värde. Sedan finns det ett annat som heter Neutrofila (en typ av vita som är en delmängd av lkp) och om de är under 0,5 så är man neutropen och kan ej själva ta hand sjukdomen. Kan ofta kräva behandling. Men är de högre så är det ok. bra att kolla upp omgående så bra att ni tar om proverna. Kollade de också de andra blorvärdena? Hb och trombocyter/blodplättar? Om de var normala?

• MajaLarsson

Hon sa att hans blodvärde är perfekt, vet inte om det betyder att de kollat det som du skrev eller bara något av det...?

Tack för svaret förresten  

• Mamma Cecilia

Tror de vanligtvis tar alla tre värdena så sa hon så var nog de andra bra. Låter ju som virus och jag skulle nog be att få ta ett prov igen när barnet är frisk för att se att lkp är normalt igen. Lycka till!

• MajaLarsson

Idag var vi inne och tog nya prover.

Ringde vc vid 16 eftersom jag inte hört något och läkaren skulle ringa idag. Det visade sig att hon gått hem pga sjukdom och kommer inte tillbaka denna vecka och nästa vecka har hon semester. Suck.

Fick reda på av sköterskan att värdet nu låg på 2,8 och Trombocyter (?) på 120-nånting. Frågade efter fler provsvar men hon ville inget säga då hon inte kunde tyda dem.
    Hon gick och rådfrågade en läkare som bara sa att det är virus, det brukar bli så då.

Okej, det är JÄTTEBRA om det bara är pga viruset. Men! Om det är såå väldigt vanligt; varför tog dom om proverna och tom utökade dom? Vc är ju inte direkt kända för att slösa med sina provtagningar tycker jag.
    Rasmus är feberfri och mår mycket bättre, var tom i skolan idag, men värdena är fortfarande låga.

Varför inte säga att värden är låga, det brukar dom bli vid virus. Så när han är helt frisk vill vi ta om proverna igen. Läkaren tyckte det va viktigt att ta om proverna väldigt snabbt, även om han blivit frisk eller inte.

Han är blek, har huvudvärk och magont och skolan har sagt att han är ovanligt trött.  Han har inte orkat med sina aktiviteter på sistone. Jag trodde att tröttheten berodde på magont och att det är mycket i skolan, men nu undrar man ju...

Dessa prover gjordes idag:

Hb
    Erytrocyter 
    EVF
    MCV
    MCHC
    Leukocyter
    Trombocyter
    Neutrofila
    Lymfocyter
    Monocyter
    Eosinofila
    Basofil

Lyckades tjata mig till telefontid med den "nya" läkaren imorgon, alltid nåt  

• Mamma Cecilia

Trombocyter är blodplättar. Det är dom som gör att blodet levrar sig. 120 är under normalt men inte jättelågt. De andra värdena du pratar om är olika blod blodvärden. E värdena tror jag är olika röda blodceller. Hb, hemaglobin är röda blodet. Neutrofila, lymfocyter, baso är olika vita. Kan mycket väl vara virus och att ta om proverna tycker jag är ett måste för att vara på säkra sidan. Min dotter har haft Leukemi (därför jag numer vet en hel del om blod och dess värden). När vi gick till vårdcentralen med 40,5 i temp så hade hon följande värden: Leukocyter 25,6 (normalt är 6-15) Trombocyter 64 (norm 150-400) Hb 84 (norm 100-150) Alltså var de vita alldeles för höga och de andra två alldeles för låga. Vi fick åka direkt till barnakuten och hon blev inlagd. Några dagar senare efter benmärgsprov så kom diagnosen. Din sons värden verkar ju inte vara Leukemi men jag tycker i alla fall att han ska följas upp. Dottern hade också andra symtom som haltning, sämre aptit, blek, långdraget sjuk och mindre ork.

• MajaLarsson

Hej!

Imorgon ska vi dit och ta nya prover igen... Hans spottkörtlar svullnade upp och läkarna trodde det var påssjuka så det togs prover för det. I fredags fick vi svaret att det inte var påssjuka. Svullnaderna har precis försvunnit och just nu mår han bra (peppar, peppar...) men dom vill ändå att vi ska ta prover för att utesluta "alla farliga sjukdomar", som läkaren uttryckte det.

Usch - jag hoppas att dom inte hittar något utan kommer fram till att det var något konstigt och långdraget virus! 

• Mamma Cecilia
    MajaLarsson skrev 2013-03-24 20:38:18 följande:
    Hej! Imorgon ska vi dit och ta nya prover igen... Hans spottkörtlar svullnade upp och läkarna trodde det var påssjuka så det togs prover för det. I fredags fick vi svaret att det inte var påssjuka. Svullnaderna har precis försvunnit och just nu mår han bra (peppar, peppar...) men dom vill ändå att vi ska ta prover för att utesluta "alla farliga sjukdomar", som läkaren uttryckte det. Usch - jag hoppas att dom inte hittar något utan kommer fram till att det var något konstigt och långdraget virus! 

Hur har det gått?
  • Dragonslayer

Puffar till denna tråden då vår dotter går igenom samma sak, hur gick de för din son MajaLarsson?

/DS

Svar på tråden För få vita blodkroppar