Anonym (självmordstankar) skrev 2013-03-04 20:04:23 följande:
Egoistiskt och egoistiskt.. beror väl på hur man ser på det...
Personligen tycker jag nog att det är egoistiskt eftersom man bara tänker på sig själv hela tiden. Hur mår jag? Det är jag som mår dåligt. Skit samma om andra kommer må dåligt eftersom.. det är ju faktiskt jag jag jag....
Att poängtera i detta är att jag bara utgår efter min egen erfarenhet av detta då jag i många år (ca 12 år) har varit deprimerad och självdestruktiv. Självmordsbenägen har jag också varit. Men som tur är var det bara en gång som jag faktiskt försökte fullfölja det. Detta hände i fyllan och dagen efter när jag fattade vad jag hade hållit på med "vaknade jag upp" så att säga. Sedan dess har jag varit väldigt försiktig med alkoholen då den får mig att tänka och göra korkade saker.
Det tog ett tag men nu när jag är några år äldre (27år) så har jag successivt lyckats må bättre. Min nuvarande pojkvän har bidragit mycket till att jag mår bättre idag (usch vad han har fått stå ut med mycket) och att jag äntligen fått ett fast jobb. Jag kan fortfarande ha mina "ups and downs" men jag går inte runt och tänker på hur mycket jag hatar mig själv dygnet runt.
När jag mådde dåligt så tänkte jag ju bara på mig själv hela tiden. Jag brydde mig inte ett dugg om andra. Det hade jag inte orken till. Det viktigaste(?) var att jag tänkte på hur dåligt jag mådde. På något knäppt sätt var det lite betryggande att låsa in sig i mörker, lyssna på deprimerande låtar, suga åt sig all självömkan och skada sig själv.
Jag kan nog sitta här och skriva resten av kvällen... Men det jag vill komma fram till är att självmord inte är lösningen! Tänk på alla möjligheter du har av livet! Vad hindrar dig egentligen? Du kan göra i princip vad som helst. Du kan ju alltid testa att åka utomlands eller bara en ny stad och starta upp ett helt nytt liv. Testa på kan man ju alltid göra :) Varför måste man lösa sina problem genom att ta sluta på sitt liv?? Det finns så sjukt mycket man kan göra och som man faktiskt mår bra av. Jag har t ex märkt att jag mår mycket bättre av kramar, glad musik (metal/hårdrock är ett stort nej för det framkallar bara ens destruktiva sidor), komedier, tv-spel, baka, träna något roligt (ex friskis o svettis) m.m... Åhhhh det finns ju såå mycket mer man kan få ut av livet. Tänk att det faktiskt finns folk som väljer att plocka bort detta... Så sjukt egentligen.
När jag tänker efter så är det inte bara egoistiskt att ta livet av sig.. utan även idiotiskt och fegt! Tänk att kunna övervinna sig själv och titta tillbaka att man faktiskt klarade av dessa tuffa perioder då man mådde som värst. Att man faktiskt tog tag i sitt liv och skärpte till sig. Det är ju peppande om något.
Fast anledningen till att jag mår så dåligt som jag gör är just min omgivning som inte heller mår bra.
"testa att åka utomlands" I wish! Nu bor jag dock med min mamma som är ensamstående och sjukskriven, och vi har aldrig varit utomlands, eller gjort något annat liknande.