Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?

... Det tycker inte jag! 

Jag själv har kämpat med mitt psykiska mående i flera år, har kontakt med läkare och psykolog på BUP. 
    Men snart känner jag att dagen är kommen då jag helt enkelt inte kommer orka mer. Jag har kämpat i så många år, det blir aldrig bättre. Frågan är ju om det någonsin kommer bli det. Tveksamt. 

Jag vill egentligen inte avsluta mitt liv genom att hänga mig. Jag vill ju bara dö. Utan att folk i min närhet får reda på vad orsaken var.
    Jag vill heller inte ses som den egoistiska människan som tar livet av sig, som gör det jobbigt både för sig själv och andra.  

Jag är verkligen inte egoistisk. Tvärtom. Men jag har snart inget val. Jag står inte ut med mig själv, mina tankar och allt annat som finns på den här planeten. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-04 18:14
    Jag önskar att jag skadade mig själv. Men jag gör ju inte det. För jag vill inte att folk ska se, och framförallt inte veta.

• Svar på tråden Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?
  • Anonym

Jag tycker att det är fegt och egoistiskt. Oförlåtligt.

• Anonym

Egoistiskt kan det ju vara. Det är dem som blir kvar i livet som lider...
    Försök bara sätta dig i näras och anhörigas situation och tänk lite. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 18:27:11 följande:
    Egoistiskt kan det ju vara. Det är dem som blir kvar i livet som lider...
    Försök bara sätta dig i näras och anhörigas situation och tänk lite. 
    Då är ju mina nära och kära också egoistiska som bara tänker på hur ledsna dem skulle bli? Och inte på hur jobbigt jag har, eller haft det...
  • Anonym
    Nyfiken gul skrev 2013-03-04 18:39:35 följande:
    den tunga insikten är att världen inte kretsar kring en själv och ens egen ångest.  Deras liv fortsätter även om du mår dåligt eller bra eller väljer att ta ditt liv.

Dom lever vidare och måste leva med DITT beslut.  

Det är ett egoistiskt tänk ... "jamen jag då..?"

Du verkar ha mått dåligt under lång tid och det påverkar givetvis även dina anhöriga. Om du inte längre orkar - varför skulle dom orka? Dom lider lika mycket som du...  

Nu menade jag inte att det är så jag tänker "jamen jag då". 

Personen som skrev inlägget som jag svarade på ansåg att det var egoistiskt av mig att begå självmord. Då kontrade jag tillbaks att de i så fall är lika egoistiska som jag. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 18:28:41 följande:
    Då är ju mina nära och kära också egoistiska som bara tänker på hur ledsna dem skulle bli? Och inte på hur jobbigt jag har, eller haft det...
    Ja kanske det...
  • Anonym
    Anonym (självmordstankar) skrev 2013-03-04 20:04:23 följande:
    Egoistiskt och egoistiskt.. beror väl på hur man ser på det...

Personligen tycker jag nog att det är egoistiskt eftersom man bara tänker på sig själv hela tiden. Hur mår jag? Det är jag som mår dåligt. Skit samma om andra kommer må dåligt eftersom.. det är ju faktiskt jag jag jag.... 
    Att poängtera i detta är att jag bara utgår efter min egen erfarenhet av detta då jag i många år (ca 12 år) har varit deprimerad och självdestruktiv. Självmordsbenägen har jag också varit. Men som tur är var det bara en gång som jag faktiskt försökte fullfölja det. Detta hände i fyllan och dagen efter när jag fattade vad jag hade hållit på med "vaknade jag upp" så att säga. Sedan dess har jag varit väldigt försiktig med alkoholen då den får mig att tänka och göra korkade saker.

Det tog ett tag men nu när jag är några år äldre (27år) så har jag successivt lyckats må bättre. Min nuvarande pojkvän har bidragit mycket till att jag mår bättre idag (usch vad han har fått stå ut med mycket) och att jag äntligen fått ett fast jobb. Jag kan fortfarande ha mina "ups and downs" men jag går inte runt och tänker på hur mycket jag hatar mig själv dygnet runt.

När jag mådde dåligt så tänkte jag ju bara på mig själv hela tiden. Jag brydde mig inte ett dugg om andra. Det hade jag inte orken till. Det viktigaste(?) var att jag tänkte på hur dåligt jag mådde. På något knäppt sätt var det lite betryggande att låsa in sig i mörker, lyssna på deprimerande låtar, suga åt sig all självömkan och skada sig själv.

Jag kan nog sitta här och skriva resten av kvällen... Men det jag vill komma fram till är att självmord inte är lösningen! Tänk på alla möjligheter du har av livet! Vad hindrar dig egentligen? Du kan göra i princip vad som helst. Du kan ju alltid testa att åka utomlands eller bara en ny stad och starta upp ett helt nytt liv. Testa på kan man ju alltid göra :) Varför måste man lösa sina problem genom att ta sluta på sitt liv?? Det finns så sjukt mycket man kan göra och som man faktiskt mår bra av. Jag har t ex märkt att jag mår mycket bättre av kramar, glad musik (metal/hårdrock är ett stort nej för det framkallar bara ens destruktiva sidor), komedier, tv-spel, baka, träna något roligt (ex friskis o svettis) m.m... Åhhhh det finns ju såå mycket mer man kan få ut av livet. Tänk att det faktiskt finns folk som väljer att plocka bort detta... Så sjukt egentligen.

När jag tänker efter så är det inte bara egoistiskt att ta livet av sig.. utan även idiotiskt och fegt! Tänk att kunna övervinna sig själv och titta tillbaka att man faktiskt klarade av dessa tuffa perioder då man mådde som värst. Att man faktiskt tog tag i sitt liv och skärpte till sig. Det är ju peppande om något.
    Fast anledningen till att jag mår så dåligt som jag gör är just min omgivning som inte heller mår bra. 

"testa att åka utomlands" I wish! Nu bor jag dock med min mamma som är ensamstående och sjukskriven, och vi har aldrig varit utomlands, eller gjort något annat liknande.  
  • Anonym
    MLB skrev 2013-03-04 20:44:16 följande:
    Nej, det är inte egoistiskt, det är tragiskt.

Jag har själv varit i situationen där jag inte såg någon orsak att leva, men det vände för mig. Även om man tror att det inte finns något ljus bortom horisonten så vet man aldrig när man får syn på det.

Här är en tråd på ett annat forum med tips om sätt att få hjälp. www.aspergerforum.se/nar-livet-blir-for-jobbi...
    Jag har behandlats på BUP i flera år, utan uppehåll. Jag är nöjd med min psykolog och läkare, de har verkligen varit ett jättestort stöd. Men tillslut så...

• Anonym

Det är det ultimata själviska man kan göra anser jag. Just nu går vi igenom att en mycket nära och kär försökte ta sitt liv men överlevde och tiden som är nu är jobbig för alla inblandade. Framför allt för den överlevande. Ta hjälp! Det finns mycket hjälp att få.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-05 13:45:05 följande:
    Det är det ultimata själviska man kan göra anser jag. Just nu går vi igenom att en mycket nära och kär försökte ta sitt liv men överlevde och tiden som är nu är jobbig för alla inblandade. Framför allt för den överlevande. Ta hjälp! Det finns mycket hjälp att få.
    Jag har tagit hjälp... men ingenting fungerar. Mår bara sämre och sämre efter varje samtal jag har på bup. Jag har en underbar psykolog, som verkligen är duktig och försöker. Men jag orkar inte ens försöka längre. 
Svar på tråden Är det verkligen egoistiskt att begå självmord?