• Anonym (Kärlek?)

Kärlek i destruktiva förhållanden

Kärlek ? Något som jag framförallt har tänkt på efter mitt destruktiva förhållande och jag läser ofta trådar här där det beskrivs att jag älskar hon/han så mycket hur man än blivit behandlad.
     Jag trodde länge att jag älskade men idag med allt bakom mig har jag insett att det inte alls handlade om kärlek, det var något tvångsmässigt som band mig, mycket ilska över att inte bli älskad och kanske rädsla att bli ensam och övergiven. Jag går idag i terapi och inser att jag också hade en del i spelet som gjorde att jag stannade alldeles för länge i destruktivt skit. Han hade inte förmåga att känna kärlek eftersom han inte kunde känna empati men jag envisades att stanna fastän jag för länge sedan insett detta.Eller ville jag inte se så att hoppet fortfarande kunde finnas där som en hägring för det var ju vad det var! Något kärleksförhållande var det i vart fall inte. Sund kärlek bygger på ömsesidig uppskattning, tillgivenhet och respekt och jag tror att vi som lever/har levt i ett destruktivt förhållande hela tiden behöver  påminnelser om vad sund kärlek är.Det finns mycket att läsa om ämnet på nätet Jag satt ofta och läste på nätet när jag var i förhållandet och det kändes bra även om jag stannade kvar.Jag kunde i vart fall se att det jag hade var sjukt och att det fanns något annat som var sunt och att det sunda var det jag ville ha ju.Jag hade också kunnat skriva tidigare när jag var i skiten att jag älskade honom och därför hade svårt att lämna men idag så vet jag att det inte alls handlade om kärlek, han kunde inte ge och jag skulle aldrig kunna få det jag mest längtade efter hur jag än betedde mig. Det finns mycket att skriva om detta men vad tror ni som levt/lever i destruktiva förhållanden? Är det illusionen om kärlek som till en del håller en kvar? Att en sjuk "kärlek" är bättre än ingen alls?

• Svar på tråden Kärlek i destruktiva förhållanden
  • lykantrophona

Jag känner igen mig i bilden av att inte vilja vara ensam. Mitt självförtroende var så uselt när jag var tillsammans med mitt ex, att jag trodde att jag aldrig skulle hitta någon bättre. Han hade ju intalat mig att jag var konstig, svår, oartig, skadad. Men när han inte var elak var han ju snäll och älskvärd. Mitt ex kan känna kärlek, men han hade känslomässiga problem, i efterhand misstänker jag något som liknar bipolärt syndrom. Han kunde svänga så snabbt, och folk var antingen goda eller onda. Han hade i övrigt aspergers och tourettes syndrom, men det kunde inte förklara allt. När han gjorde slut med mig så grät jag och bad honom att åtminstone göra mig gravid så att jag inte behövde vara ensam. Så långt hade det gått. Tack och lov att det inte skedde. Även om jag kom över honom snabbt sen och inte vill ha tillbaka honom, så är jag fortfarande känslig och blir orolig när folk höjer rösten, tror att det är mitt fel.

Efter ett par till krashade förhållanden fick mitt ex att söka terapi och han verkar vara en mycket mer balanserad person numera. Men jag vill ändå inte umgås med honom för mycket.

Jag har en ny pojkvän, som är snäll, inte bara hälften av tiden, utan hela tiden. Han accepterar inte bara vissa av mina "konstigheter", utan hela mig. Han och min psykolog har hjälpt mig att bygga upp mitt självförtroende.

• Anonym (Kärlek?)

Glad för din skull att du hittat en fin pojkvän! Det är du värdGlad

• Candy29

Jag känner igen mig mycket i det du skriver.. Tror inte heller att det är kärlek man känner utan mer en slags besatthet. Jag är på väg ur mitt riktigt dåliga förhållande men är inte riktigt klar än.. Har skrivit ett långt inlägg tidigare om det men vet inte hur man länkar (går det?) till det... Jag håller med dig om att det känns bra att läsa om liknande historier på nätet/i böcker, det får en att känna hopp om att det går att ta sig ur...

• Anonym

Jag är mitt inne i det nu :(

• Candy29

Mitt har pågått i 8 år nästan.. Jag har kommit fram till att jag är medberoende/anhörig.. Har gått i terapi i ca 1,5 år fast det egentligen är han som borde gå.. Jag vet inte vad jag ska skriva till dig (anonym) men du är inte ensam...!

• Anonym (hum)

Vad det är som håller en kvar? Det är ju inte dåligt hela tiden. Han kan höja mig ovan molnen. Få mig att känna mig som en prinsessa. Men då måste jag vara precis på det sättet han vill att jag ska vara. Om jag felar någonstanns, jag gud förlåta.
    Han trycker mig så långt ner det bara går. Vänder sina egna fel, till att jag är mycket värre eller att det är mitt fel.
    Det är mitt fel när han blir för arg så att han göra illa mig. Jag borde veta när jag ska ge mig säger han.= säga att han har rätt.
    Jag är bunden till honom på något sjuk sätt. Jag fantiserar varje dag om att kasta ut honom. Men det är något som gör att jag inte kan släppa taget. Om det är kärlek eller inte vet jag inte. Jag bara känner att jag måste ha han. Jag åtrår honom på ett sätt jag aldrig har gjort förut.
    Han kväver mig, drar ner mig, kräver såå mycket hela tiden. Jag känner mig så otillräcklig.
    Jag vet att jag ska lämna honom, men det jag oroar mig för är att jag inte vet hur jag ska låta bli att ta tillbaka honom?

• Anonym (Kärlek?)

Det här med att det finns bra perioder och på något sätt så "glömmer" man att det är små smulor som man hänger sig fast vid. Själv förträngde jag mycket för att hålla fast vid dessa smulor, dessa "gåvor" som jag emellanåt berikades med .Det är väldigt sorgligt att man nöjer sig med det..Ii ett sunt förhållande handlar det ju inte om denna obalans Precis som "hum" skrev så fick jag lite "kärlek" om jag var och gjorde som han ville. Det är inte kärlek! Han upphöjde mig till skyarna i början av förhållandet, satte mig på en pidestal, men där ville inte jag sitta och jag visste att jag kunde ramla ner och då kunde jag slå mig och det var precis så det blev.. jag ramlade ner och slog mig ordentligt...Jag förstår vad du skriver om att du är bunden till honom för så kände jag också. Han var mannen i mitt liv och min själsfrände men allt var bara ett spel för galleriet. Ju längre tiden gick dessto mer förstod jag att han skulle aldrig ge mig vad jag behövde och ville ha. Han hade sin egen agenda för förhållandet och det var hans väg eller ingen alls.Kanske är det så att man måste få nog för att lämna ett sånt här förhållande och det är väldigt individuellt beroende på vad man har med sig i bagaget?

• Anonym (S)

Oj vad jag känner igen mig! Under 4-5 månader av ett förhållande på 1,5 år kunde han faktiskt visa känslor. Jag har de senaste månaderna känt mer och mer att jag både vill ha och förtjänar mer än så. Dock så var jag kär i honom och älskade honom, men känslorna börjar ju sina när det är så...

Sen visade det sig att karln i fråga faktiskt är psykopat. Jag har hela tiden förstått att jag blivit dåligt behandlad, men valt att stanna ändå. Jag har inte kunnat göra vad jag velat för han har surat i tysthet. Förhållandet fick ett aprupt slut förra helgen då han både slog och sparkade mig och försökte strypa mig. Även om jag fortfarande är i chock och inte kan förstå vad som egentligen hände, så är jag nästan glad att det hände. Jag älskar honom fortfarande, men jag vet att det aldrig hade blivit bättre i förhållandet, och jag hade aldrig klarat av att ta mig ur det om han inte hade gett sig på mig.

Jobbigt är det, vi har haft det bra, om än inte så ofta. Jag kommer på mig själv med att sitta och fundera på "hur vi kunde haft det", men vet att det inte tjänar något till. Mannen som jag älskade är jag nu istället livrädd för. Men jag vet att en vacker dag träffar jag en man som ger både mig och min dotter vad jag förtjänar. Mest lyckligt är jag över att fanskapet tack gode gud inte är pappa till mitt barn. Alltid finns det något att glädjas åt, även i de mest jävliga stunder :)

• Anonym (S)
    Anonym (hum) skrev 2013-03-04 23:12:15 följande:
    Vad det är som håller en kvar? Det är ju inte dåligt hela tiden. Han kan höja mig ovan molnen. Få mig att känna mig som en prinsessa. Men då måste jag vara precis på det sättet han vill att jag ska vara. Om jag felar någonstanns, jag gud förlåta.
    Han trycker mig så långt ner det bara går. Vänder sina egna fel, till att jag är mycket värre eller att det är mitt fel.
    Det är mitt fel när han blir för arg så att han göra illa mig. Jag borde veta när jag ska ge mig säger han.= säga att han har rätt.
    Jag är bunden till honom på något sjuk sätt. Jag fantiserar varje dag om att kasta ut honom. Men det är något som gör att jag inte kan släppa taget. Om det är kärlek eller inte vet jag inte. Jag bara känner att jag måste ha han. Jag åtrår honom på ett sätt jag aldrig har gjort förut.
    Han kväver mig, drar ner mig, kräver såå mycket hela tiden. Jag känner mig så otillräcklig.
    Jag vet att jag ska lämna honom, men det jag oroar mig för är att jag inte vet hur jag ska låta bli att ta tillbaka honom?

Ojoj vad jag känner igen mig. EXAKT så betedde sig mitt ex, jävla exakt beteende. Jag har också funderat på lämna så många gånger, även gjort, men alltid gått tillbaka.. Tills nu. Och även om jag är ledsen så känns det skönt att vara ute ur det så jag kan leva MITT liv, inte hans liv.
Svar på tråden Kärlek i destruktiva förhållanden