Inlägg från: Trädblåsare |Visa alla inlägg
  • Trädblåsare

Varför föda naturligt?

Vad menar du med naturlig förlossning, utan smärtlindring?

Eller jämför du kejsarsnitt mot förlossning, som sker även med smärtlindring?

• Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 07:55:55 följande:
    Ja det är väl värt att förklara vad man menar eftersom orden används olika. Med naturlig förlossning menar jag alla förlossningar som inte är planerade kejsar snitt. Hur "naturligt" dessa förlossningar slutar vet man ju aldrig. Bedövning har jag inte alls brytt mig om i den här diskussionen. För mig är bedövning en ganska ointressant fråga.
    Varför då?
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 08:07:04 följande:
    Tja ointressant är den kanske inte, men det är i alla fall en annan diskussion.

Hade jag fött naturligt hade det för mig varit självklart med bedövning. Riskerna med bedövning verkar vara mycket små numera och fördelarna skulle för mig vara väldigt stora. 
    En så annorlunda diskussion är det ju inte. Naturlig födsel räknas oftast som en födsel utan medicinsk smärtlindring.

Men själv så skulle jag inte vilja göra kejsarsnitt, jag föredrar vaginal förlossning.
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 08:30:08 följande:
    Jag har inte skrivit att kejsarsnitt är som att ta bedövning hos tandläkaren och det tycker jag inte heller. Jag ville bara illustrera att jag tycker ett vanligt besök hos tandläkaren är jobbigt smärtsamt och en förlossning är ofta mycket värre.

Men med rätt smärtlindring behöver det inte bli så farligt.
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 08:44:17 följande:
    Jag har i alla fall upplevt motsatsen, med smärtlindring.

Många vanliga förlossningar är ju väldigt enkla, så visst är det så. Jag skulle bara aldrig ta risken att råka ut för en svår förlossning.
    Slutade förlossningen med akutsnitt så förstår jag att det var en jobbig förlossning. Har ni inte fått bearbeta det hela?

• Trädblåsare
    jashrinah skrev 2013-03-05 08:51:46 följande:
    alla får tyvärr inte smärtlindring ! vissa blir tvingade att föda utan ! vilket är helt sjukt ! 

www.familjeliv.se/Forum-4-252/m69036187.html
    Vad har den tråden med saken att göra? Vi vet inte om denna person kommer få smärtlindring eller inte, troligen kommer denne få det.
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 10:30:25 följande:
    Det är ingen tvekan om att det var en jobbig förlossning.

Jag har aldrig haft något behov av att bearbeta det. Det var en jobbig förlossning men det är inget jag har mått dåligt av i efterhand. 
    Jag tycker den här tråden visar på att du mår dåligt av det efteråt.
  • Trädblåsare
    Dracarys skrev 2013-03-05 10:43:11 följande:
    Bara en fråga om rubriken, TS...

Är det verkligen "naturligt" att föda, bara för att man gör det genom snippan? Jag menar, en förlossning involverar ju alla möjliga maskiner, elektroder, monitorer, saxar, redskap, kanske sugklockor, sonder, ultraljud, knivar, sprutor, bedövningar...

Eller menar du "naturligt" som att föda ensam i hemmet och bita av navelsträngen med tänderna?
    Okej, hade jag fått välja mellan att föda hemma och bita av navelsträngen och kejsarsnitt så hade jag valt kejsarsnitt.
  • Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 10:59:01 följande:
    Nej, men den visar att du är ute efter att provocera mig, som i andra trådar. Du är sur på mig helt enkelt. Jag har aldrig mått dåligt av det som hände under förlossningarna. Om du ändå vill tro det så är det helt okej.

Jag hade däremot inte tyckt om att gå igenom ytterligare en förlossning. Nu när jag vet hur jobbigt det kan vara så hade jag oroat mig för vad som skulle hända, det hade jag.
    Eh, va? Varför skulle jag vara sur på dig? Jag känner inte ens dig.

• Trädblåsare
    orolig2121 skrev 2013-03-05 11:09:06 följande:
    Min fru fick efter båda akuta kejsarsnitten vår son på bröstet bara sekundrar efter att han kom ut. De var väldigt snabba med att se till att de fick hudkontakt.
    Har det varit ett kejsarsnitt eller flera?
Svar på tråden Varför föda naturligt?