orolig2121 skrev 2013-03-05 00:36:21 följande:
Cirka hälften av alla som föder naturligt får bestående skador.:
www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/sve rige/article993076.svt
Hur får du det till en "väldigt liten procent"???
Jo, den forskningen är enkel att bortse ifrån:
I) Det finns inga som helst belägg för att resultaten har något med allergi, astma, cancer, eller diabetes att göra. Man har under några dagar sett en genetisk skillnad i navelsträngen. Det är allt. Några mer resultat än så finns inte. Resten är forskarna själva som argumenterar för att få göra fler studier, och det tycker jag de ska få.
II) Det är en enda studie och den är väldigt liten. (39 barn totalt om jag minns rätt.)
III) Att det finns risker med kejsarsnitt betvivlar ingen. Att det finns risker med naturliga förlossningar betvivlar heller ingen. De här forskningsresultaten säger absolut ingenting om att det här skulle vara några betydande risker, om de ens finns.
IV) Summa summarum, på den här nivån finns det oceaner av forskningsrapporter som på visar möjliga risker av okänd storlek med hur många olika saker dom helst.
1. Bara det att det finns skillnader i grundläggande ämnet i bebisens kropp säger nånting om processen. Vi vet allt för litet om vad händer i barnets kropp under en förlossning. Det kan vara saker som påverkar mer än vi tror.
2. Det är risker med allt vi gör i livet. Du tar en risk om du sätter dig i bilen och åker till jobbet. Det finns ingen garanti att du kommer hem till middag samma kväll, men ändå gör vi det varje dag för att vi vet att risken är liten att nånting ska hända.
3. Förlossning är mer än bara att föda fram ett barn. Stor del av förlossningen är känslomässig kris som kvinnan går igenom för att ta på sig denna nya identitet som mamma. För att kunna komma ut på andra sidan med barn i famnen och säga "om jag överlevde detta då kan jag göra vad som helst!".
4. För att svara på dina frågor: "Varför vill så många tjejer föda naturligt?"
För att det är en upplevelse som är rätt så häftig och man kan kanske bara göra en gång i livet. Jag svarar för mig själv att det är en jävligt svår, smärtsam och jobbig grej men jag är tacksam för den erfarenheten. Jag är rikare, inte bara på grund av barnet men också på grund av förlossningen och amningen. Och nej jag hade inte lätt förlossning eller amning.
5. "Kostnader för samhället?" Det är naivt att tänka att kvinnor som genomgår kejsarsnitt inte får bestående skador eller drabbas av förlossningsdepressioner som kostar samhället. Men utgångspunkten är att kejsarsnitt kostar mer än vaginal förlossning, även mer än komplicerad vaginal förlossning.
6. Risker vid kejsarsnitt? Där svarade du själv att båda födslar har risker. Det är olika risker men vilka är bättre eller värre måste individen avgöra själv.
Jag tror helhjärtat på att kvinnokroppen kan föda fram barn. Jag tror på kvinnans styrka och förmåga. Jag vet att omständigheter kan påverka negativt den känsliga process som förlossningen är. Bara sån enkel sak som en barnmorska som har dålig attityd eller säger nånting som uppfattas fel kan orsaka en rad händelser som kan eventuellt sluta med sugklocka eller kejsarsnitt. Kvinnor är känslomässiga varelser och det slutar vi inte vara i förlossningen. Förlossning är nånting vackert när kvinnan känner sig trygg och omhändertagen. Det vet jag för att jag har sett det över 50 gånger.
Jag tror du behöver bearbeta din upplevelse men jag tror inte att familjeliv är rätt plats för det.