Varför föda naturligt?
Vad man än tycker så väljer man inte hur man ska föda. Det är vaginalt som gäller.
Sen finns det ju vissa undantag, men det hör inte hit.
Det säger du?
Fram med fakta tack!1
Personligen tycker jag att kvinnor som väljer att föda vaginalt är korkade, hur kan man välja ett alternativ som innebär att 50 % får skador FÖR RESTEN AV LIVET??? Sedan när de fött vaginalt och fått framfall så sitter blir de sjukskrivna och sitter dagarna i ända i framfallstråden här på FL och får ingen hjälp av sjukvården. Framfall går heller inte att bota i många fall.
Planerat kejsarsnitt är heller inte riskfritt, långtifrån faktiskt, men det är säkrare än vaginal förlossning. Jag skulle aldrig välja en vaginal förlossning, samtidigt är jag livrädd för att behöva genomgå en bukoperation. För mig blir det inga barn alls tyvärr. Hade jag varit man och jag hade haft en kvinna som ville föda eller genomgå ett kejsarsnitt så hade jag kunnat få biologiska barn, men inte som det ser ut idag. Riskerna är på tok för höga.
Jag skulle aldrig sätta mig i en bil heller om 50 % av alla de som åker bil drabbas av livslånga skador.
För mammans del är risken för blödning och infektion något större vid ett kejsarsnitt än vid en vanlig förlossning. Smärtan efter ett kejsarsnitt är också mer uttalad. Det finns också en liten risk, mindre än 1 procent, att urinblåsa, tarm eller barnets hud skadas under operationen. Om kvinnan blir gravid igen finns det en ökad risk för att moderkakan fäster långt ned över ärret i livmodern. Därmed ökar risken för blödningskomplikationer. Riskerna ökar för varje genomgånget kejsarsnitt.
För barnets del är risken att andningen måste övervakas eller behandlas fem gånger högre efter ett planerat kejsarsnitt, eftersom barnets bröstkorg inte pressas samman som under en vaginal förlossning.
För barnet innebär mammans livmodervärkar vid en vaginal förlossning en positiv stress, som medför att barnet andas och håller temperaturen bättre samt kommer igång med amningen fortare.
www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/B.../