Varför föda naturligt?
Är man så rödd för att få barn födda så borde man nog fråga sig om det ens är värt risken alls mycke som kan ännda under grviditet också som kan leda till mammas död.
Det här är inte en tråd om huruvida det är bra med bedövning eller inte vid förlossningar.
Leola: jag har förklarat många gånger i den här tråden att jag tycker att kvinnor ska få välja själva. Det är sjukvårdens uppgift att se till att kvinnor får någorlunda saklig information. Idag tycker jag inte alls att informationsgivningen är saklig. Det hade räckt långt om sjukvården klart och tydligt berättade för alla att numera är riskerna jämförbara med planerat ks och det finns inga egentliga sakliga skäl att välja det ena förlossningssättet över det andra. Det är just nu upp till personliga preferenser.
När jag själv läser rapporter och statistik så får jag intrycket sv attplanerat ks är säkrare, men jsg tror inte det kan anses bevisat. Det är så många komplikationer vid vf/akutsnitt som skulle betraktas som svåra i nästan alla andra sammanhang, men för vf ses det som något naturligt som man får leva med. Som om vården lyckats hjärntvätta sig själv under alla år då man inte hade något vettigt alternativ att erbjuda kvinnorna.
Är det något fel med att vara rädd för smärtan vid en vf? Jag är iofs man men jag betraktar svår smärta som en ganska allvarlig komplikation och skäms inte det minsta för att jag i största allmänhet försöker undvikasmärta.