• orolig2121

Varför föda naturligt?

Varför vill så många tjejer föda naturligt? Om jag hade varit kvinna hade jag absolut velat ha ett planerat kejsarsnitt. Herregud, jag vill ju ha bedövning hos tandläkaren. Naturlig förlossning? Nej tack!

Visst, jag hade ju kunnat chansa på att få en enkel förlossning, men aldrig i livet att jag hade riskerat en svår förlossning. De sistnämnda är ju inte direkt ovanliga.

Kostnader för samhället? Bagatellartade i sammanhanget om du frågar mig. I så fall kan vi ju börja spara in på narkos vid blindtarmsoperationer också.

Risker vid kejsarsnitt? Nej, inte om det är planerat. Den statistik som presenteras är alltid vriden så att den ska se så illa ut som möjligt för kejsarsnitt, men om man tittar lite noggrannare så ser man att riskerna inte är högre med ett planerat kejsarsnitt. 

• Svar på tråden Varför föda naturligt?
  • hannis

Minnie7: Ok, jag tänkte att man kanske diskuterar igenom sånt innan förlossningen? Jag har varit rätt tydlig med hur jag vill ha mina förlossningar så min man visste att jag inte ville ha honom där nere. Inget jag själv behövde hålla ordning på just då alltså.

• Minnie7

Mjo, men tyvärr inte med barnmorskorna. Hade ganska många olika då jag befann mig på förlossningen i två dygn totalt.
    Min sambo blev nog mest överrumplad och gjorde som hon sa, typ.

• Anonym

VAlet borde vara helt fritt. De föräldrar som väntar barn ska ges all relevant information och får därefter välja själva.

Riskerna är snarlika. Kostnaderna likaså. Precis som ts säger så är mycket av den info vi får till oss idag snedvriden så kejsarsnitt framstår som farligare och dyrare än vad det är. Man tittar på både planerade och icke planerade kejsarsnitt tillsammans. Både vad gäller risker och kostnader.

Man borde titta på akuta och katastrofsnitt tillsammans med de vaginala förlossningarna. Då får vi rättvisande siffror.

Oavsett. Det finns många själ att vilja föda vaginalt. Ett är att det är något man faktiskt vill ha gjort åtminstone en gång i sitt liv. 

• hannis

Minnie7: Oj 2 dygn! Ja då förstår jag att det kanske var lite förvirrat på slutet. Men du, försök att glömma det där nu. Din sambo får skärpa till sig och sluta retas, säg till på skarpen om han inte fattar och så tänk att det kunde varit värre. Lite bajs har ingen dött av och din sambo är ju kvar hos dig så så himla farligt tyckte han ju uppenbarligen inte att det var.

• Minnie7

Hannis- inte jag som bajsade på mig eller hade en sambo som retades. Vi har faktiskt aldrig pratat om det överhuvudtaget. Jag tyckte mest det var obehagligt att han stog där nere överhuvudtaget och ffa att BM tog för givet att han ville det.

• Mamacita

Jag gick in i förlossningen med öppet sinne och skulle förlösa nästa naturligt också. Den bästa kicken någonsin! Skulle för mig kännas konstigt om jag inte hade krystat ut henne vaginalt, som att jag blivit berövad en stor del i början på hennes liv! Men man ska självklart göra som man sjäv känns bäst

• Mamacita

Jag gick in i förlossningen med öppet sinne *och förlossningen blev vaginalt, helt naturligt utan smärtlindrande

Skulle det stå! 

• Anonym (naturligt)
    Mamacita skrev 2013-03-14 23:00:14 följande:
    Jag gick in i förlossningen med öppet sinne och skulle förlösa nästa naturligt också. Den bästa kicken någonsin! Skulle för mig kännas konstigt om jag inte hade krystat ut henne vaginalt, som att jag blivit berövad en stor del i början på hennes liv! Men man ska självklart göra som man sjäv känns bäst

• Anonym
    Mamacita skrev 2013-03-14 23:00:14 följande:
    Så tänker jag också. Att valet ska vara fritt. Själv har jag fött barn på alla tänkbara sätt; vaginalt, med sugklocka, akutsnitt och planerat kejsatsnitt. Vaginalt och planerat kejsarsnitt var likvärdigt. Båda hade sina för- och nackdelar. Sugklocka var OK. Akutsnitt var ingen höjdare.
  • Anonym (jj)
    Anonym (bullen) skrev 2013-03-06 09:49:32 följande:
    Och jag tror faktiskt att det är bättre för barnet att födas naturligt. Det har någonting att göra med bakteriefloran som finns i mammans underliv, som barnet inte kommer i kontakt med på samma sätt då det föds med kejsarsnitt. Jag vet inte exakt vad det innebär, men antar att det kan ha med immunförsvaret att göra. Annars vet jag inte om det har någon riktig betydelse.
    Om bakteriefloran i slidan är så bra, varför är det inte obligatorisk att smeta nyfödda med flytningar?
  • gbgumman

För att det är så vansinnigt roligt häftigt och underbart. Att känna urkvinnan är den bästa känslan jag känt.

Svar på tråden Varför föda naturligt?