• changes

10månaders,vägrar sova på morgonen

hon dotter är snart 10 månder och sömnen har aldrig varit ett problem. Hon har alltid sovit i sin egna säng och trivs superbra med det. Senaste halvåret har hon varit rätt regelbunden och vaknat 7 på morgonen och det har bara varit någon enstaka morgon då o då som hon inte vill sova. 

men senaste 2 veckorna vägrar hon sova längre än till 4-5 på morgonen, oavsett vilken tid man lägger henne på kvällen.  Hon sover hela natten varannan natt men varannan vaknar hon varje timme och gråter. 

Vi har provat alvedon som var rekommenderat av vårdguiden för det kunde vara tänder men det hjälper ändå inte och vi vill ju inte att hon ska gå på alvedon varje natt.

Det här beteendet stämmer inte riktigt in på separationsfasen som de brukar gå igenom vid 8-9 månader. Någon som har tips på vad för någon fas det här är eller vad vi kan göra. Min sambo är hemma med henne och håller på att gå upp i atomer.  

• Svar på tråden 10månaders,vägrar sova på morgonen
  • Natulcien

Barn utvecklas och förändras hela tiden. Hon kanske har tyckt om egen säng tidigare, men saknar närhet nu? Har ni provat att sova med henne?

• zumba

När lägger ni henne på kvällen ?

• changes

vi går och lägger henne vid 20,00, och vi har samma rutiner varje kväll. Hon har inge problem att somna över huvudtaget!

Vi har fast övertygelse att hon ska sova själv, både hon och vi sover bättre så.

Min gör sånt som fungerat tidigare, dvs ge nappen, gosefilt, önskar god natt och lägger oss igen.

Öronen har vi inte kollat, men borde hon inte vara grinigare då? 

• Natulcien
    changes skrev 2013-03-05 19:15:40 följande:
    vi går och lägger henne vid 20,00, och vi har samma rutiner varje kväll. Hon har inge problem att somna över huvudtaget!

Vi har fast övertygelse att hon ska sova själv, både hon och vi sover bättre så.

Min gör sånt som fungerat tidigare, dvs ge nappen, gosefilt, önskar god natt och lägger oss igen.

Öronen har vi inte kollat, men borde hon inte vara grinigare då? 
    Det kan vara lite farligt med "fasta övertygelser" när man har med små barn att göra. Deras behov och rutiner ändras ju ständigt. Kanske ni alla sover lite bättre tillsammans just nu? Om ni ändå måste springa fram och tillbaka så sover ni väl ändå inte bra?
  • Jisa

Jag håller med Natulcien, man ska vara försiktig med fasta övertygelser med så små barn.

Det händer så otroligt mycket i deras utveckling och vad de behöver kan variera. Vår son samsov i några veckor när han hade det tufft runt 1 års ålder. Nu sover han åter i sin säng och vill inte alls kramas hela nätterna som han ville då.

Om alvedonen inte hjälper så tycker jag att ni kan sluta ge den. Onödigt att ge medicin om man inte vet att det verkligen behövs.

Jag har inga konkreta råd att ge men alla såna där faser brukar gå över även fast det är jobbigt när man är mitt i dem. Så håll ut och ge barnet lite extra närhet är väl mitt enda råd :)

• Jisa

Och precis när jag postade inlägget kom jag på jag att vi hade precis likadant med vår son när han var 10mån. Vi var vandrande spöken på dagarna för han sov så dåligt.

För hans del var det nog en utvecklingsfas för rätt som det var sov han igen. Vi samsov då också för jag blev galen av att behöva kliva upp hela tiden.

• changes

mycket kan jag rubba mig med med henne men inte angående att sova i sin egna säng. 

Inatt sov hon som en stock, och vaknade vid strax innan 7, så nu har hoppet väckts att det kanske ger med sig lite nu. Iaf så man får sova någon morgon i veckan så blir det bra! 

• notice

Min dotter hade också en sån period när hon var runt 9-10 månader, det höll väl i sig i en månad ungefär. Att försöka få henne att somna om vid 4-5tiden var lönlöst utan då gick vi upp. Hon var frisk och hade inga tänder som var på väg upp utan det var bara en fas. Nu är hon 13 månader och ger mig ofta sovmorgnar ;)

• Antilopen

Hon kanske vaknar och är hungrig? Har ni testat att ge mat där vid 4-5 och se om hon somnar om?

Svar på tråden 10månaders,vägrar sova på morgonen