• Anonym (fettot)

Hängbuk + hopprep? Bra eller dåligt?

Såå.. Nu ska jag försöka göra något åt dessa 95 kg som ger mig ständig ångest! 
    Jag har köpt ett hopprep och ett par löpskor..
    De jag funderar över nu är att jag har hängmage.. Och hängbröst.. =/  
    (fått två barn på kort tid och massa vikt kvar från båda)

Kommer de bli värre av allt studdsande som blir genom hopprep och jogging? Borde jag tänka om och köra på annan träningsmetod? För jag vill absolut inte att de ska bli värre än de redan är. =(

Eller ska jag kanske "linda" mage och tuttar så de inte skumpar omkring så mycket? Hoppade nyss typ 100 ggr och de känndes lite skummt med mage och bröst som skumpade upp och ner. 

(Lär bli mest hopprep inne då de är för pinsamt att ut och springa offentligt när man dallrar som en förrymd geleklump)

Tips eller förslag på vad jag mer kan göra för att bli lite "fit" och andra metoder ifall detta inte är bra träning för mig. 

Tack :) 

• Svar på tråden Hängbuk + hopprep? Bra eller dåligt?
  • jashrinah

det är ingen fara , men visst det kan vara bekvämare att tex ha på sig ett stödlinne och så när man springer eller hoppar =) men tänk bara på att inte linda om förhårt för då blir det svårare att andas =) 

• Anonym

Akta dina knän bara eftersom du har så pass stor övervikt! Jag hade nog väntat med hoppandet ett tag.

• Anonym (fettot)
    jashrinah skrev 2013-03-05 12:29:16 följande:
    det är ingen fara , men visst det kan vara bekvämare att tex ha på sig ett stödlinne och så när man springer eller hoppar =) men tänk bara på att inte linda om förhårt för då blir det svårare att andas =) 
    Bra tips! Ska införskaffa stödlinne. :) 

• Tonårsmamman1

Börja så lugnt så at dina leder och muskler vänjer sig. Om du tycker det är jobbigt, så börja med spinning eller simmning, det är mer skonsamt, sedan kan du utöka/gå över till jogging och hopprep när du gått ner lite. Lycka till!

• Anonym (fettot)
    Anonym skrev 2013-03-05 12:30:43 följande:
    Akta dina knän bara eftersom du har så pass stor övervikt! Jag hade nog väntat med hoppandet ett tag.
    Jo de har jag tänkt på och tänker vara försiktig. Har bra benmuskler (tidigare ryttare + brottare) och hoppas att de kan hjälpa.. 
  • Anonym

Motionssimm är oxå en bra tränningsform.

• Anonym
    Anonym (fettot) skrev 2013-03-05 12:36:56 följande:
    Jo de har jag tänkt på och tänker vara försiktig. Har bra benmuskler (tidigare ryttare + brottare) och hoppas att de kan hjälpa.. 
    Bra!

Har du funderat något kring din kost då? Det är ju i regel a och o vid viktminskning.
  • Anonym (fettot)
    Anonym skrev 2013-03-05 12:38:10 följande:
    Motionssimm är oxå en bra tränningsform.
    Tonårsmamman1 skrev 2013-03-05 12:35:40 följande:
    Börja så lugnt så at dina leder och muskler vänjer sig. Om du tycker det är jobbigt, så börja med spinning eller simmning, det är mer skonsamt, sedan kan du utöka/gå över till jogging och hopprep när du gått ner lite. Lycka till!

Skulle aldrig sätta på mig baddräkt i min nuvarande kroppsform.. Och att köpa en spinningcykel är jag lite snål för.. Och sorligt nog känner jag mig för fet för gym.. Jag vet att de är lite snevriden bild av gymmet, men jag måste gå ner i vikt innan jag går dit.. (gymmet i min stad är som en fisk skål.. Glasväggar så alla som går utanför ser rakt in) 
  • Anonym

Har bara läst TS. Men hopprep är jättebra träning. Kombinera det med lite styrka hemma på golvet så behövs inga gym. Jogga gärna när vädret blir finare. Det behöver du också bara skor och sköna kläder för.

Däremot kanske det kan bli lite tråkigt att hoppa hopprep hela tiden (har också ett jag aldrig använder) men har du diciplinen så är själva träningsformen utmärkt.

har du en liten hall kan du springa fram och tillbaka i den med höga knän. Knäböj för rumpträning är bra.

Alltså allt du gör som innefattar rörelse och att du blir svettig är ju bra.

Men tänk på att kost är ÄNNU viktigare om ditt mål är att gå ner i vikt. man brukar säga 80% är kost och 20% är träning. Speciellt om man inte ska träna varje dag.

• Anonym (fettot)
    Anonym skrev 2013-03-05 12:41:44 följande:
    Bra!

Har du funderat något kring din kost då? Det är ju i regel a och o vid viktminskning.
    Jag är så slarvig med min mat. Främst vad de gäller att ta mig tiden att äta. Jag skippar alltid frukost för de är för tidigt. Äter max 2 ggr om dagen. Måste man äta fler mål mat? Och räcker de att skära ner / utesluta ris, pasta och potatis ur kosten? 
Svar på tråden Hängbuk + hopprep? Bra eller dåligt?