• Turbo2013

Dygnsrytm/sovvanor för 6 veckors bebis?

Hej,

Vet att det inte finns något facit... men hur sover/äter era bebisar runt 6 veckor?
    Vår lilla är 6 veckor på fredag och äter ca var 3e timme och sover lite strött under dagen. Fast just nu har hon snart sovit i 3.5 timme....undrar om jag ska väcka henne för mat? Varför sover hon inte så på natten... Hon har lite magknip/körningar i magen så om hon inte hinner somna innan de startar så är hon "kinkig" emellan målen och sover bara korta stunder...
    Hur har ni det?

Längtar efter lite glesare mål på natten och ammar hellre på dagen men vad jag vill är ju inte så intressant

Ha en bra dag! 

• Svar på tråden Dygnsrytm/sovvanor för 6 veckors bebis?
  • Takex

När min som var 6 veckor så fick han sova så länge han ville :) han sov hit och dit och upp och ner så jag införde ett varannan timma schema på dagen. Efter varje vaken timma nattade jag honom så fick han sova så länge han ville då. Han sov alltid på mig så oftast sov han en timme och var vaken en timme. Rätt snabbt efter det började han sova "hela nätter" med andra ord 5-6 timmar på raken på natten och det var jätteskönt!

• Natulcien

I den åldern var det lite vilda västern... Han åt när han var hungrig, vilket kunde vara med en halv till två timmars mellanrum. Och han sov när han var trött. Ibland sov han 10 min, ibland 45 min, ibland 2 timmar.
    Vi följde bara sonens behov, och runt 3 månader hade han själv styrt upp sitt dygn och sov mer regelbundet på dagarna och hela nätterna.
    Se bara till att ha det tyst, mörkt och stilla på natten och ljust, ljud och rörelse på dagen så hittar han snart en mer "civiliserad" dygnsrytm.

• Turbo2013

Hej
    Tack för era svar!
    Det jag tycker är besvärligt är att hon ofta inte kan sova så länge för (som jag gissar) hon har magknip, jag riktigt hör hur d bubblar i magen på henne. Har jag tur hinner hon somna in ordentligt och sover då igenom det men oftast inte :(
    Men som ni säger.. Man får följa deras rytm och sakta men säkert skapas rutinerna...
    :)

• Natulcien
    Turbo2013 skrev 2013-03-05 19:26:25 följande:
    Hej
    Tack för era svar!
    Det jag tycker är besvärligt är att hon ofta inte kan sova så länge för (som jag gissar) hon har magknip, jag riktigt hör hur d bubblar i magen på henne. Har jag tur hinner hon somna in ordentligt och sover då igenom det men oftast inte :(
    Men som ni säger.. Man får följa deras rytm och sakta men säkert skapas rutinerna...
    Sempers magdroppar hjälpte vår sons mage... Provat dem?
  • Turbo2013

Hej!
    Ja vi kör sempers droppar sen knappt en vecka tillbaka. Jag kör även mjölkfritt sen ngn vecka men vet inte om d hjälper... Lite magkör kanske de har ändå? Som växtvärk liksom? Det går verkligen i omgångar, skrik sen lugn nga minuter sen skrik.. Så inget ihållande i timmar. Kolik? Hoppas det är en fas...

• skogsvitter
    Turbo2013 skrev 2013-03-06 09:35:03 följande:
    Hej!
    Ja vi kör sempers droppar sen knappt en vecka tillbaka. Jag kör även mjölkfritt sen ngn vecka men vet inte om d hjälper... Lite magkör kanske de har ändå? Som växtvärk liksom? Det går verkligen i omgångar, skrik sen lugn nga minuter sen skrik.. Så inget ihållande i timmar. Kolik? Hoppas det är en fas...
    Det räcker inte med bara en vecka innan du får effekt, rekommendationen är att avhålla sig från mjölkprodukter i åtminstone fyra veckor innan man säkert kan se om mjölkallergi är orsaken. Viktigt också att komma ihåg att man ska undvika allt mjölkprotein. Även en hel del torrprodukter innehåller mjölk som kan vara lätta att glömma bort. Pulversåser tex.

Det skrikbeteende du beskriver låter mer som ev hunger, eller åtminstone viljan att amma? Det är ju ovanligt sällan att äta var tredje timme, vad händer om du erbjuder bröstet direkt? Amning hjälper magen att jobba och frigör hormoner som smärtlindrar, så det är uteslutande en fördel att amma om bebisen har lite problem med magen. Amning är mycket mer än bara mat!
  • Turbo2013

Hej!
    Ja jag får ha lite tålamod med mjölkfri kost... Och som du säger man får läsa på allt. Hoppas jag inte missar ngtð???

Försöker amma så fort jag ser hennes tecken på mat men ibland vill hon inte och när hon skriker så mkt blir hon inte ens lugn av att ligga vid bröstet... Svårt... Men men jag lever på att det kommer bli bättre som alla säger... Hon är bara 6 veckor än så jag är nog otålig också ;)

• skogsvitter
    Turbo2013 skrev 2013-03-06 10:46:53 följande:
    Hej!
    Ja jag får ha lite tålamod med mjölkfri kost... Och som du säger man får läsa på allt. Hoppas jag inte missar ngt😜

Försöker amma så fort jag ser hennes tecken på mat men ibland vill hon inte och när hon skriker så mkt blir hon inte ens lugn av att ligga vid bröstet... Svårt... Men men jag lever på att det kommer bli bättre som alla säger... Hon är bara 6 veckor än så jag är nog otålig också ;)
    Minns hur det var, min äldsta hade kolik och det var inte alltid det gick att amma, hon  kunde ofta gå från 0 till 100 på mindre än en sekund... så ibland var hon för upprörd. Det var extremt sällan hon visade de klassiska hungertecknen, det var liksom allt eller inget. Ångrade dock då att jag inte var mer aktiv att ge henne bröstet redan tidigt. Istället fick vi höra från BVC att jag borde glesa ut amningarna så allt blev ju helt fel... sen insåg jag att det inte höll och jag började erbjuda bröstet mycket oftare, då lyckades hon ta bröstet innan hon liksom hann skrika upp sig. Då kunde hon ligga timmar i sträck och maratonamma, men då var hon åtminstone nöjd Utöver det bar jag i bärsjal väldigt mycket.
  • Takex

Kan vara så enkelt annars att hon är en luft sväljare som jag och även min son. Då får du rapa extra noga, vet att det är klurigt i den åldern när man gärna ammar dom till sömns för att det är smidigt, minifom hjälper också bra mot gaser. Sempers gjorde inte så värst mycket för min sons gaser, det är vad jag förstår bakterier som man tillför magen medan minifom hjälper till att bryta ner gaserna ?

Svar på tråden Dygnsrytm/sovvanor för 6 veckors bebis?