• Adnama

Fler som snart ska hämta hem valp ?

Vi ska snart hämta hem vår lilla cavapoo valp ( blandning mellan dvärg pudel och cavalier king charles), 

Är det någon annan som har en cavapoo ?

Någon annan som snart ska hämta hem valp ? Tänkte man kunde dela med sig av tips och ideer här :)      

• Svar på tråden Fler som snart ska hämta hem valp ?
  • 78L

Jag hade också valt sobel i första hand.
    Och trefärgad i andra hand.
    De är så himla fina.
    Ändan sedan man såg Lassie som liten så har jag varit svag för den färgen.
    Ser också fram emot bild.
    De är grymt söta som valpar.
    De måste vara pyttesmå när man får dem

• Sthlm Cicci

Han kommer väga +-20 kg. Och vara ca 40 cm hög.

Hur stor blir sheltisarna? Var jätte länge sen jag såg en...

• 78L

4 kg nu måste vara ganska mycket, om han ska sluta växa runt 20.
    Han är ju inte så gammal.
    40 hög som vuxen, hur hög är han nu då?

Enzo är någonstans mellan 35-40 nu.
    Han har vuxit 5,5 kg på 2 1/2 vecka.
    Och då är han fortfarande ganska tanig under pälsen

Alla små raser måste vara pyttesmå och ursöta när de är valpar.
    Såg en Jack russelvalp en gång, den såg ut som en liten leksakshund.

• Sthlm Cicci

Han är väl 1-1,5 dm hög. Staffarna har ju otroligt mkt massa på sina kroppar.. :) Krut är kort och tjock. ;D

• vargaa

Min syster har/haft blå och trefärgad collie så sobel är lite "ovanlig" färg för mina ögon. Tycker att blå verkar vara vanligt nuförtien. Men när det kommer till sheltie är väl sobel iof vanligast kanske, och sen trefärgad. Men men, sobel är så vackert i sin enkelhet tycker jag. :)

Appropå storlek tror jag att det är proportionerna som gör valpen mer än storleken. Enzo ser väldigt valpig och go ut så jag tror att han är minst lika söt som en mindre valp. Samson är inte så valpig egentligen, ser mer ut som en liten hund. :p

Vill gärna se en bild på Krut! :D 

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • Sthlm Cicci

Kan ju inte ladda upp bild på fl skit app. :(

Vad ger ni era valpar för mat? Och vad kommer dom äta som vuxna?

• 78L

Oj vad låg Krut är för att väga 4 kg.
    Jag skulle också vilja se bild på honom.
    Han måste vara jättesöt.

Vargaa: Enzo ser definitivt valpig ut och han är grymt söt.
    De stora valparna har helt galna proportioner precis som du säger.
    Tassarna är lika stora som på min leonberger.
    Och pälsen är så mjuk och ullig så han ser ut att att platsa bland barnens mjukisdjur.
    Och klumpig är han, snubblar, tappa balansen och springer fortare än benen bär så han faller.
    Men han börjar få lite bättre koll nu.
    Jag har två stora redan ändå blir man lika förvånad igen att de växer så enormt fort.

Han bits knappt mer och släpper barnens leksaker mm när vi säger nej nu.
    Inga olyckor alls de senaste dagarna.
    Det tar sig, sakta men säkert.
    Båda de stora har intagit mammaroll nu för honom och de trivs ihop alla tre.

Jag ger Royal canin giant puppy till mat.
    Han ska få det tills han är 8 månader sen ska jag byta till billigare foder.
    De andra äter pedigree.
    Jag har gett de andra dyrt foder medan de växer fort och sedan bytt till billigare.
    Maten går åt snabbt och första 15 kg säcken är redan nere på 1/3 kvar.
    Han äter sååå sakta. En kula i tagen och går ofta ifrån efter några kulor.
    Ska man få i han allt får man sitta och rulla en kula i taget till honom på golvet.
    Då blir det en lek och han ser ut som en kattunge som jagar en leksak.
    Dålig vana, jag vet....

• Sthlm Cicci

Just nu äter krut purina och VOH. Men jag kommer vänja över honom på standardt. Som enligt mig är ett grymt bra foder, för en billig peng. :)

• vargaa

Jag ger Doggy Prima som han fick hos uppfödaren änsålänge. Ville inte byta foder direkt. Nu ska han få Acana är planen. Som vuxen vet jag inte än. Samma som den stora ska han äta iaf, vill kunna ha fri tillgång om dom klarar det trots att dom är två. Ska kolla på standart som du tipsade! :)

• vargaa

Idag har Samson varit hos veterinären. Under en kort visit i stallet råkade han bli trampad olyckligt och skadade trampdynan illa. Han blev sövd, röntgad och sydd (och lite kapad) men mår under omständigheterna bra. Han jagar katterna, stödjer helt på benet och verkar tycka att tratten gör lekarna till lite mer sport än vanligt. Han ville leka med katterna innan vi ens kommit in till veterinären så han tog det hela bra ändå. Han var inte rädd eller orolig ens när jag tog upp honom precis när det hänt. Men det är fruktansvärt olyckligt att ha ska behöva råka ut för en sån onödig olycka. Ingenting speciellt hände, han råkade bara stå på fel ställe när hästen skrittade lugnt.

Tack gode gud för veterinärer!

Svar på tråden Fler som snart ska hämta hem valp ?