Vad sjutton ska vi äta?
Är en familj på fyra personer, två vuxna, en bebis och en tvååring. Har supersvårt att komma på mat och maken klagar över att det blir för mycket kyckling hemma. Vi har alla olika preferenser som gör det svårt för mig att komma på vad vi ska äta (jag är föräldraledig och lagar oftast maten på veckorna).
Jag var vegetarian i 15 år och vill helst äta vegetariskt. Sedan jag träffade min man har jag dock börjat äta fisk och kyckling, eftersom vi hade så svårt att enas om maten och vi inte vill laga två rätter. Jag äter dessutom lchf-inspirerat och undviker "rena" kolhydrater (ris, pasta, bröd, potatis osv) så gott jag kan.
Maken älskar kött och tycker inte att en vegetarisk måltid är komplett. Han äter inte gris och äter bara halalkött. Han äter sällan kött hemma, men tillagar det ibland.
Tvååringen gillar inga grönsaker alls och tycker inte om mat som är alltför "ihopgeggad". Han gillar vegetariska korvar, vegebullar osv. Älskar lax och gillar kyckling. Äter kött ibland med sin pappa, men det är väl ingen favorit.
Bebisen har inte börjat med mat än.
Vi äter oftast fisk (mest lax), kyckling i olika former, vegetariska helfabrikat som korv eller burgare, med ris eller pasta för mannen och barnen och grönsaker till mig. Gör en del rotfrukter i ugnen, har ofta sås till maten baserade på crème fraîche. Jag försöker laga ny mat så ofta jag kan, men det blir ju mest med samma gamla kyckling och fisk.
Tilläggas bör att jag inte heller vill äta kyckling så ofta av många olika skäl. Skulle helst vilja ha en helvegetarisk familj, men så kommer det aldrig att bli här.
Jag vill ha tips på vad vi kan äta som skulle göra alla nöjda och som inte innebär en massa extrajobb. Hoppas någon kan hjälpa till! :)