• Längtanefterlilladig

Känner någon igen sig?Suddig syn

Hej på er! Jag har ett bekymmer som jag har haft i ca 6 månader. Jag har varit hos optiker & tagit upp det med min läkare. Men ingen vet vad problemet är. Jag har dålig syn -6 & bär linser varje dag. Har sett bra med linserna innan. Sedan 6 månader tillbaka har min syn ändrats. Jag kan inte riktigt förklara det med jag ser suddigt på långt håll, har väldigt svårt att se skyltar på långt håll när jag kör bil, se på långt håll överhuvudtaget är svårt. Jag kan inte fokusera blicken. Den är som när man ställer in en kamera & den ska fokusera. Låter konstigt kanske. Då tänker ni, skaffa starkare linser. Men optiken har försökt med starkare/svagare linser. Funkade inte. Jag har också svårt att se snabbt med ögonen om jag rör snabbt på huvudet hänger inte ögonen med. Jag blir också yr. Jag har varit stressad, har TAGIT pergotime men inte nu mer. Är ofta spänd i nacken & axlarna. Men får massage varje kväll av min snälla man. Jag har tagit sköldkörtelsprover som enligt läkaren var normala men jag tror ändå att detta hänger ihop med sköldkörteln. Är det någon som haft det såhär? Vad berodde det på? Åtgärd? Jag ska ringa en ögonläkare & beställa tid.

• Svar på tråden Känner någon igen sig?Suddig syn
  • Anonym

Du behöver ingen ögonläkare tror jag... du behöver en neurolog (hjärnläkare) och en röntgen av ditt hivid och titta efter ev. tumörer....

• Anonym

Vad säger din ögonläkare? Styrka -6 är väl ändå ganska illa? Fungerar det med glasögon dvs ser du bättre med dem? Överanstränger du ögonen genom att läsa på nära håll med dina korrigerande linser? (Har hört om att det kan uppstå kramp i ögonmusklerna som justerar linsen). Hur gammal är du (ålderssynthet)?

• Längtanefterlilladig

Oj!Tumörer lät drastiskt. Då ska man ha många andra symtom som jag inte tycker jag har. Jag är 28 år. Har glasögon endast en stund innan läggdags & en stund på morgonen innan linserna åker i. Ser inte så bra med glasögonen de är lite svaga. Jag har haft synfel sedan jag var 8 år. Blivit sämre. Även mina syskon har dålig syn. Jag har haft linser sedan 1998. Alltid funkat bra.

• Anonym

Det kan ju vara så att du egentligen börjar behöva progressiva glas. Vanligen är man ju lite äldre då (jag var runt 40 och andra kanske inte får det förrän upp emot 50) men eftersom du har -6 är det så pass dåligt, att du kanske kan tänkas "känna av" det tidigare. En kollega (som vill ha linser) har "läsglasögon" vid läsning (dvs. har kvar sina linser och sätter dessutom på ett par vanliga läsglasögon som de långsynta brukar använda (t ex styrka +3)). Kanske kan du fundera på om det kan vara idé för dig att prova med ett par läsglasögon från någon "mack" för att testa. Om du läser på nära håll med linser för att korrigera närsynthet, måste du ju krampa musklerna kring linsen för att kompensera att du kompenserat närsyntheten.

• slamkrypare

Det du skriver att det känns som en kamera som försöker ställa fokus, precis det känner jag igen! Så fick jag för ett tag sen när jag provade ett annat märke på linser och optikern inte tänkte på att de var utformade på ett sätt (fråga mig inte hur, det minns jag inte) så man skulle ta lite svagare styrka än tidigare, tror att vi gick från -5,75 till -5,25 och då slutade min "autofokus" att krångla. Men du säger att ni redan har provat att ändra styrkan både uppåt och neråt och att problemet kvarstår, så det verkar inte vara det som har hänt dig. Antar att ni har kollat ev brytningsfel också, så att det inte är sånt som spökar.

För övrigt har jag också problem med stress och spänningar/låsningar i nacken. När det är som värst kan jag ibland uppleva synstörningar, det blir suddigt och ögonen hänger inte riktigt med om jag vänder mig för snabbt. Men det är ytterst kortvarigt, oftast bara någon kväll eller max ett par dagar. Men då går jag också hos en naprapat vid behov, så jag hinner förstås inte gå med det så länge. Kanske är något att prova för dig?

Din optiker verkar annars ha gjort vad man kan, du får kanske tjata lite mer på vården istället. Har du tagit andra prover än sköldkörteln? Om inte borde du nog ta kontakt med dem igen och be om en andra bedömning.

Svar på tråden Känner någon igen sig?Suddig syn