• Anonym (undrar)

Ska vi diskutera en gång för alla om vad som gäller vid bjudningar?

Det är många trådar som startas om mat. En är bortbjuden och erbjuds kött, gratäng och sallad, och är vegetarian. Den andra är vegetarian och serverar quorngryta till sina köttätande vänner. En tredje käkar LCHF och en fjärde äter lågkaloridiet.

Hur gör man som värd/värdinna, vad är okej och inte?

Varför antar många vegetarianer att köttätarna kan äta vegetariskt? Varför kan inte köttätarna få anta att vegetarianerna kan äta kött? Varför ska en grupp respekteras och inte den andra.

Hoppas på en intressant och givande matdiskussion.

• Svar på tråden Ska vi diskutera en gång för alla om vad som gäller vid bjudningar?
  • Tramptass

Förstår inte hur det kan bli en stor grej av detta? Bjuder jag hem vänner på middag vill jag att de ska gå därifrån mätta och belåtna. Blir de det om de är vegetarianer och jag serverar kött? Troligtvis inte.

Nyckelordet är respekt.

Man bjuder inte en vegetarian på kött av den anledningen att hen har en övertygelse om att det är fel att äta kött. Men varför skulle en vegetarian inte kunna bjuda på vegetarisk kost? Måste man äta kött vid VARJE måltid för att man är köttätare? Tycker att just den diskussionen är löjlig. (Är skillnad om man VET innan att den man bjuder inte gillar just quorn tex. Man bjuder inte på sånt som man vet att gästen ogillar.)

• Tow2Mater
    Tramptass skrev 2013-03-05 20:38:11 följande:
    Men varför skulle en vegetarian inte kunna bjuda på vegetarisk kost? Måste man äta kött vid VARJE måltid för att man är köttätare?
    Vill man gora  kottätare mätta och belåtna krävs nästan kott. Vegetarianen kan ju iallafall vara hyfsad och tala om i forväg vad som ska serveras, så man får chansen att ta med eget om man inte tror sig kunna äta eller bli mätt o belåten av det som serveras.
  • jashrinah

scenario middag med vänner :
    gäster: 
    en vegan
    en vegetatian
    en köttätare som inte äter grönsaker 
    en muslim 
    en lchf 
    en VLCD 
    en glutenallergiker 
    en laktosintolerant 
    en allätare 

om jag vore värdinna: 
    serverar tacos , ingredienser som kommer finnas på bordet är då 
    majs
    tomat
    gurka
    sallad
    gräddfil 
    tacosås 
    köttfärs och qournfärs
    tackochips 
    tackobröd , hårda 
    tacobröd mjuka från specialkost hyllan , mjölk och glutenfria
    ost 
    jordnötter 
    banan 
    paprika 
    mm.........

alla tar det dem vill äta och det dem tål.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Varför antar många vegetarianer att köttätarna kan äta vegetariskt?
    för att körtätare kan   äta vegetariskt , dem har inget dåligt samvete som attackerar dem efter de käkat en morot , och för att den vegetariska maten är precis som den "vanliga" fast utan kött.

Varför kan inte köttätarna få anta att vegetarianerna kan äta kött?

självklar kan dem anta det men det vore ju urbota korkat att anta att en vegetarian skulle äta kött eftersom vegetarian betyder att man inte äter kött. 

Varför ska en grupp respekteras och inte den andra.

vem har sagt att någon grupp inte skall resekteras ?! 
  • Anonym (undrar)
    Förstår inte hur det kan bli en stor grej av detta? Bjuder jag hem vänner på middag vill jag att de ska gå därifrån mätta och belåtna. Blir de det om de är vegetarianer och jag serverar kött? Troligtvis inte.

Nyckelordet är respekt.

Man bjuder inte en vegetarian på kött av den anledningen att hen har en övertygelse om att det är fel att äta kött. Men varför skulle en vegetarian inte kunna bjuda på vegetarisk kost? Måste man äta kött vid VARJE måltid för att man är köttätare? Tycker att just den diskussionen är löjlig. (Är skillnad om man VET innan att den man bjuder inte gillar just quorn tex. Man bjuder inte på sånt som man vet att gästen ogillar.)
    Alla äter inte vegetariskt. Ska inte det respekteras?
    Tow2Mater skrev 2013-03-05 20:43:16 följande:
    Vill man gora  kottätare mätta och belåtna krävs nästan kott. Vegetarianen kan ju iallafall vara hyfsad och tala om i forväg vad som ska serveras, så man får chansen att ta med eget om man inte tror sig kunna äta eller bli mätt o belåten av det som serveras.
    Ja, då kan man ta med eget kött tänker jag.

• Nyfiken gul

bjuder man hem folk man känner så har man väl redan från början klart för sig vad som äts och inte äts. 

Jag skulle aldrig få för mig att servera skinkstek till en vegetarian bara för att ....   det är respektlöst.

Däremot är en vegetarisk kost inget konstigt.

Jag kan välja att servera falaffel helt enkelt för att det är gott och något många känner igen och faktiskt äter. 

Det brukar finnas gott om maträtter att bjuda på som gör alla mätta och nöjda.

Jag tror snarare många gnäller vid bjudningar för att man är lat och bekväm , det kräver en viss ansträgning att inte servera pommes, bea och en biff.   

Däremot har jag inget problem med att laga extra  specialkost för en som är allergisk eller pga hälsoskäl äter särskild kost (diabetiker, gbp-opererade, chrons sjukdom , osv.. ) 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • bradfield

Nyckelordet är respekt.

Jag håller helt med dig, man vill ju ha en trevlig stund. Varför bjuda en vegetarian på kött, man bjuder väl inte på middag för att provocera? Jag skulle inte bjuda en vegetarian på kött, inte bjuda en muslim på fläsk och om jag hade en gäst som var allergisk skulle jag såklart inte bjuda på något den var allergisk mot.

Någon som äter kött äter ju inte BARA kött, så vad gör det om en vegetarian (eller köttätare) bjuder på en vegetarisk lasagne som hen tycker är jättegod? 
  • Anonym (undrar)
    jashrinah skrev 2013-03-05 20:44:15 följande:
    scenario middag med vänner :
    gäster: 
    en vegan
    en vegetatian
    en köttätare som inte äter grönsaker 
    en muslim 
    en lchf 
    en VLCD 
    en glutenallergiker 
    en laktosintolerant 
    en allätare 

om jag vore värdinna: 
    serverar tacos , ingredienser som kommer finnas på bordet är då 
    majs
    tomat
    gurka
    sallad
    gräddfil 
    tacosås 
    köttfärs och qournfärs
    tackochips 
    tackobröd , hårda 
    tacobröd mjuka från specialkost hyllan , mjölk och glutenfria
    ost 
    jordnötter 
    banan 
    paprika 
    mm.........

alla tar det dem vill äta och det dem tål.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------------
    Varför antar många vegetarianer att köttätarna kan äta vegetariskt?
    för att körtätare kan   äta vegetariskt , dem har inget dåligt samvete som attackerar dem efter de käkat en morot , och för att den vegetariska maten är precis som den "vanliga" fast utan kött.

Varför kan inte köttätarna få anta att vegetarianerna kan äta kött?

självklar kan dem anta det men det vore ju urbota korkat att anta att en vegetarian skulle äta kött eftersom vegetarian betyder att man inte äter kött. 

Varför ska en grupp respekteras och inte den andra.

vem har sagt att någon grupp inte skall resekteras ?! 
    Spännande!

Jag vet många vuxna som INTE KAN äta vegetariskt. Visst, en pasta med ketchup men hur bra middag är det? Vegetariska grytor, grillade grönsaker, sallader osv vet jag många normala vuxna som ratar. Ska inte även det respekteras och den vegetarianske värden servera något som den grönsaksratande gästen faktiskt kan äta?
  • Kallebus

Jag försöker verkligen ha koll på vad alla tål och gillar.
    Däremot så anpassar jag kanske inte allt utan en del och fixar alternativ.
    Det viktigaste tycker jag, är att ingen känner sig bortglömd eller överkörd och så omger jag mig bara med trevliga och tacksamma vänner och familjemedlemmar Flört

• Anonym (undrar)
    bradfield skrev 2013-03-05 20:46:13 följande:
    Jag håller helt med dig, man vill ju ha en trevlig stund. Varför bjuda en vegetarian på kött, man bjuder väl inte på middag för att provocera? Jag skulle inte bjuda en vegetarian på kött, inte bjuda en muslim på fläsk och om jag hade en gäst som var allergisk skulle jag såklart inte bjuda på något den var allergisk mot.

Någon som äter kött äter ju inte BARA kött, så vad gör det om en vegetarian (eller köttätare) bjuder på en vegetarisk lasagne som hen tycker är jättegod? 
    Jag vet vuxna människor som kräver sin korv, kött, fisk till maten för det enda som går ner är det och potatisen och såsen. Det är märkligt i mina ögon men jag vet att skulle jag bjuda på en vegetarisk måltid så skulle de inte äta.
  • Anonym (undrar)
    Kallebus skrev 2013-03-05 20:48:24 följande:
    Jag försöker verkligen ha koll på vad alla tål och gillar.
    Däremot så anpassar jag kanske inte allt utan en del och fixar alternativ.
    Det viktigaste tycker jag, är att ingen känner sig bortglömd eller överkörd och så omger jag mig bara med trevliga och tacksamma vänner och familjemedlemmar Flört
    Framgåmgsrecept! Solig
Svar på tråden Ska vi diskutera en gång för alla om vad som gäller vid bjudningar?