• Aileen Allannah

Ni med långa barn, vad har ni för vagnar?

Min tvååring är lång och hyfsat tung, och han behöver en ny vagn. Han sover fortfarande på dagen och behöver således en vagn med liggläge, och jag vill att den ska vara stadig. Var sugen på en Emmaljunga Scooter, men sen upptäckte jag att deras fotstöd är av plast, och inte får belastas med mer än tre kilo. Det fungerar inte för oss.

Den får heller inte vara för dyr, men det viktigaste är som sagt att liggytan är lång och att man kan sova bra i den.

Hit me!

• Svar på tråden Ni med långa barn, vad har ni för vagnar?
  • Philippa

Hur lång är barnet?

Maxvikt på 3 kg på fotstödet är normalt, tror det gäller alla vagnar... barnets ben kan omöjligt väga mer än 3 kg...? 

• Aileen Allannah
    Philippa skrev 2013-03-05 20:47:26 följande:
    Hur lång är barnet?

Maxvikt på 3 kg på fotstödet är normalt, tror det gäller alla vagnar... barnets ben kan omöjligt väga mer än 3 kg...? 
    Drygt 96 cm. Och nej, självklart väger inte benen mer än tre kilo, men den måste tåla mer belastning än så.
  • Philippa
    Aileen Allannah skrev 2013-03-05 20:51:24 följande:
    Drygt 96 cm. Och nej, självklart väger inte benen mer än tre kilo, men den måste tåla mer belastning än så.

Varför ska ett fotstöd tåla mer?

Tror nämligen maxvikten på 3 kg är samma på alla vagnar.... 
  • santana01

Vi har en Britax B-agile, just för att vår dotter är ganska lång (2 år 4 mån och ca 95 cm), och den är verkligen rymlig, det finns gott om växtmån ifall hon skulle behöva vagnen länge. Dessutom har den jättebra liggläge och hon sover väldigt gott i den.

Tyvärr kan den nog inte kallas stadig, den är väldigt lätt och därför kanske lite skranglig.

• enlitenbitkaka
    Aileen Allannah skrev 2013-03-05 20:51:24 följande:
    Varför då? Vad ska du transportera på fotstödet? Babyjogger city mini GT är relativt rymlig och tar 35kg liksom Urban Jungle. Brio Go har lång rygg, dock lite kort fotstöd.
    Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • hannis

Min 3-åring är 98 cm och han sover jättebra i en Babyjogger city elite. Maxvikten på den är 34 kg...

• Aileen Allannah
    Philippa skrev 2013-03-05 21:04:13 följande:

Varför ska ett fotstöd tåla mer?

Tror nämligen maxvikten på 3 kg är samma på alla vagnar.... 
    För oss behövs det, därför försvinner scootern. Tidigare modeller hade fotstöd i metall, vilket skulle passa oss bättre. Att den inte är godkänd för mer än tre kilo är en sak, men att den faktiskt tål mer än det är viktigt.
    enlitenbitkaka skrev 2013-03-05 21:07:05 följande:
    Varför då? Vad ska du transportera på fotstödet? Babyjogger city mini GT är relativt rymlig och tar 35kg liksom Urban Jungle. Brio Go har lång rygg, dock lite kort fotstöd.
    Jag ska inte transportera någonting på fotstödet. Jag har tittat på en GT, har du provat den med sovande barn? Man kan ju inte reglera fotstödet på den och jag funderar på om det funkar att ha som sovvagn i längden? En Go har vi haft, och visst är den rymlig, men just fotstödet stör mig...
    santana01 skrev 2013-03-05 21:05:05 följande:
    Vi har en Britax B-agile, just för att vår dotter är ganska lång (2 år 4 mån och ca 95 cm), och den är verkligen rymlig, det finns gott om växtmån ifall hon skulle behöva vagnen länge. Dessutom har den jättebra liggläge och hon sover väldigt gott i den.

Tyvärr kan den nog inte kallas stadig, den är väldigt lätt och därför kanske lite skranglig.

Åh, vad synd! Har hört en del gott om den i övrigt, men att den just är lite ranglig... :S
  • Aileen Allannah
    hannis skrev 2013-03-05 21:11:07 följande:
    Min 3-åring är 98 cm och han sover jättebra i en Babyjogger city elite. Maxvikten på den är 34 kg...
    Jag frågar dig detsamma, funkar det trots att man inte kan reglera fotstödet?
  • FOA

Vi har bla UJ, Teutonia Fun och MacLaren. Antar att Brio Race inte är aktuell då den bara har viloläge.

Om du står ut med begagnat skulle jag rekommendera att du köpte en äldre model Brio eller EL då de gamla vagnarna är både rymligare och tål mer.

• Aileen Allannah
    FOA skrev 2013-03-05 21:16:36 följande:
    Vi har bla UJ, Teutonia Fun och MacLaren. Antar att Brio Race inte är aktuell då den bara har viloläge.

Om du står ut med begagnat skulle jag rekommendera att du köpte en äldre model Brio eller EL då de gamla vagnarna är både rymligare och tål mer.
    Jag kan utan tvekan stå ut med begagnat, och en lite äldre Emmaljunga håller jag utkik efter, men folk håller hårt i dem häromkring. Är Fun så lång i ryggen?
Svar på tråden Ni med långa barn, vad har ni för vagnar?