• Camelia69

Kan personlig assistans rädda familjen?

Hej alla kloka,jag skulle behöva lite goda råd. Vår familj mår så dåligt och jag undrar om jag har för högt ställda krav på att få utökad hjälp av kommunen!? Jag och min man har två barn,en sjuårig son med svår autism och svår utvstörning och en tolvårig dotter med autismliknande symtom. Lilla killen går i särskola där han trivs,och där har han även sitt kortis. På kortis är han en gång i veckan,sover över från en vardag till en annan. Då har vi andra en kväll och natt att "krascha" på efter att man röjt och tvättat som en galning. Sen har vi också 7 timmars avlösning i hemmet per vecka för honom,och det delar vi upp på två tillfällen. Vår avlösare är guld för oss och hon orkar ta med honom på roliga saker som museum och upplevelsecenter. För vår dotter har vi ingen hjälp då hon har väldigt svårt att fungera med andra än oss. Hon kommer nog snart att får en Aspberger +add diagnos. Hur är då sonens svårigheter? Blöjor 24 timmar,sliter av dem så fort vi inte ser för att "roa" sig,med jobbiga följder,nerkletad säng varje morgon,behöver kläs,tvättas,matas (ofta med viss tvång för att öht få i sig någon näring),har inget språk eller annat kommunikationssätt trots att vi tränar pecs hela tiden, har mycket begränsad förståelse för ord, Äter och dricker alla små saker som går att svälja som kulor,stenar,knappar,jord, vattenpölar,mm och får då ont i magen. Sätter på vattenkranar överallt eller häller ut vatten på golvet,klättrar upp i höga skåp,springer iväg och förstår ej faror med bilar eller höga höjder. Är extremt aktiv och joggar runt i vår trea,med avbrott för studs i soffan och sängen. Han är ungefär som en ettårig som alltid behöver passas. Nätterna är ibland lugna men i perioder är han vaken flera timmar varje natt. Humöret är hans starkaste sida då han ofta är glad!! tyvärr får han ändå utbrott och biter sig själv och andra mm.Äktenskapet är på fallrepet och vi går hos en psykolog på habiliteringen. Nyss bad jag om ytterligare en natt per vecka på kortis och lite extra om vi tex skulle resa bort någon gång. Nu har vi fått till svar att vi kan få sju nätter per månad men då minska avlösningen i hemmet till fyra timmar i veckan. Jag blev så besviken och ledsen över vad jag upplever som total oförståelse för vår familjs situation. Lillpojken är den som faktiskt mår jättebra oftast men dottern har problem med kompisar,svårt med läxor och yttre krav och allt som hör till hennes diagnoser. Jag själv är halvtids sjukskriven för depression och ångest. Men vad deppigt detta blev.. Och osammanhängande. Jag vill gärna ha en personlig assistent till sonen om jag fick välja drömscenario. Då skulle allt och alla bli gladare. Tror ni att vi kan bli beviljade det?

• Svar på tråden Kan personlig assistans rädda familjen?
  • Annat78

Jag vet inte om ni kan få personlig assistans men ni ska ansöka om det ni vill ha. Får ni avslag kan ni överklaga. Vill ni ha mer tid på kortids så ansök om det ni vill ha, tex en natt till per vecka. Låt inte handläggaren "snacka bort" er ansökan, jag är lite fördomsfull men vet att det ofta sker tyvärr... Med en natt till per vecka kanske ni orkar lite mer.

• Busbellan

Vet du, det låter exakt som du beskriver min 9-åriga son med medelsvår utv.störning och autism. Exakt allt stämmer in på honom och ja vi går på knäna här hemma.
    Vi har sedan han var 5,5 år haft korttids en natt i veckan samt var tredje helg fre-sön och utan det hade vi inte överlevt.
    Nu har vi sökt assistans och ska ha hembesök av fk och kommunen imorgon så vi får se hur det går sen men vi är hoppfulla än!
    Kommer vi bara upp i 20 timmar grundläggande behov/vecka så borde vi kunna få för den aktiva tillsynen sen.
    Tycker absolut ni ska försöka söka assistans!    

Mamma till Nora, August och Ella
  • kaffemamma

vi ansökte om personlig assistans via Humana och fick det beviljat för sonen strax innan han fyllde 8 år. Han har autism och utvecklingstörning, men av det du beskriver är hans behov ändå mindre än din sons. Det gör stor skillnad för familjen! Vid autism är det viktigt att se till att kommunikation verkligen tas upp som ett grundläggande behov - för det är det - och då kommer man lättare upp i timmar.  De flesta assistansbolag sköter det mesta vad det gäller ansökningar åt dig mot att du senare anlitar deras tjänster. Jag, maken och sonens farmor  delar just nu på tjänsten som personlig assistent åt sonen och det har gjort att vi har kunnat gå ner i annan arbetstid. Tid som jag dels använder för att  kunna pusta ut, men mycket också för att hinna med möten / läkarbesök om sonen, förbereda hans träning, ordna material  mm.

• Busbellan
    kaffemamma skrev 2013-03-06 13:52:35 följande:
    vi ansökte om personlig assistans via Humana och fick det beviljat för sonen strax innan han fyllde 8 år. Han har autism och utvecklingstörning, men av det du beskriver är hans behov ändå mindre än din sons. Det gör stor skillnad för familjen! Vid autism är det viktigt att se till att kommunikation verkligen tas upp som ett grundläggande behov - för det är det - och då kommer man lättare upp i timmar.  De flesta assistansbolag sköter det mesta vad det gäller ansökningar åt dig mot att du senare anlitar deras tjänster. Jag, maken och sonens farmor  delar just nu på tjänsten som personlig assistent åt sonen och det har gjort att vi har kunnat gå ner i annan arbetstid. Tid som jag dels använder för att  kunna pusta ut, men mycket också för att hinna med möten / läkarbesök om sonen, förbereda hans träning, ordna material  mm.

Får jag sno tråden lite och ställa en fråga till dig
    Har ju hembesöket imorgon och vad är viktigt att trycka på för att verkligen få kommunikationen under grundläggande behov?
    För mig känns det ju självklart eftersom sonen inte har något tal alls men vad är viktigt att trycka på inför fk och kommunen?  
    Mamma till Nora, August och Ella
  • ragatan

Försäkringskassan lägger stor vikt vid vissa saker; hygien/påklädning, transport, kommunikation samt nutrition. När man ska ansöka om LASS är det viktigt att ta upp hur mycket hjälpt barnet behöver och hur lång tid det tar (i minuter) varje gång. Dvs hur många toabesök/blöjbyten per dag x hur lång tid det tar x sju (en vecka). Man ska göra på samma sätt med, tandborstning, hår borstning, daglig hygien, påklädning, matning osv.

Dessutom är det viktigt att detaljerat beskriva hur ett helt dygn med barnet ser ut. Allt man gör, all passning, bevakning, träning osv. 

De första 20 timmarna per vecka är kommunenes ansvar. All tid över dessa 20 timmar, berättigar till LASS.

• Sneeze

Personlig assistans är på många sätt räddningen när allt runt om ett funktionshindrat barn blir för mycket. Men det är inte odelat positivt.
    Man ska hitta assistenter som fungerar med barnet och med familjen. Man måste även ha inskolade vikarier i händelse av sjukdom. Men det svåraste av allt är att vänja sig vid att alltid ha en annan människa i hemmet. De gör ett fantastiskt jobb, de avlastar och ibland är de helt avgörande för att man ska orka vidare.
    Men.... Det finns inte längre mycket till privatliv kvar för resten av familjen. Det är svårt att toffla runt i morgonrock på helgen med en assistent i huset. Om det gnisslar mellan partnern är det svårt att hitta utrymme för en diskussion eller ett gräl med assistenten i huset. Eller ta striden med ett pubertetsstint syskon efter första fyllan.

Hur gulliga assistenterna än är, hur mycket man än tycker om dem och litar på dem, så är det svårt att ge avkall på det privata rummet. Friska syskon kan opponera sig mot att ha en utomstående hemma när de har kompisar eller nya kärlekar hemma.

För assistenterna finns överallt där ni finns. I köket, i badrummet, i vardagsrummet. Jag skriver inte för att avskräcka er, utan för att ni ska vara medvetna om att assistenter inte är enbart positivt för familjen. Men för det funktionshindrade barnet är det fantastiskt.

Svar på tråden Kan personlig assistans rädda familjen?