• ClaraV

Min tvååring vågar inte sova.

Har en dotter som blev två i November. Och för ungefär en månad sen så började hon krångla på nätterna när det var läggdags. Hon ville inte sova i sitt rum för att det var läskigt. Jag tänkte inte så mycket på det utan försökte att göra nattningen så mysig som möjligt.

Hon har somnat själv i sin säng sen hon var 6 månader och man har endast behövt lägga henne och hon har sovit hela nätterna, och vi har haft ungefär samma sovrutiner sen hon var i den åldern. Hon har alltid gått och lagt sig klockan 19 på kvällen men nu när hon börjat på dagis så lägger hon sig helt utmattad klockan 18 och sover till 6.30 på morgonen. Hon sover även middag 1-2 timmar på dagen och har ett ganska stort sömnbehov.

Så jag försökte tänka att det skulle gå över ganska fort. Men problemen blir bara värre. Nu har hon även börjat kissa igenom blöjan varje natt så jag får gå upp på natten och byta om på henne och bädda om i sängen. Hon vågar inte sova i sitt rum för att det finns troll och för att det är läskigt. Och jag vet inte vad hon fått det där med troll ifrån. Vi har inga sagor med troll hemma.

Jag försöker lägga henne i sin säng på kvällen och har börjat läsa sagor för henne och sjunga lite och försöker skapa en myskänsla, men hon kan helt enkelt inte slappna av utan hon vill sova i min säng. Försökte med att låta henne somna i min säng men bära henne till sin säng innan jag går och lägger mig, men det slutar alltid med att hon kommer upp gråtandes efter bara nån timme, alltid nedkissad.

Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Den senaste veckan har hon fått sova i min säng, men det känns inte som att det funkar i längden, hon vaknar på natten och det märks att hennes sömn blir störd när hon inte sover själv som hon är van vid.

Hon somnar oftast utan problem när jag lägger henne i min säng, behöver inte stanna hos henne utan hon somnar som vanligt.

Jag vet inte om jag är egoistisk, men jag vill ha min säng för mig själv, det är mitt privata andningsrum där jag tar igen mig, och nu får ingen av oss sova på nätterna.

Är det någon som varit med om liknande och kanske har några tips om hur jag kan skapa en trygghet för min dotter när det gäller sömnen?

• Svar på tråden Min tvååring vågar inte sova.
  • Tezz11

Låter som hon helt klart behöver extra närhet i den fasen som hon är i nu... jag tror inte hon kommer att sova i din säng för alltid bara för att hon gör det en period nu när hon fantiserar och drömmer mycket... 

Tips: Vi har dotterns säng precis intill vår stora säng, så hon kan sova i sin säng fast hon är nära oss... men hon kryper alltid upp till vår säng i alla fall :)   

Lycka till!! 

• Flickan och kråkan

Jättevanligt i den ålder. Helt normalt. Har med utveckling att göra. Mitt tips är att ändra sovarrangemanget för ett tag. Antingen så flyttar du in hennes säng och ställer den bredvid din eller så lägger du dig i en säng i hennes rum. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott . Våra har alltid haft vanliga sängar från star så lätt att sätta bredvid vår dubbelsäng och så har den liksom bara blivit bredare. 

• ClaraV
    Tezz11 skrev 2013-03-06 08:20:58 följande:
    Låter som hon helt klart behöver extra närhet i den fasen som hon är i nu... jag tror inte hon kommer att sova i din säng för alltid bara för att hon gör det en period nu när hon fantiserar och drömmer mycket... 

Tips: Vi har dotterns säng precis intill vår stora säng, så hon kan sova i sin säng fast hon är nära oss... men hon kryper alltid upp till vår säng i alla fall :)   

Lycka till!! 
    Jo men det är så ovant. I vanliga fall så vill hon varken kramas eller pussas utan vill hålla lite distans. Och nu helt plötsligt så vill hon inte vara själv.

Jo men mitt sovrum är så litet så hennes säng får inte plats där. :(
    Flickan och kråkan skrev 2013-03-06 09:23:51 följande:
    Jättevanligt i den ålder. Helt normalt. Har med utveckling att göra. Mitt tips är att ändra sovarrangemanget för ett tag. Antingen så flyttar du in hennes säng och ställer den bredvid din eller så lägger du dig i en säng i hennes rum. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott . Våra har alltid haft vanliga sängar från star så lätt att sätta bredvid vår dubbelsäng och så har den liksom bara blivit bredare. 
    Vad skönt att veta att det är vanligt i alla fall. Det gör så ont i mig att se när hon är rädd och inte vill sova. :(

Och jag har tyvärr för litet sovrum för att hennes säng ska få plats, har försökt att lägga henne i resesängen i sovrummet men där vill hon inte ligga, hon är ju van vid att kunna gå i och ur sängen fritt.

• Flickan och kråkan
    ClaraV skrev 2013-03-06 15:25:44 följande:
    Jo men det är så ovant. I vanliga fall så vill hon varken kramas eller pussas utan vill hålla lite distans. Och nu helt plötsligt så vill hon inte vara själv.

Jo men mitt sovrum är så litet så hennes säng får inte plats där. :(

Vad skönt att veta att det är vanligt i alla fall. Det gör så ont i mig att se när hon är rädd och inte vill sova. :(

Och jag har tyvärr för litet sovrum för att hennes säng ska få plats, har försökt att lägga henne i resesängen i sovrummet men där vill hon inte ligga, hon är ju van vid att kunna gå i och ur sängen fritt.

Kan inte du flytta in till henne då? 

Det är en klassisk ålder för prat om spöken, monster, skuggor, mörker. 
  • ClaraV

Jo men problemet är ju att då får jag gå och lägga mig vid 18.00 och det har jag ingen större lust med. Hon verkligen vägrar somna i sitt rum. Och om jag sitter med tills hon somnar så vaknar hon lika fort igen.

Har börjat fundera på om vi ska byta rum. Men vet inte om det skulle funka i längden, hennes rum är mer barnanpassat än mitt så det känns dumt att byta ifall det inte är rummet som är det egentliga problemet utan bara en fas.

• Flickan och kråkan
    ClaraV skrev 2013-03-06 15:43:30 följande:
    Jo men problemet är ju att då får jag gå och lägga mig vid 18.00 och det har jag ingen större lust med. Hon verkligen vägrar somna i sitt rum. Och om jag sitter med tills hon somnar så vaknar hon lika fort igen.

Har börjat fundera på om vi ska byta rum. Men vet inte om det skulle funka i längden, hennes rum är mer barnanpassat än mitt så det känns dumt att byta ifall det inte är rummet som är det egentliga problemet utan bara en fas.
    Men om du har en säng bredvid hennes i hennes rum och hon vet att du sover där på natten så kanske hon inte har något problem med att somna där och du kan gå upp när hon somnat. Nu när du sitter bredvid så vet hon ju att du går och sedan sover i ditt rum.
  • dubbelbubbel

Båda mina barn har haft en sån där svacka och det var nog ungefär i den åldern. Med första barnet löste jag det med att ta en jättestor gosedjurs-hund som var en favorit, och satte den på vakt bredvid sängen. Vi pratade om att spöken (för det var spöken som gällde) inte finns men finns på låtsas, och att hunden därför kan vara en vakthund. Spökena vågar inte komma om hunden är där och vaktar och om de ändå kommer så jagar hunden iväg dem. Det gick jättebra

Andra barnet var inte lika "lättlurad" men med både en stor hund och en stor elefant som vaktade och mycket prat så gick det ofta bra. När det inte gick bra så la jag mig på en madrass bredvid tills han somnade. Och jag hade täcke och kudde där hela nätterna ifall han vaknade och var ledsen på natten. Då kunde man bara lägga sig där och sova resten av natten. Så fort någon av oss låg där så somnade han bra. Själv fick man ingen vidare sömn av detta förstås, men som med allt annat så går det över.

• ClaraV

Tack för dom bra tipsen. Ska prova med hennes favoritnalle Barbapapa ikväll och se om det kan funka som en trygghet och lägga mig på en madrass i hennes rum. Förhoppningsvis funkar det. :)

• ClaraV

Total lycka! :) Dottern somnade i sitt rum, visserligen i bäddsoffan där jag skulle sova, men det är ju ändå ett steg i rätt riktning. Låg bredvid henne och pratade lugnt och sjöng lite och kunde smyga ut utan att hon vaknade. Hoppas bara att hon lyckas sova hela natten. Men man får väl ta små steg. Om detta funkar bra så ska jag försöka få henne att sova i sin säng på måndag men fortsätta sova i hennes rum hela den veckan. Så får vi se hur det flyter på.

Svar på tråden Min tvååring vågar inte sova.