Min tvååring vågar inte sova.
Har en dotter som blev två i November. Och för ungefär en månad sen så började hon krångla på nätterna när det var läggdags. Hon ville inte sova i sitt rum för att det var läskigt. Jag tänkte inte så mycket på det utan försökte att göra nattningen så mysig som möjligt.
Hon har somnat själv i sin säng sen hon var 6 månader och man har endast behövt lägga henne och hon har sovit hela nätterna, och vi har haft ungefär samma sovrutiner sen hon var i den åldern. Hon har alltid gått och lagt sig klockan 19 på kvällen men nu när hon börjat på dagis så lägger hon sig helt utmattad klockan 18 och sover till 6.30 på morgonen. Hon sover även middag 1-2 timmar på dagen och har ett ganska stort sömnbehov.
Så jag försökte tänka att det skulle gå över ganska fort. Men problemen blir bara värre. Nu har hon även börjat kissa igenom blöjan varje natt så jag får gå upp på natten och byta om på henne och bädda om i sängen. Hon vågar inte sova i sitt rum för att det finns troll och för att det är läskigt. Och jag vet inte vad hon fått det där med troll ifrån. Vi har inga sagor med troll hemma.
Jag försöker lägga henne i sin säng på kvällen och har börjat läsa sagor för henne och sjunga lite och försöker skapa en myskänsla, men hon kan helt enkelt inte slappna av utan hon vill sova i min säng. Försökte med att låta henne somna i min säng men bära henne till sin säng innan jag går och lägger mig, men det slutar alltid med att hon kommer upp gråtandes efter bara nån timme, alltid nedkissad.
Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Den senaste veckan har hon fått sova i min säng, men det känns inte som att det funkar i längden, hon vaknar på natten och det märks att hennes sömn blir störd när hon inte sover själv som hon är van vid.
Hon somnar oftast utan problem när jag lägger henne i min säng, behöver inte stanna hos henne utan hon somnar som vanligt.
Jag vet inte om jag är egoistisk, men jag vill ha min säng för mig själv, det är mitt privata andningsrum där jag tar igen mig, och nu får ingen av oss sova på nätterna.
Är det någon som varit med om liknande och kanske har några tips om hur jag kan skapa en trygghet för min dotter när det gäller sömnen?