Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min tvååring vågar inte sova.

Jättevanligt i den ålder. Helt normalt. Har med utveckling att göra. Mitt tips är att ändra sovarrangemanget för ett tag. Antingen så flyttar du in hennes säng och ställer den bredvid din eller så lägger du dig i en säng i hennes rum. Alla har sällskap. Alla har gott om plats. Alla sover gott . Våra har alltid haft vanliga sängar från star så lätt att sätta bredvid vår dubbelsäng och så har den liksom bara blivit bredare. 

• Flickan och kråkan
    ClaraV skrev 2013-03-06 15:25:44 följande:
    Jo men det är så ovant. I vanliga fall så vill hon varken kramas eller pussas utan vill hålla lite distans. Och nu helt plötsligt så vill hon inte vara själv.

Jo men mitt sovrum är så litet så hennes säng får inte plats där. :(

Vad skönt att veta att det är vanligt i alla fall. Det gör så ont i mig att se när hon är rädd och inte vill sova. :(

Och jag har tyvärr för litet sovrum för att hennes säng ska få plats, har försökt att lägga henne i resesängen i sovrummet men där vill hon inte ligga, hon är ju van vid att kunna gå i och ur sängen fritt.

Kan inte du flytta in till henne då? 

Det är en klassisk ålder för prat om spöken, monster, skuggor, mörker. 
  • Flickan och kråkan
    ClaraV skrev 2013-03-06 15:43:30 följande:
    Jo men problemet är ju att då får jag gå och lägga mig vid 18.00 och det har jag ingen större lust med. Hon verkligen vägrar somna i sitt rum. Och om jag sitter med tills hon somnar så vaknar hon lika fort igen.

Har börjat fundera på om vi ska byta rum. Men vet inte om det skulle funka i längden, hennes rum är mer barnanpassat än mitt så det känns dumt att byta ifall det inte är rummet som är det egentliga problemet utan bara en fas.
    Men om du har en säng bredvid hennes i hennes rum och hon vet att du sover där på natten så kanske hon inte har något problem med att somna där och du kan gå upp när hon somnat. Nu när du sitter bredvid så vet hon ju att du går och sedan sover i ditt rum.
Svar på tråden Min tvååring vågar inte sova.