• Webbredaktör Annelie

Hur mycket ska barn få välja?

Brukar du låta ditt barn välja om saker som maträtt, kläder och aktiviteter? Berätta gärna om hur det funkar hos er och hur gammalt ditt barn är. Några av svaren kommer vi att använda till en kommande artikel om barn och valmöjligheter. Tack för att du delar med dig!

• Svar på tråden Hur mycket ska barn få välja?
  • SilverEmma

Mina är 3 och 4 och det är som bäddat för konflikter om de ska få välja helt fritt. Enstaka gånger får de välja själva ur klädlådan, om vi inte ska iväg någonstans den dagen. Men vanligtvis så får de två alternativ och får välja mellan dem.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Moonis

Barnen är 5 och 7½ och det beror lite på vad det gäller. Men jag brukar låta dom få en möjlighet att välja lite friare först men märker man att det spårar ut och dom knappt vet var dom ska börja så får man styra upp och begränsa antalet valmöjligheter.

Men man får anpassa efter ålder och mognad. Ju äldre dom blir ju mer kan dom vara med och välja.

• Kofot

Mina är stora nu men vi har alltid gjort matlista tillsammans. Satte oss ner och bestämde vad vi skulle äta under en vecka och barnen fick välja en dag var.

Klädvalet har det varit lite si och så med. Våra pojkar kunde ta på sig i princip vad som helst och där ville jag gärna styra upp det lite. Flickan har valt kläder från det att hon var så pass stor så att hon kunde säga nej. 

• sina

Mina barn får, så långt det är möjligt och så mycket de är kapabla till, bestämma över sig själva.

Vi föräldrar bestämmer vilka kläder som köps (3,5-åringen vägrar vissa plagg, och det respekterar vi, men har inte kommit med särskilt många önskemål), men barnen får, om de vill, välja själva i lådan.

Alla i familjen har rätt att komma med önskemål om mat, men det är den som lagar som har sista ordet.

Än så länge bestämmer vi aktiviteter, och vissa saker, som att lära sig simma, kommer inte att vara förhandlingsbara. I övrigt kommer de att få önska. Vissa saker kommer vi att säga blankt nej till, vissa kommer att behöva övertygas om, vissa kommer att acceptera direkt och vissa kommer vi att uppmuntra.

Vill någon av ungarna lägga tid på att lära sig spela trummor får hon gärna göra det, men vi som familj bestämmer om det är okej att öva hemma (det är det inte) eller om vi har råd med kursavgifter och truminköp.

• Neelah

När barnen var små (3-6 år ungefär) gav vi dem två olika alternativ som de fick välja mellan. Tidigare än så vet jag inte eftersom jag blev deras bonusmamma när de var just 3 och 6. Fick de fler alternativ eller fick välja fritt så kunde de inte bestämma sig. Idag är de stora (15 och 18) och nu väljer de självklart själva vilka kläder de vill köpa och använda och den som lagar maten bestämmer maträtt.

Följ dina drömmar var de än leder
  • ClaraV

Jag har en tvåårig dotter hemma, och hon får välja trosor och strumpor själv varje dag. Även tröja och byxor ibland beroende på. Hon är med och väljer alternativ till mat också. Men då ger jag henne några alternativ.

Hon får vara med till viss del och bestämma aktivitet, t.ex välja om hon vill gå till lekparken eller fika hos mormor.

• Fåret Shaun

Mina är 3, 5 och 6år. Kläder får de ofta välja själva för att slippa bråk. De tas fram kvällen innan. Mat brukar vi fråga vad de vill ha eller göra en matsedel tillsammans. 
    Om de sagt att de gå på en aktivitet får de köra terminen ut. Även om de inte är med hela passen.

Det är fint att peka
  • viseversa

Min äldsta(6år) och min yngsta(2år) skiter fullständigt i kläder så där plockar jag fram passande kläder på morgonen. Min mellersta tjej(4,5år)däremot vill välja själv och det får hon också. Ibland kam det bli väldigt udda kombinationer men jag bråkar inte för småsaker. Så länge hon är nöjd och glad så går dagen så mycket bättre. Mat bestämmer VI vad som lagas. Och vi lagar inte olika maträtter till barnen. Utan man äter det som bjuds.

• Drake M

Jag försöker behandla min 2-åring som jag själv skulle vilja bli behandlad. Hon är envis och vet vad hon vill så hon får bestämma mycket själv. Jag sätter stopp för sånt som är farligt för henne eller andra. Jag har en ganska tillåtande föräldrastil i det stora hela. 

• kamomillmilla

Maträtt och aktiviteter får han välja själv, kläder har bara inte blivit av utan jag eller sambon som hämtar något och han har inte brytt sig om det än så länge. Sonen är nyligen fyllda 2.

Han är dock ett riktigt korvmonster så när han ständigt väljer korv till middag slutar det tillslut med att jag tar fram 2-3 andra alternativ som han får välja mellan. Är hela familjen samlad och hemma däremot så brukar jag och sambon bestämma, sonen är matglad så sällan han tjurar vad vi än väljer att göra.

Vad gäller aktiviteter så frågar vi bara vad han vill göra och sen gör vi det. Behöver det göras några hushållssysslor så får han hjälpa till och än så länge gör han det mer än gärna med lite uppehåll för att leka med bilar innan han hjälper till igen.

William 2011-02-08
Svar på tråden Hur mycket ska barn få välja?