• Anonym (fler?)

Fler som är tidigt i graviditeten, och är sjukskriven?

Jag är i vecka 7 just nu. Har nu i 2,5 vecka mått väldigt illa och kräkts till och från, har en enorm trötthet och sover uselt på nätterna på grund av att jag måste upp och kissa.

Har försökt orka arbeta deltid, men det gick inte. Min sambo sa ifrån i helgen, då han såg hur dåligt jag mådde. Jag gick till läkaren i måndags. Läkaren sjukskrev mig på heltid i två veckor på grund av mina besvär.

Sjuklöneperioden har nu gått och jag har ansökt om sjukpenning idag. Nervös för att få nej från Försäkringskassan. 

Fler i samma situation?

Vad har ni sagt på jobbet? Min chef och min närmaste kollega vet om min graviditet på grund av min sjukskrivning, men inte resten. Vill inte att de ska veta ännu eftersom det är så tidigt. Vet inte heller vad jag ska säga till kollegorna när jag kommer tillbaka.        

• Svar på tråden Fler som är tidigt i graviditeten, och är sjukskriven?
  • Anonym

Om du får det beviljat eller inte bero på vad du har för arbete.....

Har du provat tabletter mot illamående? 

• Anonym (:))

Vet precis hur jobbigt du har det.

Själv är jag i v 11 och sjukskriven för kraftig foglossning.

Har även ett fördjävligt illamående.

Jag är sjukskriven till sista mars och kommer antagligen bli fortsatt sjukskriven.

Är oxå orolig om jag kommer få betalt.

• Anonym (:))

Fick beviljat i min förra graviditet men hade då även gallsten och problem med bukspottkörteln.

Jobbar med lokalvård.

• Anonym (fler?)
    Anonym skrev 2013-03-06 10:56:09 följande:

Ha ett arbete där jag hjälper människor och måste hela tiden vara koncenterad och fokuserad, samt kunna motviera och vara positiv.
  • Anonym (fler?)

Besvärens styrka och arbetsuppgifternas art bestämmer arbetsförmågan. Vid uttalade besvär är arbetsförmågan oftast helt nedsatt, vid lättare besvär brukar det räcka med 25–50 procents sjukskrivning. Normalt kan sjukskrivningstiden, för de flesta arbeten, ligga på upp till 2 månader.

Detta står i de rekommendationer FK ska följa vid graviditetsillamående. Vad som är "uttalade besvär" känns för mig som en tolkningsfråga.  

• Anonym (fler?)
    Anonym (:)) skrev 2013-03-06 10:57:57 följande:
    Vet precis hur jobbigt du har det.
    Själv är jag i v 11 och sjukskriven för kraftig foglossning.
    Har även ett fördjävligt illamående.
    Jag är sjukskriven till sista mars och kommer antagligen bli fortsatt sjukskriven.
    Är oxå orolig om jag kommer få betalt.

Ok, vad har du för arbete?
  • Anonym (fler?)
    Anonym skrev 2013-03-06 10:56:09 följande:

Jo det har jag. Tycker inte de hjälper, blir bara mer trött. Dock tycker jag seabands hjäper ibland.
  • Anonym (fler?)
    Anonym (:)) skrev 2013-03-06 11:00:25 följande:
    Fick beviljat i min förra graviditet men hade då även gallsten och problem med bukspottkörteln.
    Jobbar med lokalvård.

Ok hur länge vad du sjukskriven?
  • Arwen77

Jättejobbigt, jag är i samma sits. Är dock föräldraledig redan så slipper förklara på jobbet.

• Anonym (fler?)
    Arwen77 skrev 2013-03-06 11:57:20 följande:
    Jättejobbigt, jag är i samma sits. Är dock föräldraledig redan så slipper förklara på jobbet.
    Ok!
Svar på tråden Fler som är tidigt i graviditeten, och är sjukskriven?