• Anonym (tvist)

är samarbetssamtal alltid frivilliga? om domaren skickat en dit också?

Undrar om det alltid är frivilligt att gå på samarbetssamtal? Gäller det även om en domaren så att säga skickar dit en/vill skicka dit oss när det handlar om en vårdnadstvist? Den ena parten som vill ha gem vårdnad är ju givetvis mån om att gå dit eftersom hen vill visa på att hen kan samarbeta för att gå gem vårdnad. Den andra parten är inte intresserad av det eftersom hen vet att de inte kommer komma överens och domstolen ändå kommer få döma målet och är därför inte intressera av att gå dit eftersom det givetvis ökar risken att det döms till gem vårdnad trots samarbetssvårigheter. Det gäller inte mig.Utan bekanta till mig.

• Svar på tråden är samarbetssamtal alltid frivilliga? om domaren skickat en dit också?
  • Anonym

Hur kan man "veta" att man inte kan komma överens om man inte ger det ett vettigt försök? Man kan strunta i att gå på samarbetssamtalen men då får man tåla att man kan ses som orsaken till att det finns problem som inte går att lösa.... Risken är stor att den andra föräldern, som är villig att gå på samarbetssamtal, är den som anses se barnets behov av båda föräldrarna bäst och vinner boende och vårdnad.

• Anonym (Mamma M)

Håller med ovan.

Det skulle ses som en stor nackdel för den som inte går dit.

• Kjell2

Eventuellt skulle domstolen kunna besluta om vite om man inte deltar på samarbetssamtal. Är dock osäkert om det är tillåtet att besluta om vite i detta fall. Har aldrig hört tals om det.

Vanligtvis brukar det inte ses med munter min om en part uteblir från beordrat samrbetssamtal. Blir lätt surt efter i samband med huvudförhandling.

• Anonym (tvist)
    Anonym skrev 2013-03-06 14:54:44 följande:
    Hur kan man "veta" att man inte kan komma överens om man inte ger det ett vettigt försök? Man kan strunta i att gå på samarbetssamtalen men då får man tåla att man kan ses som orsaken till att det finns problem som inte går att lösa.... Risken är stor att den andra föräldern, som är villig att gå på samarbetssamtal, är den som anses se barnets behov av båda föräldrarna bäst och vinner boende och vårdnad.
    ..förlora vårdnad och boende...kan jag få en källa på det tack? För så tror jag nämligen inte att det är.
  • Anonym

Om en person är beredd att gå till familjerätten på samarbetsavtal, och den andre inte är det för att denne är övertygad om att de inte kommer komma överens. Vem tror du bedöms vara den som motarbetar ett bra samarbete, i domstolens ögon? Så det vore oerhört korkat att inte gå på samarbetsavtal, som domstolen förordar.

• Anonym
    Anonym (tvist) skrev 2013-03-07 09:01:32 följande:
    ..förlora vårdnad och boende...kan jag få en källa på det tack? För så tror jag nämligen inte att det är.
    Varför tror du inte det?

Catarina Hurtig är ett exempel.
  • Anonym (Mamma M)

Mitt barns far förlorade vårdnaden pga att han inte ansågs kunna samarbeta kring en gemensam vårdnad.
    Han skrev inte på passansökan för sonen, inte flyttanmälan, har var inte villig att gå på samarbetssamtal osv.

Dessutom skrev personen ovan att det fanns en risk att man förlorar vårdnaden - o för att anse det så behövs enbart en smula kunskap om hur familjerättsjuridik fungerar. 
    Vill du ha källor så får du googla TS, men det är så det fungerar, rent krasst. 

• Anonym (tvist)

ska ringa familjerätten istället o fråga men tack ändå

• Anonym
    Anonym (tvist) skrev 2013-03-07 15:46:08 följande:
    ska ringa familjerätten istället o fråga men tack ändå
    Varför passar inte svaren? Familjerätten har liten juridisk kompetens. Varför inte fråga ditt ombud istället?
Svar på tråden är samarbetssamtal alltid frivilliga? om domaren skickat en dit också?