Inlägg från: SupersurasunkSara |Visa alla inlägg
  • SupersurasunkSara

Ändra vart studiebidraget går

Vi flyttade nyss och då fick min 16 åringa dotter lov att skriva under fltytanmölan hon med så det stämmer att din dotter kan göra det själv.

Om dottern bor hos er på heltid så ska mamman betala underhåll, minimum äe 1273 kr per månad och det kan ni ta via FK, de tar sen kontakt med mamman och räknar ut hur mycket hon i sin tur ska betala tillbaka till FK.

Ring också CSN när folkbokfringen är ändrad och fråga dem, jag vet inte hur de ställer sig om dottern har ett eget konto i sitt namn. Eg är det faktiskt banken som ordnar med utbetalningarna, så de kanske kan hjälpa er? Jag fick dotterns första utbetalning på avi och fick själv gå till Swedbank och ändra konto, deras pappas underskrift behövdes inte, men det kanske beror på att jag haft barnbidraget tidigare? Det är värt att fråga på banken iaf.     

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2013-03-08 09:04:54 följande:
    CSN betalar inte ut pengar till personer under 18 år. Så det går till vårdnadshavaren. För att ändra mottagare behöver båda skriva på.

Föräldern som är mottagare kan göra en direktöverföring till barnets konto.
    Jag såg det sen, men det gick inte att klistra in texten som jag hittade. Jag gör ett nytt försök
    Utbetalning till den andra föräldern

Om du och dina föräldrar vill att CSN ska betala ut studiehjälpen till den andra föräldern, ska de ansöka om det på blanketten "Ändring av betalningsmottagare mellan vårdnadshavare - studiehjälp". Du hittar blanketten i menyn till höger. Du kan även ringa eller e-posta oss för att beställa blanketten.

Om dina föräldrar vill dela på studiehjälpen, ska de ansöka om det på blanketten "Ansökan om delad utbetalning". Båda föräldrarna måste då vara vårdnadshavare. Blanketten beställer du genom att ringa eller e-posta oss.

Om dina föräldrar har gemensam vårdnad om dig, måste båda föräldrarna skriva under blanketterna. Om den ena föräldern inte kan delta i vårdnaden på grund av exempelvis frånvaro eller sjukdom, kan det räcka att en förälder skriver under.

Nu gick det nog.. Som det står, båda måste skriva under, men jag kan tycka att det är värt en jurist av princip, även om man inte behöver pengarna.
  • SupersurasunkSara
    Barbamamah skrev 2013-03-08 09:34:38 följande:

Din dotter (eller du som boförälder) ska ha studiebidraget OCH du som boförälder är berättigad till ett underhåll för barnet. INTE antingen eller.
Svar på tråden Ändra vart studiebidraget går