Anonym (Trött förälder) skrev 2013-03-07 08:33:57 följande:
Jag hoppas på att hon i alla fall sparar undan studiebidraget åt dottern, hon själv har en riktigt bra lön (mycket mer än mig) så hon har knappast behov av pengarna själv. Att sitta ner och komma överrens skulle jag gärna vilja men det är tyvärr helt omöjligt, det har under alla år blivit bråk så fort hon inte fått som hon velat. Nu när dottern är äldre och själv har börjat säga ifrån så har jag fått det lugnare medans dotterns fått det jobbigare. Hennes anledning till att dottern inte får bo här på heltid och vara skriven här är troligtvis att hon inte vill tappa kontrollen + att jag antar att hon skulle sakna dottern. Och det kan jag förstå, att hon skulle sakna henne, men i och med att de enbart bråkar ändå de flesta veckor dottern är där så skulle de ju snarare få en bättre relation. Som det är nu så riskerar hon att helt förstöra relationen till dottern, synd att hon inte kan se det.
Kontakta familjerätten i din kommun och boka tid för ett samarbetssamtal. Det blir svårare för henne att vara rabiat tillsammans med en tredjepart. De är opartiska och kan hjälpa er att komma överens. Angående folkbokföringen, det kan hon inte vägra för det är skatteverket som bestämmer och inte hon. Om det blir så att dottern bor heltid hos dig istället så bör hon också vara folkbokförd hos dig (enligt lagen). Om mamman vägrar skriva på så skickar du bara in papprena utan hennes namnteckning och så utreder skatteverket var dottern ska vara folkbokförd. Och om hon bor heltid hos dig så bör du också söka om underhåll. Med tanke på att hon inte är samarbetsvillig så gör du det enklast genom försäkringskassan.