Djup endometrios
Hej alla. Jag skuttar in här med. Även jag har djup endo eller min läkare sa att den sitter i livmodermuskulaturen. Min livmodervägg är tydligen 5x tjockare än normalt (ska vara 1x1). Jag har ocksa fruktansvärda kramper vid mens men eftersom vi försöker skaffa barn vill jag inte börja med hormonbehandling. Jag far sammandragningar som gör att jag maste sitta pa toaletten ungefär 3-4 timmar eftersom tarmen krampar och tömmer allt vad den kan. Sista manaden kräktes jag även 5 ggr (i handfatet för kunde inte stiga upp fr toaletten) och var tvungen att ta 3 Diklofenac tills attacken la sig. Nu har jag fatt reda pa att man inte ska äta diklofenac när man försöker bli gravid. Fick ngra örter utskrivna som pa engelska heter Devils Claw och ska lindra reumatiska besvär. Vet inte vad den heter pa svenska (bor utomlands).
Jag ska fa min mens om 1 eller 2 dagar. Maste springa till toaletten och akut "tömma" systemet. Det är som att kroppen förbereder sig pa kramperna. Det jag ville säga är att jag far oftast en riktig stark smärtattack under ngra timmar, sedan somnar jag av utmattning och när jag vaknar känns det som jag genomlevt ett krig. Men när attacken är över mar jag hyfsat ända. Alltsa normala starka menssmärtor som jag ända kan uthärda. Ni som ocksa har djupt liggande endometrios - far ni ocksa sana hära "attacker"?