• Anonym (Egen nyckel?)

Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?

Min dotter 16 år är SoL placerad hos en familj i vår hem kommun.

Igår ringde hon när hon var på väg hem från skolan och frågade om hon kunde komma hem en stund till mig,
    eftersom familjen inte var hemma. Dom visste att hon skulle komma hem 14,30-15,00.
    Ca 15 min innan hon skulle vara hemma ringde dom och sa att dom skulle komma hem ca 15,30.
    Idag ringde hon och frågade om hon kunde komma hem ett tag, eftersom hon var tvungen att gå 30 min tidigare än vad hennes buss gick. Eftersom familjen skulle åka iväg.
    Hon har en kvällsaktivitet på onsdagar.

Hur löser man en sådan sak på smidigaste sätt?
    För det kan inte vara meningen att hon ska komma hem till mig dom gångerna familjen ska iväg på annat eller kommer hem senare.

• Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?
  • Queenie70

Vad menar du? Vill du inte att hon ska komma hem så mycket som möjligt?

• soetnoet

Jag tror att hon menar att det ska vara smidigt för alla - så att TS inte ska vara låst hemma för att dottern kanske måste komma dit, för att familjen hon är placerad hos inte är hemma. Hon borde ju få en nyckel så att hon kan komma in. Tänk om ts inte är hemma, ska dottern stå ute och vänta då? Sen att ts kanske inte VILL ha hem dottern, det vet vi inte.

• Anonym (Egen nyckel?)

Jo jag vill självklart ha henne hemma hela tiden.
    Men vi har gjort upp hur umgänget ska se ut och det innebär en hel del av tiden här hemma hos mig.
    Men när hon ringer och vill komma hem till mig, för att jourhemsfamiljen inte är hemma.
    Hon ska vara hemma torsdagar och varannan helg.
    Men när hon ringer och vill/behöver komma hem till mig för att hon inte kommer in hemma hos jourfamiljen,
    då undrar jag lite hur gör man i dom situationerna.

• Anonym

Förlåt men jag förstår inte. Varför är hon placerad? Och vad är SoL?

• Anonym
    Queenie70 skrev 2013-03-06 17:53:37 följande:
    Vad menar du? Vill du inte att hon ska komma hem så mycket som möjligt?
    Lustig fråga. Ts ska inte vara väntrum till dottern för att familjen behagar låsa ut henne.
  • Anonym (Egen nyckel?)
    Anonym skrev 2013-03-06 18:06:53 följande:
    Förlåt men jag förstår inte. Varför är hon placerad? Och vad är SoL?

SoL innebär att det är en frivillig placering.
    Hon är placerad för att jag känner som mamma att jag pga min sjukdom just nu inte kan ge henne det stöd hon behöver.

• Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-06 18:08:01 följande:
    Lustig fråga. Ts ska inte vara väntrum till dottern för att familjen behagar låsa ut henne.

Jaha du tycker det är konstigt att man ber nån klargöra en fråga som man inte riktigt förstår...Ja så kan man ju tycka...

TS, jag skulle nog bli glad ifall min unge som var placerad kom hem och väntade så länge det var ett ok upplägg för familjehem och socialtjänst, däremot är det naturligtvis oacceptabelt att det placerade barnet ska vara "utelåst" i väntan på att resten av familjen kommer hem, och att barnet inte har tillgång till nyckel till det som under den här perioden av hennes liv ska vara hennes hem.  
  • Anonym

Självklart ska hon ha en nyckel så hon inte behöver gå tidigare och hänga runt för att familjen inte är hemma. Vad gör dottern om du inte är hemma när hon ringer?

Jag tycker du ska ta upp detta med familjen, och om de inte vill att hon har en nyckel i fickan kanske de kan ha ett gömställe någonstans där de lägger en nyckel så att hon kan komma in efter aktiviteter och liknande?

• Anonym (JE)
    Queenie70 skrev 2013-03-06 19:26:16 följande:

Jaha du tycker det är konstigt att man ber nån klargöra en fråga som man inte riktigt förstår...Ja så kan man ju tycka...

TS, jag skulle nog bli glad ifall min unge som var placerad kom hem och väntade så länge det var ett ok upplägg för familjehem och socialtjänst, däremot är det naturligtvis oacceptabelt att det placerade barnet ska vara "utelåst" i väntan på att resten av familjen kommer hem, och att barnet inte har tillgång till nyckel till det som under den här perioden av hennes liv ska vara hennes hem.  
    Det var nog den dömande tonen i ditt inlägg hon reagerade på. Det gjorde jag också.
  • Queenie70
    Anonym (JE) skrev 2013-03-06 19:31:06 följande:
    Det var nog den dömande tonen i ditt inlägg hon reagerade på. Det gjorde jag också.

Ja den tolkningen kan jag verkligen inte ta ansvar för.
Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?