• Anonym (Egen nyckel?)

Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?

Min dotter 16 år är SoL placerad hos en familj i vår hem kommun.

Igår ringde hon när hon var på väg hem från skolan och frågade om hon kunde komma hem en stund till mig,
    eftersom familjen inte var hemma. Dom visste att hon skulle komma hem 14,30-15,00.
    Ca 15 min innan hon skulle vara hemma ringde dom och sa att dom skulle komma hem ca 15,30.
    Idag ringde hon och frågade om hon kunde komma hem ett tag, eftersom hon var tvungen att gå 30 min tidigare än vad hennes buss gick. Eftersom familjen skulle åka iväg.
    Hon har en kvällsaktivitet på onsdagar.

Hur löser man en sådan sak på smidigaste sätt?
    För det kan inte vara meningen att hon ska komma hem till mig dom gångerna familjen ska iväg på annat eller kommer hem senare.

• Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-03-06 19:34:07 följande:

Ja den tolkningen kan jag verkligen inte ta ansvar för.
    Du har kanske aldrig behövt läsa retorik men sändaren ansvarar för vad mottagaren kan uppfatta. Så det är inte så konstigt att vi är fler som uppfattade det så. Kanske något att tänka på i framtiden?

Ts, klart tjejen ska ha egen nyckel. Kontakta soc och ta upp frågan!
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-06 19:56:09 följande:
    Du har kanske aldrig behövt läsa retorik men sändaren ansvarar för vad mottagaren kan uppfatta. Så det är inte så konstigt att vi är fler som uppfattade det så. Kanske något att tänka på i framtiden?

Ts, klart tjejen ska ha egen nyckel. Kontakta soc och ta upp frågan!

Nej det tror jag inte. Retorikargumentet är inte applicerbart när det gäller en så kort och öppen fråga. Hur du tolkar det handlar enbart om dina egna eventuella hjärnspöken.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-03-06 19:59:55 följande:

Nej det tror jag inte. Retorikargumentet är inte applicerbart när det gäller en så kort och öppen fråga. Hur du tolkar det handlar enbart om dina egna eventuella hjärnspöken.
    Jo det är det  men jag förstår om du inte anser det. Inga problem.

Varför så provocerande? Kan man inte försöka hålla en trevlig ton i tråden? Det är faktiskt känsliga rummet. Ts har ett problem med att dottern blir utelåst och hon behöver hjälp.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-06 20:20:56 följande:
    Jo det är det  men jag förstår om du inte anser det. Inga problem.

Varför så provocerande? Kan man inte försöka hålla en trevlig ton i tråden? Det är faktiskt känsliga rummet. Ts har ett problem med att dottern blir utelåst och hon behöver hjälp.

På vilket sätt är jag otrevlig? Behöver du ett *kjam* efter varje mening? Vidare missnöje med min personlighet, kan med fördel skickas till min inbox så att tråden inte kapas.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-03-06 21:14:35 följande:

På vilket sätt är jag otrevlig? Behöver du ett *kjam* efter varje mening? Vidare missnöje med min personlighet, kan med fördel skickas till min inbox så att tråden inte kapas.
    Varför ifrågasatte du om Ts inte vill att hon ska komma hem så mycket som möjligt?

Att veta att ens barn ska bo någon annanstans är tungt, och att dessutom få höra att man borde finnas standby när som helst så lägger man börda på en person som inte behöver det.

Det handlar om ditt svar till Ts, inte om något mellan dig och mig. Kan du verkligen inte se att det du skrev kan uppfattas som krävande och ett påhopp på en mamma som redan kämpar?

Står du stand by dygnet runt för en tonåring när denne bor hos någon annan?
  • Anonym (Egen nyckel?)

Hon vet att hon alltid i alla lägen är välkommen hem.
    Eller ringa.

Av olika anledningar så  måste jag kliva åt sidan ett tag som mamma.
    Kan inte ge henne allt det hon behöver, inte så mycket som jag skulle vilja.
    Och därför så känns det inte ok att jag ska vara stand by 24/7 när hon är placerad.

Ska prata med soc imorgon så får vi se vad som händer.
    Familjen känns ok, men inte om det ska bli så här.
    Har gråtit floder över att behöva backa undan som mammaGråter     

• Queenie70
    Anonym (Egen nyckel?) skrev 2013-03-06 21:35:58 följande:
    Hon vet att hon alltid i alla lägen är välkommen hem.
    Eller ringa.

Av olika anledningar så  måste jag kliva åt sidan ett tag som mamma.
    Kan inte ge henne allt det hon behöver, inte så mycket som jag skulle vilja.
    Och därför så känns det inte ok att jag ska vara stand by 24/7 när hon är placerad.

Ska prata med soc imorgon så får vi se vad som händer.
    Familjen känns ok, men inte om det ska bli så här.
    Har gråtit floder över att behöva backa undan som mammaGråter     

Jag tycker som sagt givetvis att barnet ska ha nyckel. Jag undrar dock lite över vad du menar när du säger att du visserligen tycker hon är välkommen hem närsomhelst, men ändå inte tycker att du ska behöva stå stand by? Det blir motsägelsefullt för mig? Ditt barn är placerat för att du inte mäktar med just nu. Familjehemmet har huvudansvaret för det vardagliga och att allt löper på, med skola, läxor, mat, tider, etc etc. att barnet då ofta hälsar på är det verkligen så betungande? Det låter nämligen lite som att du nog tycker det är för mycket att hon kommer hem till dig några timmar varje vecka?
  • Queenie70
    Anonym skrev 2013-03-06 21:24:43 följande:
    Varför ifrågasatte du om Ts inte vill att hon ska komma hem så mycket som möjligt?

Att veta att ens barn ska bo någon annanstans är tungt, och att dessutom få höra att man borde finnas standby när som helst så lägger man börda på en person som inte behöver det.

Det handlar om ditt svar till Ts, inte om något mellan dig och mig. Kan du verkligen inte se att det du skrev kan uppfattas som krävande och ett påhopp på en mamma som redan kämpar?

Står du stand by dygnet runt för en tonåring när denne bor hos någon annan?

Ditt problem är uppenbarligen att du inte vet skillnaden på att ifrågasätta och att fråga. Jo, jag kan förstå att du uppfattade det på ett visst sätt, livet har lärt mig att folk är kapabla att tolka in allt möjligt i en tämligen neutral textrad. Som sagt, så anser jag att dina intolkningar är något du själv får ta ansvar för. Tyvärr verkad du ha svårt att släppa detta, och det blir verkligen då en ordkamp mellan dig och mig, som inte hör hemma i känsliga rummet, så återigen, så bör du ta dina funderingar över min retorik privat med mig via inboxen.

Jag skulle absolut  betrakta det som mitt ansvar att stå "stand by" för mitt barn, även om denne bodde hos någon annan.  
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2013-03-07 06:30:33 följande:
    Jag tycker som sagt givetvis att barnet ska ha nyckel. Jag undrar dock lite över vad du menar när du säger att du visserligen tycker hon är välkommen hem närsomhelst, men ändå inte tycker att du ska behöva stå stand by? Det blir motsägelsefullt för mig? Ditt barn är placerat för att du inte mäktar med just nu. Familjehemmet har huvudansvaret för det vardagliga och att allt löper på, med skola, läxor, mat, tider, etc etc. att barnet då ofta hälsar på är det verkligen så betungande? Det låter nämligen lite som att du nog tycker det är för mycket att hon kommer hem till dig några timmar varje vecka?
    Så du menar att Ts inte ska kunna ha ett liv när flickan är placerad för flickan ska kunna komma hem när som helst på dygnet, helt oförberett? Varför flickan är placerad skriver inte ts men du tolkar in att det beror på att ts inte orkar med henne. Om så skulle vara så är det definitivt inte rimligt att familjen lägger börda på ts att vara tillgänglig 24/7...
Svar på tråden Hur gör ni som är jourhem med nycklar till det placerade barnet?