• Anonym

Hårbotten gör ont och är irriterad + håravfall

Hej!
    Jag har haft stora problem med min hårbotten och håravfall det senaste året och skulle behöva lite råd och tips. I April 2012 upptäckte jag en kal fläck stor som en femkrona och samtidigt drabbades min hårkvalité och tillslut även min hårbotten. Den gör ont, flagnar, fjällar, känns svullen och rodnar. Fläcken växte igen så småningom men nu har jag fått två nya (dock mindre än den förra) men på ungefär samma ställe. Hårbotten är verkligen outhärdlig och i natt vaknade jag av att det ömmade så fruktansvärt och jag var tvungen att ta en alvedom mot smärtan. Jag vet inte var jag ska ta mig till, men en hudläkare jag träffade påstod att det var alopeci jag hade medan en annan sa att hårbotten orsakade håravfallet. Är det någon som känner igen sig för jag vet inte vad jag ska tro på?? Funderar på om det kan vara en svampinfektion, vad tror ni?

• Svar på tråden Hårbotten gör ont och är irriterad + håravfall
  • Vinterankan

Googlade på kliande hårbotten för några timmar sedan för att jag har problem med att det kliar (fast inte samma problem som dig). En av träffarna var en artikel från Aftonbladet som listade en massa orsaker och jag har för mig att en av dem låter som det du har.

• Anonym

Hej, tack för tipset. 
    Jag har varit hos läkaren och de har inte kunnat gett något ordentligt svar utan bara skrivit ut massa kortisonlösningar och schampoon som inte hjälp ett dugg. Vet inte riktigt vad jag ska göra och hårbotten blir bara värre och likaså håravfallet...

Hoppas det löser sig för dig? 

• Vinterankan

Det går löss på dotterns dagis och nu när jag luskammade mig så var det så att jag hoppades på att hitta löss för att kunna behandla bort det. Fast det skulle ju innebära att jag skulle ha haft löss nästan hela livet... Har testat balsammetoden några månader med det funkade inte. Ska testa nya schampon nu av märken jag varit nöjd med tidigare men inte haft sådana sorter som speciellt ska vara bra för hårbotten. Har inte riktigt tänkt på att det kliar utan trott att alla har så.

• Anonym

Jag tvivlar på att det är löss jag har, för det har varit så ihållande att det omöjligt kan vara det. Känns som om man borde märkt det vid det här laget. 

Jag kan bara meddela att jag mår så fruktansvärt dåligt och håller på att tappa greppet om mitt liv. Det känns bara som om jag väntar på att mitt liv ska gå tillbaka till vad det var innan jag fick allt det här eländet med håravfall och irriterande hårbotten. Tårarna bara rinner och rinner och jag är så orolig för att tappa allt mitt hår. 

Snälla någon som känner igen sig i detta eller har någon aning om vad som kan vara fel.  

• Lidande
    Anonym skrev 2013-03-07 22:13:48 följande:
    Jag tvivlar på att det är löss jag har, för det har varit så ihållande att det omöjligt kan vara det. Känns som om man borde märkt det vid det här laget. 

Jag kan bara meddela att jag mår så fruktansvärt dåligt och håller på att tappa greppet om mitt liv. Det känns bara som om jag väntar på att mitt liv ska gå tillbaka till vad det var innan jag fick allt det här eländet med håravfall och irriterande hårbotten. Tårarna bara rinner och rinner och jag är så orolig för att tappa allt mitt hår. 

Snälla någon som känner igen sig i detta eller har någon aning om vad som kan vara fel.  

Hej! Jag lider sedan en tid av exakt samma symtom som du har. Jag har ännu inte sökt hjälpt för det. En del säger att det räcker att fråga på  apoteket, Jag har ibland så ont så jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har inte fått kala fläckar, men på bara några veckor har jag blivit tunnhårig, trots att jag brukar ha tjockt friskt hår. Jag är rodnad i hårbotten. Håret känns fettigt även nytvättat. Jag är över 50 och har normalt  ganska torrt hår. Skriv gärna till min epost: [email protected]
  • Anonym (Mia)

För det första har du ju alopecia areata iom de kala femkronorsfläckarna. Men då brukar hårbotten vara helt frisk, så det låter som om du även har en inflammerad hårbotten. Det kan bero på mycket, men svamp är en vanlig orsak. Testa tee tree schampoo, det hjälper både mot klådan, svamp och bakterier. Kortison lindrar bara för stunden och kan även göra så att det blir värre i långa loppet. Jag har samma som dig, fast utan de kala fläckarna. Jag får även finnar i hårbotten som också kliar som fan och gör ont. Tee tree schampoot har hjälpt väldigt mycket. Det kan även vara så att de hårkvalster, demodex, som nästan alla har boendes i sina hårsäckar, orsakar en viss överkänslighet hos en del och ger dessa problem, även acne, rosacea och hårlossning. Tee tree olja dödar dom, men det tar ca 3 månader av idog behandling att bli av med dom. Även daglig tvätt av handdukar, kläder och sängkläder är ett måste. Lycka till.

Svar på tråden Hårbotten gör ont och är irriterad + håravfall