• Myking

Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla

Vi åker till Turkiet, Side på all inclusive i augusti.. Vet att det är lång tid kvar men man kan ju inte låta bli att längta efter den här låååååånga och tråkiga vintern..
    Hur som helst så är vi en familj på 3..
    Min fråga är vad är bäst att växla till, euro eller turkisk lira?
    Och ungefär hur mycket är lagom att ha med som fickpengar? :)

Vad finns det för attraktioner eller andra saker att göra i Side?
    Jag antar att det är många som varit där eftersom att det är en ganska så populär resemål bland svenska medelklass familjer ;)
    Jag läste lite om manavgat vattenfallet, är det värt att besöka??

Hur pass kan man lita på turkisk taxi? Tar dom överbetalt? Kan dom engelska?

Många frågor från en typisk turist..hehe

• Svar på tråden Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla
  • voldis

Växla absolut till lira. Då blir allt mycket billigare:) Ni kan ju ha lite euro med till flyget

• SVejsan
    voldis skrev 2013-03-07 06:33:54 följande:
     Ni kan ju ha lite euro med till flyget
    Ifall det är svensk Charter så är det väl bara onödigt extra krångel?

I övrigt, (har varit där en gång):
    Side har en del romerska lämningar (bland "sanddynerna") som man kan ströva runt i, samt en amfiteater. Fanns en del påträngande personer som vill "hjälpa till " att ta foton/berätta mot ersättning (självklart) vid lämningarna i dynerna. Finns  en liten "gamla stan". I övrigt så är det väl främst att ströva upp och ner på strandpromenaden som gäller . Var aldrig till Manavgat.

Finns en marknad i närheten av moskén i de nya delarna, mest kopior där också iofs.

• SVejsan

Hur mycket fickpengar ni behöver beror på hur mycket ni vill shoppa, hur bra ni är på att pruta, om ni tar mer än bara glass/läsk och öl utanför er all inclusive-zon...

• mia maria

Turkiska lira!

Euro till flyget har jag aldrig behövt, flyger ni med något av de skandinaviska bolagen så funkar det finfint med svenska kronor eller kreditkort.

• tvetalan

Lira självklart. Pengar behöver ni endast till taxi eller dolmus som är ett billigare alternativ. I Side går de jätteofta och stannar nere på stan. Det är en typ minibuss och är typ 5 ggr billigare än taxi. För övrigt kan man lita på taxi också eftersom de har taxametrar. Ni kan behöva pengar om ni ska hålla på o köpa saker. Vi hade med oss 3000 kr som vi växlade på flygplatsen. Vi bodde all inkl i Side och behövde endast pengarna till onödiga prylar, fika på stan och taxi el dolmus. En familj på fem.. Kanske 4 tusen?

• myway

Jag säger tvärtom, absolut Euro, mycket smidigare! Vi har aldrig under alla gånger vi varit i Turkiet använt oss av Lira.

jag säger bara vad jag tycker
  • mia maria
    myway skrev 2013-03-07 08:32:09 följande:
    Jag säger tvärtom, absolut Euro, mycket smidigare! Vi har aldrig under alla gånger vi varit i Turkiet använt oss av Lira.
    Varför är det smidigare tycker du?
    Jag undrar eftersom jag under alla år har använt mig av lira, o jag tycker dels att det ger bättre kurs o dels så har jag aldrig varit med om att någon affär, restaurang eller dyl inte tar lira.

Till TS glömde jag även skriva att det ska vara pålitligt att åka taxi i Turkiet.
    Dels har de taxameter o dels kan man ju höra sig för om priset innan man hoppar in i bilen.
    Taxichaufförerna pratar engelska, åtminstone de jag har åkt med  
  • tvetalan

I Side däremot, det är inte jättestort som Atlanya tex så jag tror inte Euro funkar särskilt väl där.. Men vad vet jag. Skulle inte våga chansa.

• myway

Mia Maria.. Jag har bara gjort precis tvärt emot vad du gjort och tycket att det varit smidigt. Så helt ärligt. Det kvittar nog. Har några bekanta från Turkiet så sa till mig att välja euro och då blev det så. Och vi va verkligen i lilla lilla byn..

• Frontline
    tvetalan skrev 2013-03-07 10:09:21 följande:
    I Side däremot, det är inte jättestort som Atlanya tex så jag tror inte Euro funkar särskilt väl där.. Men vad vet jag. Skulle inte våga chansa.
    Vi var i Side i höstas och överallt där vi handlade frågade dom om vi ville betala med Euro eller Lira så det spelar kvittar vilket man har.
    Själva betalade vi bara med Lira då jag tror att det blir billigare med det.

Vi gjorde av med ca 5000:- på 1 vecka på 2 vuxna och 3 barn fast vi hade all inc men det vart lite kläder, öl, glass och taxi ..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla