• Myking

Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla

Vi åker till Turkiet, Side på all inclusive i augusti.. Vet att det är lång tid kvar men man kan ju inte låta bli att längta efter den här låååååånga och tråkiga vintern..
    Hur som helst så är vi en familj på 3..
    Min fråga är vad är bäst att växla till, euro eller turkisk lira?
    Och ungefär hur mycket är lagom att ha med som fickpengar? :)

Vad finns det för attraktioner eller andra saker att göra i Side?
    Jag antar att det är många som varit där eftersom att det är en ganska så populär resemål bland svenska medelklass familjer ;)
    Jag läste lite om manavgat vattenfallet, är det värt att besöka??

Hur pass kan man lita på turkisk taxi? Tar dom överbetalt? Kan dom engelska?

Många frågor från en typisk turist..hehe

• Svar på tråden Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla
  • Frontline

Vi gillade inte Side så nån mer resa dit blir det inte för oss utan ska vi till Turkiet igen åker vi till Alanya.
    Nästa resa blir till Kos i höst då jag aldrig har varit i Grekland...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Myking

Varför gillade inte ni Side då? Nån speciell anledning?
    Intressant o veta bara ;)

• Frontline
    Myking skrev 2013-03-12 16:09:18 följande:
    Varför gillade inte ni Side då? Nån speciell anledning?
    Intressant o veta bara ;)
    Grejen var väl mest att vi tog en sista minuten ospec och var garanterade minst ett 3 stjärnigt hotell med all inc men fick ett 4 stjärnigt fast enligt mig var det inte mer en kanske 2 svaga stjärnor, så hotellet var bara det en besvikelse men så är det ju med ospec.
    Hotellet låg avsides och vägarna var dåliga att gå på mycket backigt och vi hade en stor syskonvagn att dra på, hade 500 meter till stranden men det var enormt backigt där så man var precis slut efter en vända fram och tillbaka.
    Men som tur är så är vi inga strandmänniskor så besöken vart få, vi gillar mer att gå och se oss omkring och just där vi bodde var det inom gångavstånd inte mycket att se eller göra..
  • MrsC74
    Frontline skrev 2013-03-12 17:10:26 följande:
    Grejen var väl mest att vi tog en sista minuten ospec och var garanterade minst ett 3 stjärnigt hotell med all inc men fick ett 4 stjärnigt fast enligt mig var det inte mer en kanske 2 svaga stjärnor, så hotellet var bara det en besvikelse men så är det ju med ospec.
    Hotellet låg avsides och vägarna var dåliga att gå på mycket backigt och vi hade en stor syskonvagn att dra på, hade 500 meter till stranden men det var enormt backigt där så man var precis slut efter en vända fram och tillbaka.
    Men som tur är så är vi inga strandmänniskor så besöken vart få, vi gillar mer att gå och se oss omkring och just där vi bodde var det inom gångavstånd inte mycket att se eller göra..

Vilket hotel hamande ni på?
  • MrsC74

Betalar man med Euro får man ofta en sämte kurs än med Lira så jag skulle absolut inte växla in till Euro. Lira är deras valuta och den som fungerar bäst..

• Urpan

Nackdelen med att bara ta lira är att alla priser (oftast) står i Euro, så man måste hela tiden räkna om.

Dolmus är inte dyrt att åka och taxi brukar vi alltid göra upp om priset först.

Side är jättefint!

• Titiou
    Frontline skrev 2013-03-27 16:13:43 följande:
    Palm d'or hette det.

www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g297968-d5077...

Vad synd att det inte var bra, Frontline. Man ser nästan på en del av bilderna att hotellet inte är i bra skick, bilder tagna på smutsiga bordsdukar, trasigt kakel osv (hur tänkte de när de tog bilderna??) och många dåliga omdömen av hotellet, flera gäster varnar för att åka dit...
  • Frontline
    Titiou skrev 2013-03-29 22:20:09 följande:

Vad synd att det inte var bra, Frontline. Man ser nästan på en del av bilderna att hotellet inte är i bra skick, bilder tagna på smutsiga bordsdukar, trasigt kakel osv (hur tänkte de när de tog bilderna??) och många dåliga omdömen av hotellet, flera gäster varnar för att åka dit...
    Jo det var ju en chansning du vi åkte sista minuten, det hette solchansen ospec minst *** hotell med all inc
  • mia maria
    Urpan skrev 2013-03-27 11:42:07 följande:
    Nackdelen med att bara ta lira är att alla priser (oftast) står i Euro, så man måste hela tiden räkna om.

Dolmus är inte dyrt att åka och taxi brukar vi alltid göra upp om priset först.

Side är jättefint!
    Det har jag aldrig varit med om!
    Oftast står priserna i lira eller både och. 
  • MrsC74

Aldrig sett att priserna i Turkiet står i Euro endast. Det är inte deras valuta.

• Frontline
    MrsC74 skrev 2013-04-04 22:54:07 följande:
    Aldrig sett att priserna i Turkiet står i Euro endast. Det är inte deras valuta.
    Nä det har inte jag sett heller utan det brukar isf stå båda valutorna, likaså om man handlar nåt frågar dom ifall man vill betala med Turkisk Lira eller Euro..
  • Urpan

Vad bra!

Där jag har varit, oftast stora all-inclusive hotell (med massa butiker på hotellområdet) så har priserna stått i euro. Man har självklart fått betala i turkisk lira, men har då fått fråga om priset.

• SVejsan
    Urpan skrev 2013-04-05 11:02:50 följande:
    Vad bra!

Där jag har varit, oftast stora all-inclusive hotell (med massa butiker på hotellområdet) så har priserna stått i euro. Man har självklart fått betala i turkisk lira, men har då fått fråga om priset.
    Så kan det ju vara...
    Att de flesta i tråden har antagit att frågan om shopping och andra inköp rörde delar utanför grindarna. Där är ju det mesta inkluderat. Jag bodde på hotell som var all-inklusive för en del och det var betal för andra (vi tex) då var alla "tillägg" i Euro... (Man brukar då kunna sätta upp inköpen på notan och i slutet betala med kort så man behövde inte Euro då heller)

På All-inclusive hotellet så visar de nog priset i den största valutan för de turister som vanligtvis bor där... 

Men man åker väl inte utomlands för att bara vara på hotellet och DÅ brukar man se både och eller bara Lira...

• SVejsan
    Äh läste inte igenom mitt inläg, lite syftningsfel...

Skall stå "På All Inclusive-området" istället för "Där" i min tredje rad  .  Men saken är är man ute i verkligheten (för att få något annat än bara stojiga barn och buffeer) så är det inte Euro som gäller, självklart kan du säkert få sådana menyer osv på restaurangerna (och oftast blir det lite dyrare då det avrundas uppåt)
  • Urpan
    SVejsan skrev 2013-04-05 12:00:21 följande:
    Så kan det ju vara...
    Att de flesta i tråden har antagit att frågan om shopping och andra inköp rörde delar utanför grindarna. Där är ju det mesta inkluderat. Jag bodde på hotell som var all-inklusive för en del och det var betal för andra (vi tex) då var alla "tillägg" i Euro... (Man brukar då kunna sätta upp inköpen på notan och i slutet betala med kort så man behövde inte Euro då heller)

På All-inclusive hotellet så visar de nog priset i den största valutan för de turister som vanligtvis bor där... 

Men man åker väl inte utomlands för att bara vara på hotellet och DÅ brukar man se både och eller bara Lira...

Jo, fast eftersom jag då har varit på dessa ställen så trodde jag att det var så överallt!

Och jo, på dessa ställen har jag klarat av att vara utan att bege mig utanför området...eftersom det har varit väldigt stora områden och legat långt ifrån städer.
    Och alla ålker ju inte utomlands för att shoppa eller turista. Många vill bara vila upp sig vid pool, strand och med god mat.
  • Bosco

Vi var i Side förra året i maj och bodde al-inclusive. Familj på två vuxna och ett barn, spenderade ungefär 3200kr på en vecka. I det ingick lite taxiresor, shopping och nån middag utanför hotellet. Vi var, förutom inne i Side och tittade på ruinerna, iväg på två olika marknader. Fråga o receptionen så kan dom tipsa. Jag personligen skulle ju kanske välja ett annat land att resa till om jag var ute efter upplevelser och dyl. men som semesteort, när man bor på ett fullservice hotell/resort så funkar det jättebra. Hoppas ni får en trevlig resa!

Svar på tråden Turkiet all inclusive.. Tips och råd snälla